Leiden deze korte ketens ook tot minder transport en dus minder CO2-uitstoot? Daar wordt wereldwijd onderzoek naar gedaan. Tijdens de Vervoerslogistieke Werkdagen 2022 presenteerde Karin Pauls (Universiteit Wageningen) een paper over de belangrijkste kenmerken en vermeende voordelen van lokale voedselsystemen zoals die worden beschreven in de internationale wetenschappelijke literatuur.
Met collega-onderzoekers keek Pauls naar de rol van logistiek op de economische en milieuprestaties van lokale voedselsystemen door enkele scenario’s voor de lokale hutspot-keten door te rekenen in de provincie Flevoland.
Het aantal gereden kilometers bleek bij korte ketens met levering aan of ophalen door consumenten negen keer hoger dan levering aan grotere producenten of winkels. De korte ketens zijn logistiek gezien dan ook niet duurzaam.
De resultaten suggereren dat samenwerking en coördinatie in de korte ketens noodzakelijk is om echt efficiënte en duurzame korte ketens te realiseren. Dit blijkt uit ook vele internationaal onderzoeken.
Moeten we boeren verbieden om direct aan consumenten te leveren? Natuurlijk niet. Maar, echt duurzaam zijn de korte ketens nog niet. De versnippering bij de boeren en de kopers is daarvoor te groot. Zijn korte keten niet veel kansrijker als die boeren zich niet richten op de vele consumenten met hun individuele, kleine bestellingen (voor bezorging of ophalen), maar juist op grote gebruikers als restaurants, lokale winkels, platforms als Hellofresh en cateringbedrijven met hun dark kitchens?
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Geldt dit dan ook niet voor alle Amazon's en Bollen. coms? Die ook allemaal maar verbieden dan?
Willem, al die thuisbezorging is natuurlijk onduurzamer dan op de fiets naar de Mediamarkt, maar die bezorgwagens kun je nog wel helemaal vol krijgen en een logische route laten rijden. Picnic heeft daar zelfs zijn efficiency-model van gemaakt. En .... de direct leverende boer kan zo mee met Picnic (verklap ik al jaren in mijn gastonderwijs voor boeren aan een Nederlandse hogeschool).
Goed dat daar eens aan gerekend wordt. Ik vraag me het al jaren af. Ook het thuisbezorgen door de supermarkt zijn eens uitgerekend moeten worden. Als dat efficiënt gebeurt is het misschien veel duurzamer dan dat iedereen zijn boodschappen gaat halen.
Zo ook met heel efficiënte bezorgdiensten waar zoals Dick zegt de thuisverkopende boer bij aan zou kunnen haken.
Is allemaal nog in ontwikkeling lijkt me.
De reden voor de korte keten was meer marge voor de boer. Je haalt er een schakel uit. Dat is niet kosteloos. Ook niet voor de boer.
Ik heb de afgelopen 10 jaar heel veel, echt heel veel, korte keten initiatieven zien langskomen. De meeste zijn verdwenen. Het is toch ingewikkelder dan het lijkt. Het geld daarbij verbrandt is vele miljoenen.
Korte keten vaak langer. minder duurzaam ja, maar heel vaak worden de ritten gecombineerd met andere zaken. Zeker wanneer een boer niet in uithoek woont.
Verder is er een recreatief aspect war makkelijk over het hoofd gezien wordt.
Wij kennen hier hele families die pompoenen uitzoeken, met de kinderen gaan aardappels rooien of spruitjes plukken, tomaten, paprika's.
Die komen niet voor een paar kropjes sla.