Taxibedrijf Uber start vandaag in Rotterdam met het strooien van 500 elektrische deelfietsen onder de naam Uber Jump.
De fietsen moeten dienen als aanvulling op de eigen fiets en het openbaar vervoer. Na ontgrendeling (€1) kun je de fiets gebruiken voor 20 eurocent per minuut. De elektrische fiets levert trapondersteuning tot 25 km/u en heeft een accu waarmee je ongeveer 40 kilometer kunt overbruggen.Verder is de fiets voorzien van een verwisselbare accu; dat betekent dat Uber-medewerkers niet de hele fiets uit de roulatie hoeven te halen om deze op te laden, voordat hij weer kan rijden. Kwestie van lege accu eruit, nieuwe volle accu erin en weer fietsen.
Een woordvoerder van Uber Jump zegt tegen RTL: “Het verschil (met bijvoorbeeld een OV-fiets, red.) is dat deze fietsen geen vaste standplaats hebben. Je kunt ‘m dus ook overal kwijt. We hopen dat het veel gebruikt gaat worden en dat er dan om de honderd of honderdvijftig meter een fiets beschikbaar is.”
Vorig jaar kocht taxibedrijf Uber het deelfietsenmerk Jump Bikes. De dienst is inmiddels beschikbaar in 30 steden in 10 landen. Uber ziet Jump ook als een middel om nieuwe gebruikers naar zijn platform te krijgen.
Twee weken geleden schreven we over het matige succes van de wissel-, deel- en strooifietsen in Nederland. Het feit dat deze strooifiets elektrisch is, zou het verschil moeten maken. Bovendien is de elektrische fiets goed voor de gezondheid, schreef Belgische krant De Morgen. Alhoewel: “Elk ritje op een e-bike in plaats van de auto is een zegen. Elk ritje op een e-bike in plaats van een normale fiets is een ramp,” aldus hoogleraar verouderingsonderzoek Rudi Westerdorp.
Voorzichtigheid is wel geboden, want ongelukken liggen op de loer omdat e-bikes sneller zijn en de gebruikers relatief wat ouder zijn.
Dit artikel afdrukken
Een woordvoerder van Uber Jump zegt tegen RTL: “Het verschil (met bijvoorbeeld een OV-fiets, red.) is dat deze fietsen geen vaste standplaats hebben. Je kunt ‘m dus ook overal kwijt. We hopen dat het veel gebruikt gaat worden en dat er dan om de honderd of honderdvijftig meter een fiets beschikbaar is.”
Vorig jaar kocht taxibedrijf Uber het deelfietsenmerk Jump Bikes. De dienst is inmiddels beschikbaar in 30 steden in 10 landen. Uber ziet Jump ook als een middel om nieuwe gebruikers naar zijn platform te krijgen.
Twee weken geleden schreven we over het matige succes van de wissel-, deel- en strooifietsen in Nederland. Het feit dat deze strooifiets elektrisch is, zou het verschil moeten maken. Bovendien is de elektrische fiets goed voor de gezondheid, schreef Belgische krant De Morgen. Alhoewel: “Elk ritje op een e-bike in plaats van de auto is een zegen. Elk ritje op een e-bike in plaats van een normale fiets is een ramp,” aldus hoogleraar verouderingsonderzoek Rudi Westerdorp.
Voorzichtigheid is wel geboden, want ongelukken liggen op de loer omdat e-bikes sneller zijn en de gebruikers relatief wat ouder zijn.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
"Elk ritje op een e-bike in plaats van een normale fiets is een ramp,” aldus hoogleraar verouderingsonderzoek Rudi Westerdorp.
Chapeau, Westerdorp !
'Elektrisch fietsen' is slimme marketing benaming, die inhaakt op de positieve 'glamour' (*) van de E-transitie.
Alles behalve duurzaam.
Het zijn ordinaire rijwielen met hulpmotor, die ecologisch vele malen bedreigender zijn dan de echte fiets. Zowel door hun accu's als productiewijze in voornamelijk landen die geen enkele restrictie respecteren ten aanzien van het milieu.
Prachtige dingen voor mensen met een lichamelijke beperking.
Een rolstoel op twee wielen.
Niet voor gezonde mensen.
(*) Er zijn tal van voorbeelden, waarbij 'e'-producten ten onrecht op de markt verschijnen.
Het feit dat op een absoluut onverantwoorde wijze de verkoop van batterijen omhoog gejaagd worden, waar je eenvoudig een keyboard en een muis met een usb connectie kunt aansluiten op je hardware, in laats van duurder on-duurzaam draadloos op batterijen.
Een destructieve miljarden markt.
Dito voor de alle 'slimme' huis apparatuur 'die je zogenaamd helpt bezuinigen.
We hebben de gecomputeriseerde temperatuurmeter met app die we er bij kregen eruit geflikkerd.
Temperatuur plannen we niet met een 'app' vanuit de auto.
We zettende cv aan als we binnenkomen, en we draaien hem omlaag als de temperatuur bereikt is.
Als je goed geïsoleerd bent, dan is het in 10-15 minuten behaaglijk.
Het elektrificeren van de maatschappij met onnodige toepassingen en gadgets dient afgeremd te worden. Staat 100% haaks op duurzaam.
Is inmiddels van de zotte.
#1 Weer heerlijk positief Hans.
Op een vakantie had ik een vakantie genoot die een fast E-bike had gekocht en daar nu 35km mee naar zijn werk reed. Zijn auto bleef staan. Wat ik bedoel, natuurlijk kost zo'n ding energie, energie van maken en energie in gebruik. En we weten ook dat hoe meer luxe hoe hoger de mobiliteit van de samenleving. In het afremmen van (individueel) autogebruik vind ik dit een prima idee. Als met deze fietsen binnen steden autovrij te krijgen zijn ga ik op de banken staan applaudisseren. Auto loze binnensteden komen nog niet veel voor volgens mij.
In Vietnam in deel waar ik was veel elektrische fietsen gezien. Reden: kinderen mogen geen brommer rijden maar wel een elektrische fiets. En voor hun eigen veiligheid ook goed dat ze zich snel verplaatsen. Bevolking vreesde nog altijd voor 'ongevraagde adoptie' van hun kind, aldus onze Engels sprekende Vietnamese gids**.
Vond het voor daar een verademing van een ontwikkeling. Want man, al die brommertjes... Wat een herrie en wat een uitstoot uit die uitlaatjes in ieder dorp en/of grotere stad. Start vakantie in HoChiMin zal ik nimmer niet meer vergeten. Ongelooflijk om in dat gekrioel op te gaan. En who wat ging dat al gemakkelijk na 3 dagen.
Dat mijn Giant mountainbike (zonder accu btw, is in de Alpen dorpen in Europa wel anders) en racefiets uit Thailand komen realiseer ik mij.
Ps: de elektrische step mag nauwelijks tot niet in Nederland maar die is eenvoudiger.
Eenvoudiger in maken en in energiegebruik ? Mijn buurman heeft er sinds kort een voor de fun, maar ja ze mogen niet in Nederland....
note: Zie net dat hierover artikelstaat in het FD van donderdag.
**Bezoeken van scholen door toeristen was in de basis ook verboden om die reden. Dus als we allemaal ons mond hielden wist hij wel een plek waar dat wel kon/mocht. En om bedelende kinderen te voorkomen deelde de gids namens ons aan ieder kind 1 snoepje uit. Om die reden vond de school het ook prima dat wij even op school kwamen kijken. Zo gemakkelijk kwam de juf anders niet aan 30 snoepjes.
#2 Jeroen, is het niet frappant, dat het aantal elektrische toepassingen gigantisch stijgt, alsof we al zo ver zijn dat elektriciteit gratis is ?
Zou het kunnen dat spaarzaam met elektriciteit omgaan een manier is om duurzamer te leven ?
ps.
Mijn moeder, boerendochter sloeg mayonaise met een langtandige vork in een diep bord, mijn vrouw met een garde, een kleine groep met een elektrische mixer, en de overgrote meerderheid koopt een pot blubber, waarvan de prijs slechts voor hooguit 5-7% bestaat uit de kosten voor de natuurlijke ingrediënten. De rest bestaat uit productiekosten, overhead, verpakking, marketing en reclame, distributie en transport en winstopslag voor alle betrokkenen in de keten.
De energie in de hele keten nog niet benoemd.
Voor een potje viezigheid.
Iemand vroeg ooit uit welke tijd ik kom. Ik sta met twee voeten in het heden, en overzie een 'transitie' van meer dan een halve eeuw consumeren, die tot nu toe schokkend genoemd mag worden.
#3 eens Hans, want nee we zijn verre van dat. Echter in de toenemende verslaving aan energie zie ik dit als lichtpuntje.
That we are doomed is mij al helder. Dat we feestvierend naar het einde gaan ook. Alles wat past binnen het behouden van het feestje opdat we wat langer nog kunnen feesten zie ik als positief, ben ik als positief gaan zien. Anderzijds word ik verdrietig van campagne iedereen doet wat. Echter that is reality. Dat is mij wel helder geworden na vele jaren Foodlog. Dat is de realiteit van de maat en tempo van aanpassing van de mensheid. Of het voldoende is?, of het (nog) op tijd is? De tijd zal het leren.... ( eh nee, we weten dat niet tijdig is, noch voldoende is).
Helemaal eens met Hans (#1). Nodeloos elektrisch/batterij aangedreven spullen: tandenborstel, citruspers, melkopschuimer, mixer, wekker, broodmes, et cetera, er cetera. Gewoon weer zelf de handjes laten wapperen, ik ben voor!