De FNLI, de koepel van levensmiddelenfabrikanten, reageert gepikeerd op de uitreiking van het Gouden Windei van Foodwatch aan Becel Pro-Active. Het verwijt Foodwatch moedwillige beschadiging van de reputatie van een product dat als een van de weinige door de strenge claimbewaking van onder meer de EFSA kwam. Tevens verwijt het Foodwatch intransparantie over de zinvolheid van zijn 'absurde' kruistocht tegen de voedingsmiddelenindustrie. De organisatie haalde vier maal bakzeil bij de Reclame Code Commissie met klachten over claims van producten die volgens de zelfbenoemde voedselwaakhondheid niet deugden. Foodwatch maakte daar geen melding van op zijn website.
De FNLI veroordeelt het Gouden Windei in scherpe woorden op zijn website:
Vandaag werd Becel Pro-activ aangewezen als 'winnaar' van Het Gouden Windei van 2012. Deze prijs van Foodwatch is in het leven geroepen voor de meest 'misleidende marketing'. Foodwatch zegt dat het product onveilig zou zijn en op recept zou moeten verkocht. Het oordeel van de EFSA, de Europese Voedselveiligheidsorganisatie, dat de claims van Pro-activ worden ondersteund door zeer gedegen en wetenschappelijk bewijs, wordt door Foodwatch, zonder een flinter bewijsvoering, naar de prullenbak verwezen. Foodwatch weet dat voedingsmiddelen geen medische claims mogen voeren - ze worden dan onmiddellijk van de markt gehaald - maar negeert dat feit. Blijkbaar vindt Foodwatch dat zowel de EFSA als de Nederlandse Voedsel- en Waren Autoriteit bijdragen aan misleiding.
'Het is geen kwestie meer van een discussie over de wettelijke regels. De motivering van Foodwatch gaat uit van een fundamenteel wantrouwen tegen alle verwerkte voedingsmiddelen', aldus Philip den Ouden, directeur van de FNLI. 'Werd bedrijven eerder verweten dingen te beweren zonder dat daar bewijs voor was, of de wet te overtreden, nu is zelfs een evaluatie van de Europees erkende Voedselveiligheidsorganisatie niet voldoende. Dit is eerder geloof en dan een discussie op basis van argumenten.'
De FNLI vindt het spijtig dat Foodwatch aandacht probeert te trekken ten koste van marktpartijen. 'Als Foodwatch vindt dat er sprake is van misleiding, moet ze aankloppen bij instanties als de Reclame Code Commissie of de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit,' aldus den Ouden. 'Deze opstelling neigt naar moedwillige beschadiging, er hangt een zeer onwelriekend luchtje aan deze gouden wind.'
Overigens wil de FNLI Foodwatch graag herinneren aan het feit dat de vier klachten die in 2011 over Gouden Windei-nominaties bij de Reclame Code Commissie werden ingediend, alle werden afgewezen. Foodwatch heeft echter verzuimt, in het kader van de zo veel geprezen transparantie, dit op haar website te vermelden.
De FNLI werkt er met deze kritiek aan mee dat Foodwatch, dat bij het publiek weinig bekend blijkt, meer aandacht krijgt. Zo gaat een natte scheet toch stinken.
Dit artikel afdrukken
Vandaag werd Becel Pro-activ aangewezen als 'winnaar' van Het Gouden Windei van 2012. Deze prijs van Foodwatch is in het leven geroepen voor de meest 'misleidende marketing'. Foodwatch zegt dat het product onveilig zou zijn en op recept zou moeten verkocht. Het oordeel van de EFSA, de Europese Voedselveiligheidsorganisatie, dat de claims van Pro-activ worden ondersteund door zeer gedegen en wetenschappelijk bewijs, wordt door Foodwatch, zonder een flinter bewijsvoering, naar de prullenbak verwezen. Foodwatch weet dat voedingsmiddelen geen medische claims mogen voeren - ze worden dan onmiddellijk van de markt gehaald - maar negeert dat feit. Blijkbaar vindt Foodwatch dat zowel de EFSA als de Nederlandse Voedsel- en Waren Autoriteit bijdragen aan misleiding.
'Het is geen kwestie meer van een discussie over de wettelijke regels. De motivering van Foodwatch gaat uit van een fundamenteel wantrouwen tegen alle verwerkte voedingsmiddelen', aldus Philip den Ouden, directeur van de FNLI. 'Werd bedrijven eerder verweten dingen te beweren zonder dat daar bewijs voor was, of de wet te overtreden, nu is zelfs een evaluatie van de Europees erkende Voedselveiligheidsorganisatie niet voldoende. Dit is eerder geloof en dan een discussie op basis van argumenten.'
De FNLI vindt het spijtig dat Foodwatch aandacht probeert te trekken ten koste van marktpartijen. 'Als Foodwatch vindt dat er sprake is van misleiding, moet ze aankloppen bij instanties als de Reclame Code Commissie of de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit,' aldus den Ouden. 'Deze opstelling neigt naar moedwillige beschadiging, er hangt een zeer onwelriekend luchtje aan deze gouden wind.'
Overigens wil de FNLI Foodwatch graag herinneren aan het feit dat de vier klachten die in 2011 over Gouden Windei-nominaties bij de Reclame Code Commissie werden ingediend, alle werden afgewezen. Foodwatch heeft echter verzuimt, in het kader van de zo veel geprezen transparantie, dit op haar website te vermelden.
De FNLI werkt er met deze kritiek aan mee dat Foodwatch, dat bij het publiek weinig bekend blijkt, meer aandacht krijgt. Zo gaat een natte scheet toch stinken.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Alles wat je aandacht geeft groeit.
Het lijkt erop dat Foodwatch alleen haar succesverhalen publiek deelt en niet de tegenvallers? Hoe zit het met de transparantie bij Foodwatch, de transparantie waar ze zo hard naar op zoek zijn bij andere organisaties?
Kritisch zijn is prima, maar alleen schoppen werkt niet; we leven in 2012 - een jaar waar verbinding een belangrijk thema en succesvolle manier is om samen de levensmiddelenindustrie te verduurzamen (kijk naar bijv Nudge).
Benieuwd naar reactie van Foodwatch op dit artikel.
Nou, ik vind het niet neigen naar moedwillige beschadiging, voor mij is het dat allang.
wohoo, de unilever tentakels reiken ver.....
Ah, nog meer smaad en insinuaties. Toe maar, jongen. Ha!