Het was een proef en ze gaan ermee door.
Ontevreden
Waarom steken tuinders zo veel tijd in een project dat logistiek niet echt gemakkelijk uit te voeren is? Het is een antwoord op de vele discussies in en buiten de tuinbouw van de afgelopen jaren. Deze tuinders voelen aan dat consumenten ontevreden zijn over slechte kwaliteit in relatie tot hoge prijzen. Zelf zijn ze weer ontevreden hoe de handel vaak met hun kindjes om gaat. Het is het bekende verhaal van de dominantie van het supermarktkanaal en de reactie daarop met schaalvergroting bij de kwekers.
Kritische blik
Vet worden ze er voorlopig nog niet van. De proef was bedoeld om te kijken of een nieuwe manier van verkopen lukt. Versvandekweker.nl wil vooral inventariseren wat consumenten willen en vinden. Ze vragen om een kritische blik.
Producten zijn tijdens deze proef thuisbezorgd binnen bepaalde postcodegebieden. Helemaal local for local dus, al zit ‘m dat vooral in praktische redenen. Wie daarbuiten woont kan zijn producten afhalen, of de kosten voor bezorging uitsparen.
Na een half jaar, blijkt de proef geslaagd. Het werkt: mensen willen verser en waarderen verser en beter. Daarom pakken de tuinders nu groter uit. Ze noemen hun project inmiddels een ‘webmarket’.
Ze schrijven: “De consument verlangt een duurzaam, vers en eerlijk product en de telers een gezonde marge. De kwekers, uit het Oost- en Westland, staan dan ook te springen om hiermee aan de slag te gaan en de markt nog verder in te duiken.” Begon het project met tien kwekers, inmiddels doen er dertig aan mee.
Ambitie
Versvandekweker.nl is nog steeds regionaal, maar de ambitie ligt hoger. Het concept zal steeds verder worden uitgerold. Hou ze dus in de gaten. Volg bijvoorbeeld Roy Persoon, paprikateler in Bleiswijk op Twitter: @VersvdKweker. Samen met zijn broer Nick draait hij de organisatie. Bestel eens wat en laat het ook hier horen. Die jongens willen leren en zijn niet bang van een beetje kritiek.
Sinds 2007 doen we mee met Vers van de Kweker, bij de eerste opzet van Vers van de kweker zijn we betrokken geweest. Destijds een landelijk gepromote website die met verskoeriers de bloemen en planten naar de kopende consument bracht. Heel NL voorzien van producten ergens bij een kweker vandaan, bleek niet de oplossing.
De laatste paar maanden zijn onze producten via de huidige Vers van de Kweker site te koop. Mensen uit de regio bestellen bij telers en kwekers in de regio, halen zelf hun product op bij het afgesproken distributiecentrum.
Voor ons ook veel te kleinschalig, maar zien dit als investering en hopen natuurlijk op meer!
Mensen kennen de kwekers bij naam, lezen er wel eens wat over in de krant, kennen iemand die er werkt. In plaats van het plantje of de komkommer aan de deur te halen, waar we niet op zitten te wachten, kunnen we nu doorverwijzen naar de website. Bundel de goede, verse producten in de regio, zorg dat mensen tevreden zijn met hun product en zij vertellen hierover en komen terug naar de site.
Regionaal zie ik zeker meer mogelijkheden, nationaal heb ik nog vraagtekens. Zie daarom erg uit naar de plannen van Vers vd Kweker.