Montebourgs idee werd volgens Bretonse ondernemers afgekeken van het al veel eerder door hen in omloop gebrachte 'produit de Bretagne' (gemaakt in Bretagne/Bretons product). Montebourg doopte het om in 'made in France'. In de nu alweer opnieuw uitgevonden versie van de huidige president Macron heet het 'fabriqué en France' (gemaakt in Frankrijk).
Macron maakt er een grote show van door het Elysée ter beschikking te stellen. Daarmee laat hij zien hoeveel belang hij hecht aan een hoger aankoopniveau van Franse producten door de Fransen zelf. De tentoonstelling in zijn Parijse werkpaleis, dat doorgaans voor publiek gesloten is, reikt van brillenglazen en oorkussens, via keukengereedschap en (dure) fornuizen, tot hybride auto's, eiken wijnvaten, laboratoriumtechniek, apparatuur voor het boerenerf en melkfabrieken tot kaas en popcorn die in de magnetron gepoft kan worden. De boodschap luidt: Frankrijk heeft alles zelf in huis. Koop het, dan kan het zich beter ontwikkelen en het zorgt voor werk.
Andere Europese landen binnen de EU zullen hun wenkbrauwen optrekken. Het initiatief hemelt de eigen producten op en is daarmee tevens een staatsgesteunde actie tegen de import van producten vanuit andere landen die deel uitmaken van de interne markt van de Unie. Nog tot ver in de jaren '80 van de vorige eeuw werd bijvoorbeeld de weg in Frankrijk voornamelijk bevolkt door auto's van Renault, Peugeot en Citroën; dat was mede het gevolg van staatscampagnes die voor 'koop Frans' (achetez français) pleitten. Toen deze onder oudere Fransen nog bekende leuze verdween, gingen de Fransen over op import-auto's. Inmiddels rijden Fransen minstens zoveel auto's van Duitse en Japanse merken.
Op het gebied van de import van Nederlandse varkens, pluimvee en grondstoffen voor zuivelproducten hebben Franse levensmiddelenmakers en supermarkten de afgelopen jaren - na de boerencrisis van zomer 2015 - de stap naar Frans product allang weer gezet. De kans is klein dat je nog Nederlands vlees of Nederlandse melk in je Franse worstje of Camembert aantreft. Frankrijk als merk is dan ook beter voor de export, want nu koop je tenminste echt Frans.
EN DIRECT| Inauguration de la Grande Exposition du #FabriquéEnFrance par le Président @EmmanuelMacron. https://t.co/ippgJrKpZu
— Élysée (@Elysee) January 17, 2020
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Koop Nederlandse waar dan helpen we elkaar.
Zit niet zo ver van: "Eigen volk eerst"
eigen vork eerst...
In Nederland is het vaak wat van ver komt is lekker.
Het is een vorm van staatsgesteund commercieel protectionisme.
En toch: wat is daar nu mis mee? We zijn toch allemaal tegenwoordig voor een meer lokale economie?
De Bretonnen die de eerste waren, hebben er overigens daadwerkelijk meteen een exportproduct van weten te maken: produit en Bretagne (door ons vroegere zusje Breizhlog ben ik bekend geraakt met de directie die het label coördineert) verkoopt wonderlijk goed in het Verenigd Koninkrijk, oftewel Groot-Brittanië.
#4 Dick, daar is niets mis mee, tenzij je een zwaar exporterend land bent. De Fransen zijn dat niet. Wij wel. De Chinezen hebben recentelijk ook wat probleempjes ervaren op dat vlak. Die hebben inmiddels toegezegd dat ze het restant van hun varkensstapel nog meer Amerikaanse soja gaan voeren. Anders gaan de Amerikanen lelijk doen met importheffingen enzo. In Europa is opkomen voor eigen product "not done", we zijn immers Europeanen, toch? Maar je hebt gelijk, in het kader van lokaliteit ontstaan nieuwe promotiekansen.