Aldi is niet altijd de eerste, maar- op een pilot van Albert Heijn na - wél bij deze noviteit. Binnenlopen, boodschappen pakken en zonder langs de kassa of een afrekenpaal te lopen er weer uit. Dat kan voortaan in het centrum van Utrecht.
In het spiksplinternieuw gerenoveerde House Modernes* op de hoek van de Lange Viestraat en de Oudegracht opent woensdag de eerste volledig kassaloze supermarkt van Nederland. Na het downloaden van een app kunnen klanten zich met een QR-code binnen laten, hun tassen volladen en gewoon weer naar buiten lopen. Camera's (475 stuks) en sensoren (zoals weegschalen gekoppeld aan het schap) registreren wat de klant uit de schappen pakt (en teruglegt) en de afrekening vindt elektronisch plaats.
Aldi treedt met de kassaloze winkel in de voetsporen van het Amerikaanse concern Amazon, dat in 2018 met Amazon Go begon en inmiddels al tientallen kassaloze winkels heeft, én van zusterbedrijf Aldi Süd, dat in januari in Londen een kassaloze vestiging opende, met dezelfde technologie.
Kassaloos betekent niet onbemand. In de winkel zijn medewerkers aanwezig om de schappen bij te vullen en brood vers af te bakken. En om de leeftijdscheck te doen als klanten ook een flesje wijn willen meenemen.
De privacy van de klant staat hoog in het vaandel: alleen de bewegingen van de klanten en de producten worden gevolgd. "Het systeem maakt geen gebruik van gezichtsherkenning, scans van ogen of vingerafdrukken, noch van andere biometrische kenmerken," aldus Aldi. "Zodra de klant afrekent, wordt er niets meer van de gegevens onthouden. Voor de opening moest de privacy echt 300 procent geregeld zijn," benadrukt Jan Oostvogels, CEO van Aldi in Nederland.
De kassaloze Aldi-winkel beslaat ongeveer een derde van het vloeroppervlak van een gemiddelde Aldi. Toch is het assortiment bijna net zo groot als bij een reguliere vestiging, door producten minder breed uit te stallen en vooral door - vooralsnog - geen non-food producten aan te bieden. Je kunt in de kassaloze Aldi wel gewoon je statiegeldflessen inleveren, de statiegeldautomaat is ook in de technologie geïntegreerd.
* die wonderlijk klinkende en (voor wie Frans kent: met een s te veel) geschreven naam heeft voor Utrechters betekenis vanwege Galéries Modernes die ooit in het pand zat.
Dit artikel afdrukken
Aldi treedt met de kassaloze winkel in de voetsporen van het Amerikaanse concern Amazon, dat in 2018 met Amazon Go begon en inmiddels al tientallen kassaloze winkels heeft, én van zusterbedrijf Aldi Süd, dat in januari in Londen een kassaloze vestiging opende, met dezelfde technologie.
Kassaloos betekent niet onbemand. In de winkel zijn medewerkers aanwezig om de schappen bij te vullen en brood vers af te bakken. En om de leeftijdscheck te doen als klanten ook een flesje wijn willen meenemen.
De privacy van de klant staat hoog in het vaandel: alleen de bewegingen van de klanten en de producten worden gevolgd. "Het systeem maakt geen gebruik van gezichtsherkenning, scans van ogen of vingerafdrukken, noch van andere biometrische kenmerken," aldus Aldi. "Zodra de klant afrekent, wordt er niets meer van de gegevens onthouden. Voor de opening moest de privacy echt 300 procent geregeld zijn," benadrukt Jan Oostvogels, CEO van Aldi in Nederland.
De kassaloze Aldi-winkel beslaat ongeveer een derde van het vloeroppervlak van een gemiddelde Aldi. Toch is het assortiment bijna net zo groot als bij een reguliere vestiging, door producten minder breed uit te stallen en vooral door - vooralsnog - geen non-food producten aan te bieden. Je kunt in de kassaloze Aldi wel gewoon je statiegeldflessen inleveren, de statiegeldautomaat is ook in de technologie geïntegreerd.
* die wonderlijk klinkende en (voor wie Frans kent: met een s te veel) geschreven naam heeft voor Utrechters betekenis vanwege Galéries Modernes die ooit in het pand zat.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
""De privacy van de klant staat hoog in het vaandel: alleen de bewegingen van de klanten en de producten worden gevolgd. "Het systeem maakt geen gebruik van gezichtsherkenning, scans van ogen of vingerafdrukken, noch van andere biometrische kenmerken," aldus Aldi. "Zodra de klant afrekent, wordt er niets meer van de gegevens onthouden. Voor de opening moest de privacy echt 300 procent geregeld zijn," benadrukt Jan Oostvogels, CEO van Aldi in Nederland.""
Dat moet je je nog maar afvragen of het idd zo is dacht ik zo. Hoeveel mensen hebben zich al vrijwillig opgegeven voor dit experiment om je privacy volledig op te geven(voor zover dat wel of niet gewaarborgd is) met wat je in je karretje stopt? Of is dit weer een '15 seconds of fame' pop-up die het einde van het jaar niet gaat halen, zoals veel andere concepten hebben gefaald of nauwelijks gebruik van gemaakt wordt?
Bij de AH is het steeds een redelijk lange rij 's ochtends rond half 10 voor de enige kassa die ze nog open hebben, de rest is zelfscan. En dan komt er een winkeldame aan de mensen in de rij vragen of er iemand is die wil pinnen, dan kan ze die meetrekken naar de onaantrekkelijke zelfscan kassa's. Zelfs al zou ik willen of moeten pinnen, dan nog ga ik niet daar staan en wil ik door een fysiek persoon geholpen worden.
Een dergelijke Aldi zaak krijgen ze mij dus ook niet binnen.
6000 euro belasting per zelfscankassa per jaar: die maatregel heeft de Belgische gemeente Sint-Jans-Molenbeek, in het Brusselse gewest, doorgevoerd om de werkgelegenheid te beschermen én gewoon lekker geld in het laatje te krijgen. Al valt dat ook wel weer tegen: het gaat om één Delhaize supermarkt met twee zelfscankassa’s, wat rond de 12.000 euro per jaar op moet leveren. Bizarre en niet relevante gemeentepolitiek? Ergens ook weer niet, want banenverlies door robotisering en automatisering is geen grapje. Gelukkig is bij de kassaloze Aldi nog steeds plek voor menselijke medewerkers.
Je bent hier niet alleen in Astrid Spijkers Ook op Facebook reageren mensen niet zo enthousiast op de kassaloze Aldi: het gaat van gemoedelijk (“laten we gewoon weer terug gaan naar de menselijkheid en afrekenen bij echte mensen”) tot wat meer uitgesproken (“Mijden zulke robot winkels, we worden al geprepareerd voor the great reset”).
Wat ik me afvraag: zien we hier niet gewoon een basale weerstand tegen veranderingen in ons leven? Toen de supermarkten ingevoerd werden, zal daar ook het nodige over gezegd zijn. Nu probeer ik niemand als anti-vooruitgang of zo neer te zetten hoor, ik ben zelf eigenlijk te lui voor bijvoorbeeld zelfscankassa’s en vind het fijn als iemand dat voor me doet.
Om nog in te gaan op de privacy: noem me naïef, maar als ik lees hoe ze de privacy waarborgen heb ik daar best veel vertrouwen in. Ik denk dan ook altijd: ze hebben er zelf baat bij dat het snor zit, want een mediaschandaal is tegenwoordig nooit ver weg.
Bram: Voor mij is het een kwestie van zoveel mogelijk contant willen afrekenen zodat ik grip op mijn uitgaven heb. En dat is voor heel veel oude mensen ook zeer van belang en wat dacht je van die mensen die in de schuldsanering zitten en een x bedrag per week contant krijgen.
Het gaat mij niet perse of ik anti-vooruitgang ben, veel dingen zijn prima, maar technologie moet ons dienen, niet ons leven overnemen en met dit soort dingen is dat een zeer reëele mogelijkheid. Hoe kunnen wij bijv controleren of het met onze privacy wel snor zit? Misschien ontdekt iemand die gaat spitten over een paar jaar pas dat het helemaal niet zo veilig enz zit en zijn we dan te laat.
Astrid, dat is een goed punt van het nog gebruik kunnen maken van contact geld! In het OV en op veel andere plekken zie je dat dat toch langzaam uitgefaseerd wordt.
Ik kan me goed voorstellen dat een technologie de ene groep mensen wel dient en voor een andere meer het leven overneemt (of gewoon ongemak veroorzaakt). Dan zal het altijd zaak zijn ook voor de (misschien minderheids-) groep voor wie het niet een vooruitgang is, aandacht te hebben.
Als het over privacy gaat, waar zou je denken dat het het snelst mis kan gaan bij de kassaloze supermarkt?