Met BlaBlaCar kan iemand met lege plekken in de auto anderen laten meerijden, tegen brandstofvergoeding. De 'sharing economy'-dienst is bedoeld voor lange afstanden, zoals tussen Amsterdam en Parijs. "Onze miljoenen gebruikers rijden tussen allerlei steden en dorpen", zegt mede-oprichter Nicolas Brusson. "Die kunnen ook pakketjes, brieven en andere dingen meenemen zonder extra kosten voor ze. De auto rijdt toch, dus waarom neem je geen gitaar mee van Amsterdam naar Brussel. Nu kost zoiets je een fortuin om dat binnen 24 uur geregeld te krijgen."
Brusson vertelt dat mensen in Rusland de dienst al op die manier gebruiken; ze reserveren een rit en nemen allerlei spullen mee.

Deeleconomie zonder winstbejag
Ruim 30 miljoen mensen in 22 landen gebruikten BlaBlaCar al eens. Maandelijks heeft de dienst nu 4 miljoen vaste gebruikers. BlaBlaCar, van oorsprong Frans, wordt vaak vergeleken met Uber of Airbnb.

In tegenstelling tot Uber heeft BlablaCar geen last van boze taxichauffeurs of tegenwerking door wetgevers. Dat komt volgens Brusson doordat het niet de bedoeling en zelfs onmogelijk is winst te maken met de deelauto's. "Wij hebben geen professionele chauffeurs. Voor Uber rijden is een baan. Bij Blablacar kunnen mensen de kosten van de autorit die ze toch al maakten, delen met anderen. Wij stellen een maximum in van hoeveel je mag vragen voor een rit en hoeveel zitplaatsen je aanbiedt."

In de VS experimenteert Uber met verschillende bezorg-spinoffs, zoals UberEats dat maaltijden en boodschappen bezorgt en UberRush, voor pakketten.
Dit artikel afdrukken