Via een nieuw productieproces worden vette producten als mayonaise en roomijs een stuk magerder gemaakt zonder dat de volvette smaak verloren gaat.
Met deze uitvinding promoveerde levensmiddelentechnoloog Koen van Dijke aan de Wageningen Universiteit.
Moddervet
Bij mayonaise mengt een grote hoeveelheid olie zich bijvoorbeeld in een emulsie met een eidooier met mosterd en een drupje azijn. Doordat er veel olie nodig is, is gewone mayonaise moddervet.
'We hebben een systeem op microschaal ontworpen waarbij we een heel dun filmpje olie in water lieten stromen', vertelt de promovendus.
Dit systeem laat de olie uiteen vallen in tweeduizend druppels per seconde, die veel beter mengen met water.
Deze emulsie van water-in-olie mengde Van Dijke opnieuw met een waterachtige massa. Daardoor ontstond een nieuwe emulsie, die grotendeels uit water bestaat, maar die toch de olieachtige smaak houdt die bijvoorbeeld mayonaise lekker maakt.
Op die manier ligt supermagere maar toch smakelijke mayonaise binnen handbereik, aldus de technoloog.
bron: EVMI
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ailko, dit is toch het type uitvinding waar we op wachten. Wel intens van smaak, maar laag in energie. Als God erop tegen is, zoals je stelt, kan hij trouwens maatregelen nemen. Maar elke dag mayo eten is toch geen doodzonde?
Als je mayo met de hand klopt, verbruik je vast voldoende energie om iedere dag volle mayo te eten. Ik zag dit persbericht ook voorbij komen en moest ontzettend lachen. Dat je daar op kunt promoveren, tja, ik snak naar het commentaar van Jan Blokker, Gerrit Komrij enzo! Opgelopte lucht en opgeklopt water!
Lizet, het is toch logisch. Fabrikanten kunnen door opkloppen op hun grondstoffen besparen terwijl de consument ook profiteert omdat het eten minder zwaar is. Zo is fabrieksijs luchtiger dan "ambachtelijk ijs". Natuurlijk kun je daar op promoveren!
De eerste toepassingen zullen wel voorhoreca en catering zijn dus als verbetering van de huidige frietsaus. Er zullen misschien ook restauranttrucjes mee uitgehaald kunnen worden.
Wouter, volgens mij is productontwikkeling niet iets om op te promoveren. Je kunt er een octrooi voor krijgen, dat lijkt me eervol genoeg.
Maar het gaat om Wageningen en dat is geen echte universiteit, maar een instituut voor praktische wetenschapstoepassing. Het equivalent van tradioneel promoveren in zuivere wetenschap is grensverleggend praktisch onderzoek. Of je promoveert op het mimesisbegrip bij Manuel Puig of op neo-mayonaise hoeft niet te verschillen in niveau van het onderzoek. Het is ook wel handig om hetzelfde titelsysteem te hebben voor academisch en praktisch/technisch werk. Het is zelfs raar dat je wel zou kunnen promoveren op de cultuurgeschiedenis van de mayonaise (Mayonaise : thuisfabricage en eetcultuur in Hasselt 1860-1890) , maar niet op een radicale heruitvinding van het goedje zelf.