Terwijl de eierprijs doorgaans pas piekt tijdens de hoogdagen Pasen en Kerst, is die nu al een tijdje bezig aan een nooit eerder geziene opmars. Ten opzichte van een half jaar geleden is de prijs bijna verdubbeld.

Met zo’n 15 cent per ei worden eieren zelden zo goed betaald als op dit moment. Pluimvee-experts wijzen als verklaring op een groot eiertekort als gevolg van de ruimingen door de vogelgriep in Europa. Door de hoge voerprijzen en onzekerheid zetten boeren minder hennen op, zodat nog eens extra schaarste ontstaat.

Deze samenloop van omstandigheden maakt dat de verwachting is dat de Europese tekorten voorlopig aanhouden. Consumenten vinden dat jammer omdat een betaalbare alternatieve eiwitbron zijn in deze dure tijden. Er wordt gevreesd voor lege schappen tijdens kerst. In het Verenigd Koninkrijk passen sommige retailers al rantsoeneringen toe.

In Nederland is de eierprijs de laatste 2 weken zo goed als stabiel, schrijft Boerderij.

De Britse leghennenhouder Ioan Humphreys legt de schuld van het tekort aan eieren bij de retail. Zijn video op social media wordt veelvuldig gedeeld. “De retail zal de lege schappen verklaren door het vogelgriepvirus, maar in de praktijk zijn zij de reden.” Volgens Humphreys is de prijs voor eieren in de supermarkt nauwelijks gestegen, terwijl de kosten voor de pluimveehouder exploderen.

Volgens de Vlaamse sectorverantwoordelijke bij de landsbond Ellen Vaneynde is de industrie wel al bereid om meer te betalen, maar houden retailers nog vast aan de (oude) contracten. “Ze weigeren de gestegen onkosten van leghenbedrijven te compenseren”, aldus Vaneynde die zelf ook leghennenhoudster is. In de supermarkt valt de prijsstijging dan ook nog mee. Toch zullen de retailers moeten plooien, uit vrees dat eierhandelaren op zoek gaan naar afnemers die wel de correcte prijs willen betalen. Mochten boeren nog minder leghennen bestellen - in het VK zouden er al 8 miljoen minder vrije uitloophennen besteld zijn - dan neemt de schaarste nog meer toe. Dat zal de prijs van een ei verder opdrijven en maakt boeren prijsdronken.

Supermarkten willen niet met elkaar hoeven te concurreren om het laatste dure ei. Hier ligt een kans voor ketensamenwerking waar boeren en supermarkten samen van kunnen profiteren. Sluit een contract dat de kosten en een nette marge mooi dekt. Als de prijzen weer dalen, zit de boer goed en als ze hoog zit hij niet verkeerd. Supermarkt en klant weten dat ze niet misgrijpen en niet teveel en niet te weinig betalen. Zo moet het toch?
Dit artikel afdrukken