Het kan nog gekker. De Vlaamse minister van dierenwelzijn Ben Weyts heeft met spoed de wet laten aanpassen omdat een hondenfokker zelfs zijn honden (dat zijn volgens de wet ook 'producten') met 21% Black Friday-korting heeft aangeboden, meldt Het Laatste Nieuws.
Consumentenbedrog
Kleine zelfstandige ondernemers is deze dag een doorn in het oog, meldt De Volkskrant. Consumenten verwachten kortingen van 20% tot 50%, precies in de periode vóór de feestdagen waarin kleine winkeliers traditiegetrouw juist winst kunnen maken. In België doet 67% van de kleine ondernemers dan ook niet mee met de kortingenhype van Black Friday, blijkt uit cijfers van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ), aldus De Morgen. Zij missen de koopgolf en dus een belangrijk stuk omzet.
De basis van die economie staat in hippe letters op een zwart krijtbord waar ik langs loop: 'Work harder so you can shop more'Je slag slaan op Black Friday blijkt niet in alle gevallen echt goedkoper te zijn. Vorig jaar schreef Foodlog al over 'gesjoemel' met kortingsprijzen. De producten blijken goedkoper op andere momenten van het jaar. Ook is voor de retailer de winstmarge lastig te bepalen. Consumenten sparen hun aankopen op om op deze dag ineens meer te kopen, volgens Henk Hofstede van ABN AMRO. Gevolg? Dezelfde jaaromzetten, maar lagere marges.
'Koop je rot’
Wat echt goedkoop is, is niets te kopen. Maar dat mag ik natuurlijk niet zeggen want dan klapt de economie in elkaar. De basis van de economie staat in hippe letters op een zwart krijtbord waar ik op de Amsterdamsestraatweg langs loop: “Work harder, so you can shop more”. Koop je rot.
Black Friday onderstreept die consumptiecultuur. Milieu-activist en columnist George Monbiot schreef over Black Friday het volgende: "Dagelijks schrijf en lees ik over klimaatverandering, massale dierensterfte, bodemerosie en lucht- en watervervuiling. Een van de grootste oorzaken daarvan is die consumptiecultuur." Dat weten we, maar gaan door. Business as usual. En ook dat weten we.
#BlackFriday is a dark day for the living planet. It epitomises our crazed rush towards destruction, as we're induced by marketers to buy useless tat that trashes a world of wonders, and the lives of millions. Those metals and plastics - they came from somewhere. pic.twitter.com/rwxsbMMBVF
— GeorgeMonbiot (@GeorgeMonbiot) November 23, 2018
‘Koopgekte’ wordt het inmiddels speels genoemd in de media, maar ik word er diepongelukkig van. Zelfs zogenoemde ‘milieubewuste millenials’ zag ik consumptie promoten, zolang het maar groen is.
De Ethical Consumer benadrukt bewust te winkelen, en zelfs Black Friday helemaal te boycotten.
Op mijn twaalfde kocht ik een rode rugzak die inmiddels 6 jaar middelbare school, twee universiteiten, twee kantoren en verschillende vakanties meegemaaktMijn rode rugzak
Op mijn twaalfde kocht ik een rode rugzak die inmiddels 6 jaar middelbare school, twee universiteiten, twee kantoren en verschillende vakanties heeft meegemaakt. Ik weiger een nieuwe te kopen, ondanks regelmatige opmerkingen van vrienden, familie en de onuitgesproken norm om er altijd nieuw en netjes uit te zien bij formele bijeenkomsten.
Een simpele reden voor mijn koopboycot: de rugzak werkt nog, dus waarom zou ik een nieuwe kopen? Zoals Greenpeace zegt: tweet “It’s not a good deal if you don’t need it.”
Na vandaag is Black Friday voorbij. Maandag staat het volgende koopfestijn voor de deur: Cyber Monday.
Mijn rugzak door dik en dun
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
"Wéér zo’n buitenlands gebruik dat onze Nederlandse cultuur komt binnensluipen. Na Halloween hebben we nu ineens Black Friday. Inktzwarte ballontrossen voor de poort van de Mediamarkt. Funerair ogende affiches achter de winkelruiten van de Haagse binnenstad. De oproep is helder: shop till you drop." Christiaan Weyts vanavond in de NRC.
En hij heeft niet eens zo'n prachtig rood rugzakje.
Er is geen NL cultuur, er is één global culture: consumentism.
En zolang we mr. Prodent-smile: 'akkoord waar rechts Nederland zijn vingers bij aflikt (hoezo premier van alle Nederlanders) nog steeds democratisch het land leidt, dan zal dat wel zo blijven. 'Want dat is goed voor de BV Nederland'.. hoezo is een land een BV?
Die kortingsprijzen vallen reuze mee (tegen). Ja, allerlei meuk waarvan ik eerst moet bedenken: "Waar ga ik het voor gebruiken?" Gewoon het hele jaar door je ogen open houden als je iets wilt aanschaffen.
Helemaal eens met: “It’s not a good deal if you don’t need it.” Wat een geld kun je kwijt zijn als je het spendeert aan allerlei 'koopjes'!
Ik zoek al maanden naar 2 specifieke items en die heb ik zelfs nu niet gekocht. Het scheelde 10-20 euro en het was net nog niet wat ik zocht. Gewoon wachten maar tot ik krijg zoals ik het hebben wil. Daarna moet het bij mij immers weer lang meegaan. Ook ik weiger nieuw te kopen als iets het nog goed doet.
Ik doe er soms aan mee, maar dan op Aliexpress, gisteren toevallig 2 hoodies met rits gekocht voor een beetje minder dan normaal, terwijl ze al stukken goedkoper zijn dan hier in NL en nog bedrukt ook, voor dat bedrag wat ik er nu voor kwijt ben krijg je ze hier gewoon in effen kleur, als ze al zo goedkoop zijn.
Goed, kwaliteit is soms wat minder van Ali met sommige producten, maar voor zo'n klein bedrag wil ik het wel een keer geprobeerd hebben. Verder doen wij niet aan kado's met sint en kerst, mijn verjaardagskadootjes heb ik eind september al op een beurs gekocht en mag ik morgen uitpakken en voor de rest koop ik pas iets als we het echt nodig hebben. Voor de hobbyspullen zijn al die kortingsdagen vooral op Aliexlpress best leuk, maar je moet ook je uitgaven in de gaten houden en niet diep in de schulden gaan zitten terwijl je van alles koopt waar je iegenlijk niks aan hebt.
Maar al die nieuwsbrieven van al die winkels, daar wordt je werkelijk knettergek van, helaas moeten we maar 'meedoen' met die gekte
Het enige waar ik aan heb meegedaan is de gratis verzending door Kruidvat. Iets dat ik weer nodig had was nu in de aanbieding voor een speciale Super Size Black Friday prijs.