Voor Spa is de maat vol: het wil niet langer zijn product onder de marktprijs leveren. Kortingsacties van Nederlandse supermarkten zijn inmiddels zo scherp geworden dat het bedrijf zelfs bereid is om de ultieme consequente te aanvaarden: het verdwijnen van Spa uit de schappen van de Nederlandse supermarkten.
Het bedrijf is niet langer bereid zijn product met korting te leveren en wil op zijn minst zijn kostprijs vergoed krijgen. Het bedrijf klinkt vastbesloten om zijn doel te realiseren. ‘Als Spa uit de schappen verdwijnt, is dat een ramp voor ons en een ramp voor de klant, maar we moeten terug naar normale verhoudingen’, zegt ceo en grootaandeelhouder Marc du Bois van Spadel, het familiebedrijf achter het merk Spa.
In het Nederlandse supermarktenlandschap woedt al jaren een prijzenoorlog, waarbij de verschillende supers met A-merken stunten. Spa, als marktleider goed voor een marktaandeel van maar liefst 40%, ziet zich als slachtoffer van deze concurrentieslag. Door de prijzenacties krijgt de fabrikant niet de prijs die hij nodig heeft om quitte te draaien.
Dat is te lezen in het het FD van vandaag. Spa laat weten dat kosten de afgelopen jaren met tientallen procenten gestegen door hogere energielasten, gestegen inkoopkosten van vruchtensappen en suikers en de introductie van duurzamere verpakkingen. Daarnaast zijn de kosten van productvernieuwing en promotie flink gestegen en moest Spa investeren in het beheer en behoud van het natuurgebied waar het water gewonnen wordt. Resultaat van al deze kostenstijgingen is dat het bedrijfsresultaat vorig jaar met een kwart gedaald is tot ruim 12 miljoen euro.
De Nederlandse markt is voor Spa duidelijk minder rendabel dan de Belgische of Franse markten, niet alleen door de supermarktprijzenoorlog, maar ook door het bronwatergebruik: [...] Nederlanders drinken nog weinig gebotteld water vergeleken met inwoners van andere Europese landen. Per hoofd van de bevolking blijft Nederland steken op 21,5 liter, België komt op 121 liter en Duitsland op 167 liter. Zo bezien, valt er nog veel te winnen. Vorig jaar scoorde de Nederlandse markt niet slecht met een groei van 8%, ondanks de regenachtige zomer.
Spa heeft nu duidelijk stelling genomen en een prijsverhoging van 15% afgekondigd. Spa-topman Marc Du Bois: ‘De nieuwe prijs is een gegeven. Er valt daarover niet te marchanderen. “Nee” is ook een antwoord. We kunnen goed uitleggen waarom we deze prijs hanteren. De klant beslist uiteindelijk zelf of hij bij ons wil blijven bestellen. We hanteren geen ultimatum.’
Dergelijke onderhandelingsstrijden doen zich met de regelmaat van de klok voor. Foodlog versloeg eerder de strijd tussen Cono en Vrumona en hun afnemers. Het is echter opvallend dat een leidende marktpartij met 40% marktaandeel hardop zegt te overwegen een markt totaal op te geven omdat zijn productiekosten niet meer worden gedekt door inkomsten.
Dit artikel afdrukken
In het Nederlandse supermarktenlandschap woedt al jaren een prijzenoorlog, waarbij de verschillende supers met A-merken stunten. Spa, als marktleider goed voor een marktaandeel van maar liefst 40%, ziet zich als slachtoffer van deze concurrentieslag. Door de prijzenacties krijgt de fabrikant niet de prijs die hij nodig heeft om quitte te draaien.
Dat is te lezen in het het FD van vandaag. Spa laat weten dat kosten de afgelopen jaren met tientallen procenten gestegen door hogere energielasten, gestegen inkoopkosten van vruchtensappen en suikers en de introductie van duurzamere verpakkingen. Daarnaast zijn de kosten van productvernieuwing en promotie flink gestegen en moest Spa investeren in het beheer en behoud van het natuurgebied waar het water gewonnen wordt. Resultaat van al deze kostenstijgingen is dat het bedrijfsresultaat vorig jaar met een kwart gedaald is tot ruim 12 miljoen euro.
De Nederlandse markt is voor Spa duidelijk minder rendabel dan de Belgische of Franse markten, niet alleen door de supermarktprijzenoorlog, maar ook door het bronwatergebruik: [...] Nederlanders drinken nog weinig gebotteld water vergeleken met inwoners van andere Europese landen. Per hoofd van de bevolking blijft Nederland steken op 21,5 liter, België komt op 121 liter en Duitsland op 167 liter. Zo bezien, valt er nog veel te winnen. Vorig jaar scoorde de Nederlandse markt niet slecht met een groei van 8%, ondanks de regenachtige zomer.
Spa heeft nu duidelijk stelling genomen en een prijsverhoging van 15% afgekondigd. Spa-topman Marc Du Bois: ‘De nieuwe prijs is een gegeven. Er valt daarover niet te marchanderen. “Nee” is ook een antwoord. We kunnen goed uitleggen waarom we deze prijs hanteren. De klant beslist uiteindelijk zelf of hij bij ons wil blijven bestellen. We hanteren geen ultimatum.’
Dergelijke onderhandelingsstrijden doen zich met de regelmaat van de klok voor. Foodlog versloeg eerder de strijd tussen Cono en Vrumona en hun afnemers. Het is echter opvallend dat een leidende marktpartij met 40% marktaandeel hardop zegt te overwegen een markt totaal op te geven omdat zijn productiekosten niet meer worden gedekt door inkomsten.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
#5, Holladiee, Jack, zo kan 'ie wel weer: "Die [= Nederlanders] gaan liever naar de voedselbank, en kopen in de supermarkt voor het huisdier vervolgens wat kwaliteitsvoedsel ( waar Vion goed aan verdiend ) en de rest van besteedbaar inkomen is bedoeld voor auto,kleding en vakantie."
Op zich heb je gelijk dat Nederlanders minder geld uit schijnen te geven aan voedsel dan mensen in het buitenland.
Maar toch leef jij in een andere wereld dan ik.
En ik maar denken dat het Spa water voor niets uit de grond komt, je duwt het in een flesje wat waarschijnlijk al veel duurder is als het water zelf en vervolgens vraag je er een prijs voor wat duurder is als dezelfde hoeveelheid melk. Daar zullen alle schakels, supermarkten en retailers waarschijnlijk wel goed aan verdienen want van niets nog minder maken is wel appart , dus dat kan niet , dus de prijs kan alleen maar omhoog.. Ik denk overigens dat men een zeer goede marketing heeft om deze uitspraken te kunnen doen. Zij hebben de markt en macht om dit te zeggen, en ik geloof niet zo dat de retailers net zo traag betalen richting Spa als richting de varkenshouderij. Buitenlanders hechten overigens wel veel meer aan voedsel en betalen daar ook aanzienlijk % meer voor van besteedbaar inkomen als Nederlanders. Die gaan liever naar de voedselbank, en kopen in de supermarkt voor het huisdier vervolgens wat kwaliteitsvoedsel ( waar Vion goed aan verdiend ) en de rest van besteedbaar inkomen is bedoeld voor auto,kleding en vakantie. Ook geld reserveren voor wonen is aanzienlijk gedaald ,waardoor de crises op woningmarkt.
Als het voor een bekend merk als Spa, met een marktaandeel van 40%, al bijna niet lukt om de kosten vergoed te krijgen, hoe moet dat dan met al die nog op te richten groentemerken?
IKB staat meestal voor integraal ketenbeheer. De afkorting is dus verwarrend.
Maar goed: een ramp voor de consument is het niet er zijn blijkbaar veel alternatieve waters. Ik drink kraanwater.
Misschien dat Spadel het voor elkaar krijgt de NL retail wakker te schudden... Een interessante testcase!