We hebben er hier al vaker over gehad: biologisch zou niet goedkoper moeten, maar duurder.
Het beleid en de macht van de verkoopkanalen is dominant ingericht op de andere richting: het moet juist wel goedkoper, anders kopen consumenten het niet.
Gisteren kwam er weer zo'n berichtje over Engeland: het biologisch landbouwareaal is vorig jaar met 8% gekrompen. Als zoiets ieder jaar gebeurt met dat volume, bouw je dus het hele productie-apparaat in zo'n jaar of 10 helemaal af.
De vraag stijgt. De supermarkten - in Engeland verantwoordelijk voor 76% van de verkopen - drukken de prijs waardoor de consumenten hun aankopen opvoeren en ..... de lokale boeren eieren voor hun geld kiezen en hun biologisch bedrijf opgeven. De boeren kunnen er niets meer aan verdienen.
Biologisch moet dus bioindustrieel worden (wat me uitstekend mogelijk lijkt). Natuurlijke teelt en ambachtelijke productie hebben maar één alternatief: zorgen voor een duidelijk herkenbare kwaliteit die zodanig is dat het publiek er voor wil betalen. Én voor een ander verkoopkanaal.
Het lijkt me in ieder geval een aardig onderscheid: biologisch vs natuurlijk.
Dit artikel afdrukken
Het beleid en de macht van de verkoopkanalen is dominant ingericht op de andere richting: het moet juist wel goedkoper, anders kopen consumenten het niet.
Gisteren kwam er weer zo'n berichtje over Engeland: het biologisch landbouwareaal is vorig jaar met 8% gekrompen. Als zoiets ieder jaar gebeurt met dat volume, bouw je dus het hele productie-apparaat in zo'n jaar of 10 helemaal af.
De vraag stijgt. De supermarkten - in Engeland verantwoordelijk voor 76% van de verkopen - drukken de prijs waardoor de consumenten hun aankopen opvoeren en ..... de lokale boeren eieren voor hun geld kiezen en hun biologisch bedrijf opgeven. De boeren kunnen er niets meer aan verdienen.
Biologisch moet dus bioindustrieel worden (wat me uitstekend mogelijk lijkt). Natuurlijke teelt en ambachtelijke productie hebben maar één alternatief: zorgen voor een duidelijk herkenbare kwaliteit die zodanig is dat het publiek er voor wil betalen. Én voor een ander verkoopkanaal.
Het lijkt me in ieder geval een aardig onderscheid: biologisch vs natuurlijk.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ik ben helemaal voor het meer grootschalig aanpakken van biologisch, maar zit de consument op een extra, mogelijk verwarrend algemeen predikaat 'natuurlijk' te wachten? Dus iets dat net als biologisch zowel op vis als op ham en graan slaat. Het lijkt mij beter om echte merk-vorming per product zijn gang te laten gaan. Jouw Hollandse superham bijvoorbeeld zou een eigen merknaam kunnen krijgen waarin kwaliteit van teelt en productie besloten ligt. Op die manier kun je ook veel gemakkelijker een hogere prijs en marge rechtvaardigen. Een algemene naam geeft eerder de suggestie van niet-ambachtelijkheid.
Dan krijg je dat natuurlijke producten moeten gaan concurreren met biologische producten, terwijl de biologische industrie gezamelijk marketing beleid voert en de ham-producent in zijn eentje het moet opnemen. Beide claimen immers gezonder, lekkerder en beter voor het milieu te zijn.
Eigenlijk zouden de natuurlijke, ambachtelijke producenten zich moeten verenigen in een "genootschap", waarbij onderlinge of onafhankelijke (lees: niet commerciele) controle voor de kwaliteitsgarantie moet zorgen. In feite lijkt dit op de Ark van de Smaak van Slowfood, waarbij echter niet het historische en authentieke aspect van het product van belang is, maar de productie en de kwaliteit van het product.
Nu ik het zelf terug lees: lijkt me heel lastig uitvoerbaar... Zaken als herkomst (AOC) zijn een stuk makkelijker te "keuren" dan kwaliteit of smaak.
Wouter, ik wou geen nieuw label hoor! Veel te ingewikkeld. Ik denk dat markt rijp is voor een nieuwe categorie ambachtelijke én natuurlijke producten die door hun positionering dat onderscheid vanzelf in hun achterzak mee krijgen.
De vraag is alleen of we de laatste boeren die ze maken zolang actief houden. Afgelopen week sprak ik een producent - steevast kampioen met haar product in haar categorie - die me vertelde dat de gebruikelijke close 2nd dit jaar een eindje lager eindigde. Reden: hij heeft geen zin meer om voor een appel en ei echt iedere dag en voor dag en dauw met de hand een heleboel handelingen te verrichten. Hij heeft de boel dus lichtjes 'geindustrialiseerd'. Weg product - hoewel het nog steeds een genot is om te proeven vergeleken bij het echt industriële product.
Het probleem zit hem, denk ik, in het probleem dat die producent in zijn eentje de consument, die bereid is meer te betalen, niet weet te bereiken (in ieder geval niet voldoende). Er moet dus een manier gevonden worden om de druk bezette fijnproever en de producten van een ambachtelijk product dichter bij elkaar te brengen. En dan dus wel op een manier die niet het imago heeft van het kinderachtige "Biologisch - Eigenlijk heel logisch".
Precies: nwe verkoopkanalen. De bestaande grote retailkanalen kunnen er niets mee. Ondanks het gezucht van onze culi's dat er zo weinig te koop is in onze supers ;-)