image


Consumenten willen een eenvoudig label aan de voorkant van de verpakking, waar op staat hoeveel calorieën 100g of een portie bevat. De European Food Information Council (EUFIC) in samenwerking met Wageningen UR testten het effect van acht verschillende front-of-pack labeling schema’s, variërend van zeer simplistische informatie tot zeer uitgebreide informatie (de informatie in relatie tot dagelijkse energiebehoefte voor mannen en vrouwen en de hoeveelheid beweging om de calorieën te verbranden).
De concepten werden getest op jongvolwassenen, families en ouderen in Frankrijk, Duitsland, Nederland en Groot-Brittannië. De resultaten bleken opmerkelijk consistent over de markten en consumentengroepen. Hoe simpeler de front-of-pack ontwerpen, hoe makkelijker de proefpersonen de verpakkingen konden vergelijken. Gecompliceerde grafieken en percentages werden over het algemeen niet gewaardeerd. Consumenten bleken de front-of-pack voedingswaarde informatie als zeer innovatief te ervaren, aangezien het veel tijd bespaart tijdens het winkelen. Het onderzoek is in het licht van de opkomende obesitas epidemie van groot belang.

bron: VMT
Dit artikel afdrukken