De stad New York gaat per maart 2013 de verkoop van suikerhoudende dranken in bekers groter dan een halve liter verbieden. Frisdrankfabrikanten, belangenorganisaties en horeca-ondernemingen dagen burgemeester Bloomberg nu voor de rechter omdat het besluit onrechtmatig zou zijn.
Burgemeester Michael Bloomberg heeft de maatregel doorgevoerd in zijn strijd tegen de oprukkende obesitas van de New Yorkers. Een op de twee New Yorkers is te zwaar. De maatregel is niet onomstreden, volgens een in augustus uitgevoerd onderzoek door de New York Times waren zelfs 6 op de 10 New Yorkers er tegen.
De nu voor de rechter verenigde tegenstanders doen een beroep op de keuzevrijheid van burgers en zeggen dat Bloomberg het normale democratische proces gefrustreerd heeft door de gemeenteraad te passeren. Hij heeft het voorgenomen besluit laten beoordelen door de Board of Health van New York, en die is volgens de tegenstanders niet bevoegd.
Over de al dan niet dikmakende effecten van suikerhoudende dranken hoor je de tegenstanders niet meer. Misschien gaan ze die strijd maar niet meer aan omdat voor het eerst wetenschappelijk werd bewezen dat frisdrank daadwerkelijk dikker maakt. De eer voor dat bewijs komt toe aan een team van Nederlandse onderzoekers onder leiding van emeritus VU-professor Martijn Katan.
Fotocredits: Teto's Space
Dit artikel afdrukken
De nu voor de rechter verenigde tegenstanders doen een beroep op de keuzevrijheid van burgers en zeggen dat Bloomberg het normale democratische proces gefrustreerd heeft door de gemeenteraad te passeren. Hij heeft het voorgenomen besluit laten beoordelen door de Board of Health van New York, en die is volgens de tegenstanders niet bevoegd.
Over de al dan niet dikmakende effecten van suikerhoudende dranken hoor je de tegenstanders niet meer. Misschien gaan ze die strijd maar niet meer aan omdat voor het eerst wetenschappelijk werd bewezen dat frisdrank daadwerkelijk dikker maakt. De eer voor dat bewijs komt toe aan een team van Nederlandse onderzoekers onder leiding van emeritus VU-professor Martijn Katan.
Fotocredits: Teto's Space
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Dank Jaap voor de toelichting. Ik heb alles wat ik kon vinden over het onderzoek gelezen en ben (als simpele hbo'er) onder de indruk van de opzet en de controle over de uitvoering. Er viel duidelijk iets te bewijzen. Ik heb het beeld voor me van al die brave Haarlemse kindertjes die hun dagelijkse blikkie leegdrinken zonder te weten dat ze wetenschappelijke geschiedenis gaan schrijven. Ik zie bij mij om de hoek de schoolkinderen rond lunchtijd de AH uitlopen met twee blikkies Euroshopper energiedrink en een zak chips zo groot als een kussensloop. De een is een ukkie zo mager als een lat, de ander is 1.90 en moddervet. Het zijn die individuele verschillen die we allemaal wel kennen. Maar wat maakt de een zoveel dikker dan de ander? Insuline? Genen? Darmflora? Wat ik observeer is dat kinderen al heel jong vetgemest worden. En meer actieve vetcellen aanmaken?
Jan, vrijwel alle analyses waarom je vraagt zijn inderdaad gedaan. Bij het artikel op de site van de NEJM is een supplement met een grote reeks tabellen met analyses naar lengte, gewicht etc. Ik besef me echter wel dat die niet voor iedereen toegankelijk zijn. Het lijkt er echt op dat de zoetstoffen niet dikker maakten (het vetpercentage van de kinderen in de zoetstofgroep ging omlaag) maar suiker wel (het vetpercentage van die kinderen ging significant omhoog).
Het lijkt erop dat calorie-in en calorie-uit inderdaad opgaat in dit geval. Kinderen die meer calorieën binnenkrijgen door suiker worden daar zwaarder (en dikker) en daardoor ook iets langer van. In welke mate die extra calorieën alsnog gecompenseerd werden is onmogelijk uit te zoeken. Er zijn geen goede modellen waarmee je kunt uitrekenen wat de verwachtte gewichtstoename is bij kinderen. We zullen ook nooit precies weten of ouders wier kinderen veel aankwamen wat minder te eten hebben gegeven dan anders, of dat de kinderen niet alle drankjes hebben opgedronken maar weggegooid. We hebben met biomerkers van de zoetstoffen in de urine de compliance zo goed mogelijk bijgehouden maar helemaal zeker is dit nooit. De enige manier om alle ruis te voorkomen is door de kinderen langdurig geheel onder toezicht te stellen. Door het dubbelblinde karakter van het onderzoek weten we echter wel zeker dat kinderen ongemerkt wat dikker geworden zijn door het dranken van suikerhoudende dranken.
Wat betreft het 'kleine verschil' van één kilo. Deze kinderen kwamen normaal ongeveer zes kilo aan (de verwachting van van Maanen is die gewichtsstijging nog minder) in anderhalf jaar. Een gemiddelde extra toename van één kilo is aanzienlijk. Het gaat immers niet om volwassenen maar om kinderen van rond de 8 jaar oud.
Wat iedereen al 20 jaar onder zijn ogen zag gebeuren, is wetenschappelijk, met een deugdelijk onderzoek, bewezen: van gesuikerde frisdrank word je dik. Het is duidelijk bewijs, bijna juridisch. Ik geloof het graag, ook al is het effect gering en is een Kilo van Katan geen 1000 gram.
En nu? De frisdrankautomaten de school uit, een verbod op Red Bull? “Een gezonde leefstijl moet je verkopen als een coole spijkerbroek”, zei de hieronder al genoemde slankheidsambassadeur Paul Rosenmöller, die het in 2009 ook al niet gratis deed. Nu gaat hij water verkopen. Dream on.
Wat ik wel interessant vind, is of er binnen het onderzoek ook gekeken is naar het 'calorie-in is calorie-out' dogma, waar ook Seidell bij zweert getuige zijn boek 'Tegenwicht'. Is er gedifferentieerd naar kinderen die meer of minder dik werden? Hoe zit het met het verschil in lengtegroei tussen de gesuikerde en niet-gesuikerde groep? De niet-gesuikerde groep leek niet te compenseren voor de mindere calorie-inname, maar waaruit bleek dat? Goed spul, dat suikerloze Blikkie. Wat zat er in als zoetstof?
Maw: mogen we nog een follow up verwachten?
Eens overigens met Wouter, er is geen Ene Grote Oplossing. Het gaat om onderdeeltjes. Maar wil je echt veranderen, dan moet je op een aantal plekken een paar bressen in het hart van het probleemgebied slaan.
Ik zag Jaap vanmorgen in een tweet om suggesties voor een beter gezond logo vragen. Zo'n logo kan m/i. alleen beter zijn - dan bijv. het Vinkje formerly known als Ik Kies Bewust - als het een life style verandering teweeg brengt bij mensen.
Van Maanen constateert mogelijke statistische onjuistheden en is geen voedingsdeskundige. Het is dan ook vreemd om hem om alternatieven te vragen.