Het was een proef en ze gaan ermee door.
Ontevreden
Waarom steken tuinders zo veel tijd in een project dat logistiek niet echt gemakkelijk uit te voeren is? Het is een antwoord op de vele discussies in en buiten de tuinbouw van de afgelopen jaren. Deze tuinders voelen aan dat consumenten ontevreden zijn over slechte kwaliteit in relatie tot hoge prijzen. Zelf zijn ze weer ontevreden hoe de handel vaak met hun kindjes om gaat. Het is het bekende verhaal van de dominantie van het supermarktkanaal en de reactie daarop met schaalvergroting bij de kwekers.
Kritische blik
Vet worden ze er voorlopig nog niet van. De proef was bedoeld om te kijken of een nieuwe manier van verkopen lukt. Versvandekweker.nl wil vooral inventariseren wat consumenten willen en vinden. Ze vragen om een kritische blik.
Producten zijn tijdens deze proef thuisbezorgd binnen bepaalde postcodegebieden. Helemaal local for local dus, al zit ‘m dat vooral in praktische redenen. Wie daarbuiten woont kan zijn producten afhalen, of de kosten voor bezorging uitsparen.
Na een half jaar, blijkt de proef geslaagd. Het werkt: mensen willen verser en waarderen verser en beter. Daarom pakken de tuinders nu groter uit. Ze noemen hun project inmiddels een ‘webmarket’.
Ze schrijven: “De consument verlangt een duurzaam, vers en eerlijk product en de telers een gezonde marge. De kwekers, uit het Oost- en Westland, staan dan ook te springen om hiermee aan de slag te gaan en de markt nog verder in te duiken.” Begon het project met tien kwekers, inmiddels doen er dertig aan mee.
Ambitie
Versvandekweker.nl is nog steeds regionaal, maar de ambitie ligt hoger. Het concept zal steeds verder worden uitgerold. Hou ze dus in de gaten. Volg bijvoorbeeld Roy Persoon, paprikateler in Bleiswijk op Twitter: @VersvdKweker. Samen met zijn broer Nick draait hij de organisatie. Bestel eens wat en laat het ook hier horen. Die jongens willen leren en zijn niet bang van een beetje kritiek.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Oeps, 0 tweets. Daar is nog werk aan de winkel. Weten de heren wat ze in de VS met SRV-wagens, vers en twitter voor elkaar krijgen in de grote steden?
Een aanvulling: niet alleen Roy en Nick zijn bij de organisatie betrokken. Adviesbureau Kenlog stond aan de wieg van het project.
@pieternel kenlog heeft inderdaad onderzoek gedaan en uiteindelijk hebben er 13 ondernemers, waarvan 10 kwekers de stoute schoenen aangetrokken, en heel basaal gedaan waar menig telersvereniging het op ze zachts gezegd, niet mee eens is!
@dick ik ga ervan uit dat we het hier over SRV wagens hebben, maar nee, vertel ons meer! en wat de tweets betreft moet je bij @versvdkweker zijn en niet @versvandekweker
Leuk initiatief! Voor de helderheid, over welke omzet praten we hier? € 1000, € 5000 of € 50000 per week? In Kopenhagen is een bio webwinkel met 30.000 bestellingen per week, dus waarom zou in de randstad niet lukken?
Succes.
@versvdkweker voorop gesteld ik vind het een zeer goede ontwikkeling. Ik wil graag verser dan vers want het handelskanaal doet nu eenmaal niet altijd goed zijn werk. Alleen in het stuk van Pieternel vind ik het overkomen als dat het altjd kommer en kwel is met de kwaliteit; consument weet niet beter en ze accepteren het.
Nu wil ik graag verse groente. Ik wordt dan helaas via deze weg buitengesloten. Ik woon net buiten het gebied. Helaas want ik vind het ook niet verantwoord dat ik naar het Westland moet rijden om mijn groente te halen. Wat is daar aan te doen?
Ik zou ook wel eens willen weten als ze eenmaal per week gaan rijden om het te bezorgen, hoelang ligt het dan al in hun eigen distributiecentrum; hoe wordt de waarborg van vers dan afgegeven?
In hoe verre wordt het milieu geschaadt als ee een koerier voor een kleine hoeveelheid producten moet komen afhalen en wegbrengen? Is daar wel over nagedacht?
Hoe wordt er straks gedacht over uitbreiding?
Wanneer kunnen we verwachten, zoals bij de meeste webshops, dat we dagelijke geleverd krijgen?
Ik heb er best wel vragen over omdat webshops zijn goed maar ook vele restaurants en cateringzaken zijn stukgelopen op de logistieke processen en de gewenste snelheid. Ik ben benieuwd naar de nieuwe ontwikkelingen en hou ons op de hoogte via twitter of andere kanalen.
@Agromarketeer