Volgens retailprofessor Simonetta Carbonaro zijn Europese consumenten 'in transitie'. Ze ontwikkelen zich tot professionele keuzemakers, die niet langer blind aanrennen achter wat retailers hen voorschotelen, maar die bewust kiezen voor consuminderen. Daarbij houden ze kwaliteit hoog in het vaandel én letten ze op de prijs. Als die de kwaliteit niet waard is, laten ze het product staan. Retailers moeten zich van deze nieuwe realiteit bewust worden.
Carbonaro doet haar uitspraken in een lezenswaardig interview op RetailDetail.
Ze stelt onder andere dat de huidige golf van consuminderen niet meer een (kleine) tegenreactie is op een periode van overvloed (in de woorden van Carbonaro: 'koopboulimie'), maar een nieuwe realiteit, ingegeven door de voortdurende economische crisis. In Europa krijgt deze bespaarzin de vorm van 'minder middelmaat, meer kwaliteit', hetgeen nieuwe perspectieven opent voor retailers. De weg is feitelijk al aangegeven door de opkomst van discounters (Aldi, Lidl, Mediamarkt), die heel bewust kiezen voor minder keus en goed design. Als voorbeelden noemt ze Ikea en H&M, die 'een van de grootste veranderingen in de ziel van de retail' veroorzaakt hebben.
Retailers die zich (te) veel voegen naar de wensen van consumenten, lopen volgens Carbonaro het risico verstrikt te raken in die 'klantoriëntatie'. Het is belangrijker te focussen op de echte noden, anders kom je vast te zitten in een overdaad van assortiment, zoals super- en hypermarkten nu ervaren. Het gaat erom de consument een betekenisvol aanbod te doen, dat relevant is voor de klant, echte waarde bevat en anders is dan dat van de concurrenten. De consument is inmiddels prima in staat om zelf op zoek te gaan naar waar het door hem gewenste product het goedkoopst te krijgen is. Carbonaro: 'Je zou kunnen zeggen dat ze eigenlijk professionele consumenten geworden zijn.'
Carbonaro's boodschap aan retailers: 'Tot nu toe was het de uitdaging voor retailers om mensen waar voor hun geld voor te schotelen, de moderne retailers zullen consumenten moeten voorzien van een waardevolle betekenis!'
Het hele interview is hier te lezen. Het interview verduidelijkt eerdere analyses van de markt die onlangs op Foodlog aan bod kwamen. ABN Amro en FNLI signaleerden terreinverlies voor de Nederlandse voedingsmiddelenindustrie. Voor kwaliteit kiezende klanten gaan steeds minder voor Nederlands product. De kwaliteitstrend die tevens een goede prijs/kwaliteit vergt werd eveneens gesignaleerd door de Engelse tak van Deloitte.
Fotocredits: SpecialKRB
Dit artikel afdrukken
Ze stelt onder andere dat de huidige golf van consuminderen niet meer een (kleine) tegenreactie is op een periode van overvloed (in de woorden van Carbonaro: 'koopboulimie'), maar een nieuwe realiteit, ingegeven door de voortdurende economische crisis. In Europa krijgt deze bespaarzin de vorm van 'minder middelmaat, meer kwaliteit', hetgeen nieuwe perspectieven opent voor retailers. De weg is feitelijk al aangegeven door de opkomst van discounters (Aldi, Lidl, Mediamarkt), die heel bewust kiezen voor minder keus en goed design. Als voorbeelden noemt ze Ikea en H&M, die 'een van de grootste veranderingen in de ziel van de retail' veroorzaakt hebben.
Retailers die zich (te) veel voegen naar de wensen van consumenten, lopen volgens Carbonaro het risico verstrikt te raken in die 'klantoriëntatie'. Het is belangrijker te focussen op de echte noden, anders kom je vast te zitten in een overdaad van assortiment, zoals super- en hypermarkten nu ervaren. Het gaat erom de consument een betekenisvol aanbod te doen, dat relevant is voor de klant, echte waarde bevat en anders is dan dat van de concurrenten. De consument is inmiddels prima in staat om zelf op zoek te gaan naar waar het door hem gewenste product het goedkoopst te krijgen is. Carbonaro: 'Je zou kunnen zeggen dat ze eigenlijk professionele consumenten geworden zijn.'
Carbonaro's boodschap aan retailers: 'Tot nu toe was het de uitdaging voor retailers om mensen waar voor hun geld voor te schotelen, de moderne retailers zullen consumenten moeten voorzien van een waardevolle betekenis!'
Het hele interview is hier te lezen. Het interview verduidelijkt eerdere analyses van de markt die onlangs op Foodlog aan bod kwamen. ABN Amro en FNLI signaleerden terreinverlies voor de Nederlandse voedingsmiddelenindustrie. Voor kwaliteit kiezende klanten gaan steeds minder voor Nederlands product. De kwaliteitstrend die tevens een goede prijs/kwaliteit vergt werd eveneens gesignaleerd door de Engelse tak van Deloitte.
Fotocredits: SpecialKRB
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
discounters, ikea en h&m.. zijn dat nu echt voorbeelden van 'betekenisvol aanbod', 'consuminderen' en 'kwaliteit'?
De idee dat consumenten bewuster worden verraadt bij degene die dat beweert eerder een verheffingsideaal , dan dat het doet vermoeden dat men verstand van consumentengedrag heeft.
Niels, de gedachte dat mensen primair bewust handelen in plaats van hun neus te volgen is inderdaad een foute. Maar zouden ze niet berekenender handelen in de aankomende context van schaarste en de aangeleerde zucht naar luxe vanuit de oude?
En zou de uiting van dat gedrag (vergeet 'bewustzijn'!) - mede geholpen door kijk & vergelijk apps - niet verdomde veel lijken op de trend die deze professor signaleert?
@Dick, je hoeft inderdaad geen professor te zijn om te voorspellen dat mensen die minder te besteden krijgen meer zoekgedrag naar de voor hun beste koop gaan ontplooien. Slimme retailers spelen hier op in en maken dat zoeken gemakkelijk zodat die consument zsm weer in routine z'n boodschappen doen kan.
Lidl is vooral succesvol omdat het ultra-gemak biedt: nauwelijks keuze en àlles is goed en goedkoop; daar lopen toch geen 'professionele' consumenten rond?
Niels, heb jij de statistieken van de laatste tijd bijgehouden? In slechte tijden gaan consumenten naar meer verschillende winkels. Daarbij komt dat ze uit een tijdperk van overvloed komen en niet alleen maar het goedkoop, maar ook goed willen.
Zou het nut en de scherpte van de waarneming iets met de combinatie van die twee dingen in dit specifieke tijdsgewricht te maken kunnen hebben?