Volgens Agractie toont de coronacrisis aan "dat spotgoedkoop en massaal over de wereld vliegen niet meer van deze tijd is. Verreweg het meeste vliegverkeer is niet noodzakelijk en onverantwoord in verband met de klimaatopgaven. Er zijn in de huidige tijd volop alternatieven mogelijk, waarbij op afstand zaken kunnen worden geregeld middels videoconferences of andere technieken, zonder daarvoor luchtverkeer te gebruiken. Daarom is een halvering van de luchtvaart een realistisch alternatief en zijn wij in gesprek met de politieke partijen om dit in hun verkiezingsprogramma voor de aanstaande verkiezingen te laten opnemen. Tevens zullen wij de gang naar de rechter maken om hiermee extra druk te zetten en dit sneller te realiseren. Middelen om halvering van het vliegverkeer te realiseren zijn onder andere het belasten van uitstoot en accijns op brandstoffen, vliegtax op vluchten en (vrijwillige) opkoop vliegtuigen en vliegmaatschappijen door de overheid. Het vorige week aangekondigde steunfonds van 2–4 miljard euro kan hier deels voor worden ingezet, waarbij tevens rekening gehouden dient te worden met een goede afvloeiingsregeling voor medewerkers werkzaam binnen de luchtvaart."
Vliegverkeer stoot de door Agractie als "zwaar vervuilend" getypeerde 'grijze' NOx stikstof uit. De organisatie wil voorkomen dat 'groene' stikstof (NH3, ammoniak in de volksmond) door de stikstofplannen van het kabinet wordt ingewisseld voor 'grijze'.
Het kabinet ervaart door de tegenstand van boeren dat zijn nieuwe plannen om het stikstofdossier te sluiten, op een weerstand stuiten die wellicht maatschappelijke weerklank gaat vinden. Dat is een slim spel van de boeren van Agractie die vuile stikstof (NOx) framen tegenover vriendelijke boerenstikstof (NH3).
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Op zich zit er wel iets in als argument maar of je je nu als landbouwsector actief tegen een andere sector moet keren vind ik wat twijfelachtig.
#1 EJ. Jazeker. Als anderen iets over ons vinden, mogen wij iets van anderen vinden. Wellicht is dat zelfs noodzaak, dat boeren eens een algehele maatschappijvisie ontwikkelen. Dus ook over de eigenerfgrens heekijken. Misschien hebben wij boeren wel de beste maatschappijvisie?.
#2, Piet, quote: "Als anderen iets over ons vinden, mogen wij iets van anderen vinden."
Die wetmatigheid zie ik niet. Ben het overigens eens met het middengedeelte van je reactie.
Vindt Schiphol dat boeren moeten halveren Piet? #2
En wat moet dit opleveren of ze dit nu gaan winnen of verliezen?
#4 Schiphol hoeft nog niet iets te vinden de mensen willen graag vliegen en de overheid heeft het idee dat het een van de pijlers onder de economie is en ze hebben een bak geld in schiphol en de KLM zitten.
Binnenkort kan er geshopt worden in de landouw en geld speelt tegenwoordig geen rol.