Het was zichtbaar een gezellig feestje, waar aardbeien werden gegeten. En kersen, die van smaakheld 2009 Theo Vernooy uit Cothen.
Jan Robben verkocht gistermiddag 600 pondsdoosjes aardbeien en nog een berg tot smoothies vermalen schade-aardbeien van de regen en hagel van vorige week. Da's natuurlijk niks voor een teler, maar heel wat meer dan een superfiliaal doorgaans op een middagje doet. Vrijwilligers @onnovaneijk en @leonorenoorduyn zetten Theo en Jan - en zelfs handelshuis GIJS die in hun spullen bemiddeld naar supers DEEN en PLUS - in het zonnetje. Ze hopen erop dat de kopers verder rondvertellen dat er wél altijd echt lekkere aardbeien en kersen te koop zijn. En dus dat eerst half en daarna heel Arnhem op zoek gaat naar lekker spul. En niet alleen aardbeien en kersen.
Ik sprak even na met Onno over zijn ervaringen van gistermiddag. Er gingen zo'n honderd doosjes naar opgetrommelde twitteraars. De andere 500 gingen naar gewone bezoekers van het Park Open in het Arnhemse park Sonsbeek. Ze keken en reageerden eerst wantrouwig, zei hij, want ze wisten van niks. Ze wilden niks verkocht krijgen. Maar ze mochten proeven. En dan waren ze meteen zelf verkocht. "Doe mij maar twee doosjes', zei dan menigeen.
Behalve in de randstedelijke en nationale pers staat het van de week in de Arnhemse. Dan komt het tenminste eindelijk dichtbij. En nou verder. Geen praatjes en plaatjes verkopen. Een goed product verkoopt zichzelf en heeft geen verkopers nodig. Wel bekendheid.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
De fotoselectie waar hierboven naar wordt gelinkt, is toch nog een flinke reportage geworden. En ik heb me nog ingehouden want het is o zo verleidelijk alles maar op Flickr te zetten! ;-) Maar wat was 't leuk! Geen straf om bij dat mooie weer een paar uur op de Ronde Weide te verblijven en te genieten van leuke muziek en....de onbeschrijfelijk lekkere aardbeien van Jan Robben!
De Open Aardbeienlunch tijdens Park Open 2010 gisteren in Arnhem was top, net als de aarbeien trouwens! Ook leuk dat Onno van Eijk nog even de gelegenheid kreeg om op het podium het verhaal van de aardbei te mogen doen.
Geef het volk muziek en aardbeien,
Volksmarketing, zo noemt Dick het hier op foodlog. Een aardbeienlunch, dat was het woord dat wij gebruikten. Het was een prachtige dag in Sonsbeek. En natuurlijk ging het allemaal wat anders dan vooraf bedacht … maar is dat niet automatisch het karakter van zo’n bijeenkomst?
Wat begon als tweede strawberrymob, werd ook in de voorbereiding al heel snel een gelegenheid voor het delen van smaak en het proeven van dé aardbei. Niet alleen met liefhebbers, maar juist ook met mensen die per ongeluk tegen ons aan liepen. Mensen die voor muziek, zon en gezelligheid kwamen en toen de kers en de aardbei ontdekten. Het werd geen flash-sale, maar een slow-story. Een groot verhaal dat langzaam indaalt. Het verhaal dat smaak nog bestaat, maar dat het geen vanzelfsprekendheid is dat dit je komt aanvliegen. In tegendeel als we niks doen verdwijnt de smaak underground.
Lees vooral allemaal het stukje dat Leonore Noorduyn op haar blog schreef . Voor mij is dat ook wat het meest blijft hangen. Het wantrouwen van mensen in de eerste blik, het wegdraaien en vervolgens (uit beleefdheid) toch vallen voor de gratis aardbei. De onverschillige hap en dan de zon die doorbreekt in het gezicht. “Hee, ik wordt niet genept. Het is geen glad reclame praatje. Ze smaken gewoon echt beter dan alles wat ik op markt of in supermarkt koop”.
“Dit is leven” zo floepte een wat oudere heer eruit nadat zijn eerste aardbei naar binnen was gegaan…. “ Dit is echt leven” Zo mijmerde hij nog eens na, alsof hij het zelf nog eens wilde horen. Of die blik van die jonge dame die op het aardbeiendoosje een foto van Jan Robben zag staan en toen Jan zelf ook achter de tafel zag. Verwarring: hee het is echt! Het is geen nostalgisch marketing fotootje….het is ‘m echt.
Mijn les: Wij als consumenten kunnen een rol spelen in het vertellen van dit verhaal. Wij kunnen anderen meenemen in wat er allemaal kan als het gaat om goed eten, lekker eten, boeiend eten. Wij kunnen de verbinding leggen. En iedereen die je benadert moet en mag je wantrouwen. “ Geloof mij niet, maar geloof wat je proeft” dat was gisteren de sleutel die paste.
o ja en dank aan Rene Wouters en alle anderen die de sfeer op de Ronde weide zo prachtig in beeld hebben gebracht....het was heerlijk
@Onno van Eijk Dank voor de organisatie, je woordje gisteren op het podium en je wijze bijdrage hierboven. Hopelijk is er na deze zomer ook nog toekomst voor de smaakaardbei uit Oirschot. Ik word een beetje koud van alle complimenten op twitter en hier, terwijl ik aan zo'n beetje aan het watertrappelen ben in een draaikolk. Ik zeg het zo maar even duidelijk hier in het openbaar, want uit alle leuke berichtjes en filmpjes zouden mensen kunnen opmaken dat het een en al romantiek is met die smaakaardbeien en Jan Robben. Niets is minder waar. Het is een strijd die we al zeker 10 jaar voeren om beter, lekkerder en zeker ook iets duurder en kwetsbaarder product in de winkelschappen te krijgen. Een strijd voor erop of eronder dus.
Een bakje aardbeien van de strawberrymob in Amsterdam belandde bij vrienden hier in het dorp. Ogen dicht, ze waanden zich in de tuin van Oma in Denemarken. Helemaal gelukkig. Maar een Plus is er hier niet echt in de buurt, moet ik naar ongezellige stukken Den Bosch voor.