Zie de updates onder het bericht voor het laatste nieuws en de belangrijkste punten uit de persconferentie.
Deze maatregel moet zo veel stikstofuitstoot besparen dat het kabinet de ambitie kan waarmaken om volgend jaar 75.000 woningen te bouwen.
Er zouden ook afspraken gemaakt zijn over veevoeradditieven die koeien minder ammoniak laten uitstoten en over een opkoopregeling voor oude, vervuilende auto's.
Op korte termijn lijkt met deze maatregelen de stikstofcrisis bezworen. Maar na en naast dit pakket maatregelen zal nog veel moeten gebeuren. Om het voorgenomen stikstofbeleid te bespreken, nodigden Rutte en minister van Landbouw Carola Schouten voor woensdag 13 november, morgen dus, een tiental boeren uit voor een lunchbijeenkomst.
Het landbouwcollectief van Farmers Defence Force, Agractie, LTO Nederland en een reeks andere boerenorganisaties, aangevoerd door Aalt Dijkhuizen, blijkt voor die lunchbijeenkomst niet uitgenodigd. Dat wijst erop dat het boerencollectief door het kabinet niet gezien wordt als gesprekspartner. Agractie riep vanmiddag in een persbericht op tot een nieuwe actie:
Opnieuw zullen boeren van Nederland hun stem laten horen door met en zonder tractor naar Den Haag te komen, zodat zij Mark Rutte en Carola Schouten kunnen dwingen deze te horen.
Agractie Nederland zal, samen met de boeren van Nederland, aanwezig zijn bij de lunchafspraak in het Catshuis (Adriaan Goekooplaan 10 in Den Haag), vanaf 11.15 uur.
Boeren demonstreren morgen weer in Den Haag.https://t.co/81ryTChRoq
— NL Nieuws (@NieuwsNu123) November 12, 2019
Boerenorganisatie Agractie wil morgen opnieuw protesteren in Den Haag. De beweging roept boeren op om rond 11.15 uur naar het Catshuis te komen.
Een tiental boeren heeft daar morgenochtend een overleg m... pic.twitter.com/fAM8yHeeHy
UPDATE, 13 november 09.00u: Minister-president Rutte heeft zijn uitnodiging uitgebreid naar vertegenwoordigers van LTO Nederland, Farmers Defence Force en Agractie. Op blijft vallen dat niet het 'boerenfront' als gesprekspartner is uitgenodigd.
Ik zie er naar uit om morgen samen met minister Carola Schouten van @minlnv in gesprek te gaan met de boeren op het Catshuis en heb @LTONederland, @FarmersForce en @agractie ook uitgenodigd.
— Mark Rutte (@MinPres) November 12, 2019
De persconferentie van woensdagmorgen is hier te volgen:
UPDATE 13 november, 12.00uur:
- minister Carola Schouten wil met de Europese Commissie in overleg over de mogelijkheid om natuurherstel en behoud van soorten te kunnen 'overhevelen' van natuurgebieden waar dat niet lukt naar gebieden waar dat een betere kans zou hebben. Daarmee lijkt ze de deur open te zetten voor het afmelden van bestaande Natura 2000-gebieden als de natuurwaarde elders beter te realiseren zou zijn. Dat Europese perspectief is ook van belang omdat natuurherstel in sommige gebieden vrijwel onmogelijk is doordat de stikstofdruk uit het buitenland komt.
- Het kabinet wil expliciet met de boeren in gesprek om van hen te horen wat hun zorgen zijn en waar zij perspectief zien. Dat gebeurt zo dadelijk al in het lunchgesprek, waar Schouten van de boeren wil horen wat hun ideeën en plannen zijn. De overheid gaat niet voorschrijven 'hoe' boeren moeten boeren, maar wil hen 'helpen' de wijze van voortzetting te vinden die past bij hun bedrijfsvoering.
- het verlagen van de ammoniak-uitstoot door de samenstelling van het voer te veranderen zal de vorm krijgen van een doelvoorschrift, zei Schouten.
- Rutte benadrukte dat de maatregelen van nu een noodpakket zijn, een 'spoedpakket', en dat er meer zal volgen.
UPDATE 13 november, 12.30uur: De Rijksoverheid heeft zojuist het nieuwsbericht over het stikstofbeleid gepubliceerd.
UPDATE 13 november, 14.00uur: Volgens Milieudefensie heeft het kabinet niets geleerd van de stikstofcrisis: Het verlagen van de maximum snelheid is een goed begin. Helaas blijkt uit de rest van de brief dat het kabinet niets heeft geleerd van de stikstofcrisis', zegt Bram van Liere van Milieudefensie. 'Het kabinet kiest weer voor meer asfalt, bijvoorbeeld op de ring Utrecht bij Amelisweerd. Dat is slecht voor de natuur en daar wordt het verkeer ook niet duurzamer, veiliger, gezonder en goedkoper van. Het kabinet rekent zich rijk met het invoeren van enzymen in veevoer. Dat is goed voor DSM, maar helpt boeren niet richting kringlooplandbouw. Met dit pakket neemt het kabinet onnodige risico's voor het behoud van de natuur en banen in woningbouw.
UPDATE 13 november, 16.00uur: De NOS brengt een korte reportage over de lunch met de boeren. "Ze hebben indrukwekkend grote zorgen," aldus premier Rutte. Boeren die dat willen, moeten kunnen blijven boeren: "Misschien op een andere plek, of met behulp van technologie." En boeren die willen stoppen, "krijgen daarbij steun," benadrukte minister Schouten.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Een plan dat nu al klaar is voor de landbouw is zowiezo een in elkaar geflanst botte bijlen prutswerkje, wil je het goed werkbaar en doordacht aanpakken dan moet de hele regelgeving opnieuw worden uitgevonden en er moet een plan komen voor de knelgevallen die er hoe dan ook gaan komen.
Wegverkeer is voor 6% van de stikstof verantwoordelijk. In 6% van de gevallen wordt 130 gereden. Wordt dit verlaagd tot 100km/uur, dan levert dat een reductie op van 0,34% van de stikstof uitstoot. Aldus Ephimenco . Waar zijn we mee bezig?
Deze maatregelen zijn er om de mensen te laten wennen aan de stikstofcrisis en dat er een bepaald systeem van groei-groei-groei ten einde komt. Stapje voor stapje...
Voertuigen stoten gedurende de nacht kennelijk geen NOx uit. Of zou het zo zijn dat de natuur gedurende de de nacht slaapt?
Jawel Johan. Maar dat zijn minder auto kilometers. Om snachts te kunnen gassen overdag terug naar 100. Kunnen de gaspedaaltrappers hun frustratie kwijt in de avonduren.