De onderzoeken lopen nog en de cijfers zijn dus nog niet bekend, maar horecakenners, bankeconomen én FNV Horeca zien het prijspeil in de horeca stijgen (AD, 1.1). Horecaondernemers zitten dubbel klem: enerzijds hebben bierbrouwers als gevolg van stijgende grondstofkosten de prijzen verhoogd en moeten horecagasten voor een biertje 5 à 10 cent meer afrekenen. Anderzijds kampen ze met personeelstekorten en passen ze noodgedwongen hun menukaart aan. Minder gerechten is minder arbeidsintensief is het opgelegde pandoer.

"Ondernemers hebben bijvoorbeeld de tosti geschrapt en in plaats daarvan staat nu de duurdere carpaccio op de kaart,” zegt Edwin Vlek van FNV Horeca. "En het is logisch dat de ondernemer dan gerechten op de kaart zet waarop hij meer rendement kan maken. Op carpaccio valt meer te verdienen dan een tosti.”

Cocktails voor een tientje
Ook ING-economen Thijs Geijer en Katinka Jongkind verwachten dat de stijgende kosten van koffie, bier en broodjes uiteindelijk doorberekend worden aan de consument. Die moppert weliswaar, maar lijkt de prijsstijging toch ondergeschikt te vinden aan het eindelijk weer kunnen genieten van een terrasje of etentje buiten de deur. Volgens Vlek zou het ook wel "naïef" zijn te denken dat de prijzen niet omhoog gaan. Horecaondernemer Maarten Hindelooper heeft de ervaring dat klanten sinds de lockdowns juist buiten de deur makkelijker geld uitgeven. "Bij ons lopen de cocktails erg goed en die zijn zomaar 10 euro per stuk, dus zeker niet goedkoop.” Ook Hindelooper kampt met personeelstekorten en versimpelde zijn kaart. Zo hoopt hij, en met hem vele horecaondernemers, de prijzen zodanig onder de duim te houden dat gasten blijven komen en niet thuis hun in de supermarkt gekochte biertje gaan drinken.

Containerschaarste
Nog even over die prijsstijgingen. Behalve grondstoffenprijzen is tijdens de coronacrisis ook de prijs van het vervoer ongekend hoog opgelopen. "“Waar we vroeger 1.800 tot 2.200 dollar betaalden om een zeecontainer van 40 voet te verschepen, kost die nu soms tot 24.000 dollar”, zegt een Belgische ondernemer in RetailDetail (1.2). Dat heeft verschillende oorzaken, aldus transporteconoom Thierry Vanelslander: het stilvallen van fabrieken en havens wereldwijd als gevolg van de lockdowns, maar ook de inhaalslag daarna. Daar komt nog bij dat enkele belangrijke Aziatische havens door nieuwe corona-uitbraken al een paar keer tijdelijk stilgevallen zijn. Een complicerende factor is dat het aantal containers en schepen niet onbeperkt is. De containermarkt is in handen van een klein aantal wereldwijd opererende scheepvaartbedrijven die ook nog eens samenwerken (AD, 1.3). Dat is een perfecte context om de prijzen op te jagen.



Dit artikel afdrukken