De Vegetarische Slager ontwikkelt en verkoopt plantaardige vleesvervangers. Vleesvervangers die zó goed op vlees lijken qua structuur, bite en smaak, dat vleeseters niet eens merken dat ze geen vlees eten. Net nadat NRC culischrijfster Janneke Vreugdenhil de Amerikaanse New York Times culicriticus Markt Bittman voor zijn kipvervanger wist te interesseren, laat directeur Jaap Korteweg nu weten de Amerikaanse markt op te willen. Hij hoopt daar een prijs van 1 miljoen dollar in de wacht te slepen.
De wedstrijd is uitgeschreven door een dierenrechtenorganisatie. De Levensmiddelenkrant schrijft:
De leverancier die als eerste 100 procent plantaardige kip op de markt brengt, zonder daarvoor een dier te hebben geslacht, krijgt de beloning uitgereikt. Voorwaarde is echter wel dat nog dit jaar de kipvervanger in tien Amerikaanse staten in de winkel ligt. Daarom is de vegaslager op zoek naar een Amerikaanse winkelketen. Mocht Korteweg de miljoen dollar winnen, dient hij die te delen met de betreffende retailer.
Het topic is blijkbaar hot, en niet alleen om de wedstrijd. Mark Bittman, culinair journalist van The New York Times, was recent in Nederland en proefde met Janneke Vreugdenhil van de vegetarische kip. Hij is 'om' en schrijft aan Janneke: Zou het, gegeven het feit dat het meeste vlees zo dramatisch van kwaliteit is en zoveel vergt van de aarde, toch niet beter zijn wanneer wij kookschrijvers industrieel nepvlees zouden promoten in plaats van (slecht) echt vlees?
En dat is precies wat Janneke uiteindelijk ook schreef: "Liever nepkip dan plofkip".
Fotocredits: Beige Alert
Dit artikel afdrukken
De leverancier die als eerste 100 procent plantaardige kip op de markt brengt, zonder daarvoor een dier te hebben geslacht, krijgt de beloning uitgereikt. Voorwaarde is echter wel dat nog dit jaar de kipvervanger in tien Amerikaanse staten in de winkel ligt. Daarom is de vegaslager op zoek naar een Amerikaanse winkelketen. Mocht Korteweg de miljoen dollar winnen, dient hij die te delen met de betreffende retailer.
Het topic is blijkbaar hot, en niet alleen om de wedstrijd. Mark Bittman, culinair journalist van The New York Times, was recent in Nederland en proefde met Janneke Vreugdenhil van de vegetarische kip. Hij is 'om' en schrijft aan Janneke: Zou het, gegeven het feit dat het meeste vlees zo dramatisch van kwaliteit is en zoveel vergt van de aarde, toch niet beter zijn wanneer wij kookschrijvers industrieel nepvlees zouden promoten in plaats van (slecht) echt vlees?
En dat is precies wat Janneke uiteindelijk ook schreef: "Liever nepkip dan plofkip".
Fotocredits: Beige Alert
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ik heb niet veel ervaring met de producten van de vegetarische slager, maar hun kipsaté heeft een prachtige structuur, doet het perfect in de koekenpan met wat olijfolie en smaakt vervolgens zelfs veel beter dan de kipsaté die wij kennen.
De perfecte 1 april grap.
De kipsate is inderdaad fantastisch. Het basis product heet Beeter en wordt gemaakt door het bedrijf ojah uit Ochten. Het is dankzij hun vinding -die inderdaad niet van kip is te onderscheiden- dat de Vegetarische slager zo'n succes heeft. In de slipstream zitten op @eetbeeter gebaseerde producten zoals varygood, vleeschsmakers en vegabites.
Jammer alleen dat het er niet smakelijk uitziet.
Smaak en bite zijn kennlijk prima. Mijn vragen: wat zit er precies in (graag alle ingrediënten en toevoegingen), wat is de voedingswaarde in vergelijking tot kippenvlees? Heb daar zelf geen flauw benul van.
100% soja, water en verder kruiden om er smaak aan te maken. Iedere afnemer van Ojah heeft z'n eigen 'seasoning'.
Wouter zal me corrigeren als ik me vergis, want hij is betrokken bij Ojah.