Voor een rij bij de kassa hebben we geen tijd, laat staan voor een praatje met de kassa-medewerker. Dus installeren supermarkten allerlei technologie om hun klanten maar zoveel mogelijk ter wille te zijn. In Nederland kan Albert Heijn to go dat nu ook, zonder zelfscanner of zelfscankassa.
Bij de twee AH to go-vestigingen in het Amsterdamse AMC kun je met je aankoop meteen de winkel weer uitlopen. En vanaf volgende week kan dat ook bij de AH to go op Amsterdam CS. Alles wat je nodig hebt is de nieuwe tap to go-pas. Die tik je tegen het gedigitaliseerde prijskaartje van het product dat je koopt en, hop, na 10 minuten schrijft AH het bedrag van je rekening.
Met de nieuwe ultrasnelle betaaltechnologie haakt Albert Heijn in op de trend om het winkelbezoek aangenamer en sneller te maken en het 'betaalobstakel' te verkleinen.
Kassa van $1 miljoen
In Amerika gelooft Amazon daar ook heilig in. De online retailer zou de komende jaren 3.000 kassaloze winkels in Amerika willen openen om haastige stadse shoppers zonder kassa van een snelle hap of boodschap te voorzien. Het zal Amazon zo'n $3 miljard kosten, verwachten kenners. Want Amazon stopt voor een miljoen dollar aan technologie in één zo'n kassaloze winkel.
Dat doet Albert Heijn stukken zuiniger. De Zaanse super gebruikt een pasje en een smartphone-toepassing (vooralsnog alleen Android). Bovendien hoeven volgens Jan-Willem Dockheer, directeur van AH to go, de kassa-medewerkers bij de AH to go's niet voor hun baan te vrezen. Die gaan juist "midden in de winkel staan en klanten helpen".
Geen diefstal, hogere verkopen
Creëert al dat pakken en wegwezen niet de ideale gelegenheid voor winkeldiefstal? Albert Heijn denkt van niet.
De super verwacht dat de tijdwinst en het gemak voor de klant zoveel extra omzet gaan opleveren dat die de eventuele diefstal compenseert, schrijft de Volkskrant. Bij supermarktketen Spar University, die eerder dit jaar een vergelijkbaar systeem invoerde in zijn winkel te Utrecht, blijkt het inderdaad zo te werken. Klanten die het systeem gebruiken, kopen meer en het diefstalpercentage is niet gestegen, aldus de NOS.
Zo ziet 'tap to go' er in de praktijk uit:
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Dus als je de rij in moet dan koop je minder dan je nodig hebt, en als je alles zelf scant, dan koop je alles wat je nodig hebt ? Vreemd.
Diefstal is blijkt dus mogelijk bij AH, wat inhoudt dat diefstal niet geregistreerd wordt, wanneer je niet alle artkielen scant. Het is dus AH niet duidelijk of het in de winkel in de tas gaat of niet gescand werd. Er kan alleen geregistreert worden dat de totale winkeldiefstal daalt of stijgt
Opmerking:
Nederland scoort qua winkeldiefstal het hoogst in de EU.
Enkel Mexico (1,68 procent) scoorde in 2014 slechter dan Nederland (NL: 1,36 miljard euro per jaar voor alle gezamelijke winkels).
Daarmee scoort Nederland niet alleen slechter dan het wereldwijd gemiddelde van 1,23 procent, maar ook slechter dan het Europees gemiddelde van 1,05 procent. In Europa doet geen enkel land het slechter.
ps. Wat doet AH eigenlijk met alle persoonsdata x aankopen ? Heb nog geen verklaring gelezen mbt bescherming persoonsgegevens door AH.
Weet u het ?
Hans, ik vraag me af met de laatst nieuwe privacywet of AH uberhaupt wel dergelijke gegevens mag gaan opslaan enz? Ze mogen dan met die pas alleen je banknr opslaan, omdat het automatisch afgeschreven moet worden, maar al je aankopen enz lijkt me toch niet dat dat zomaar mag?
Maar goed, ik snap de stelling ook niet dat als je sneller langs een kassa kan, zelfs helemaal geen kassa, dat je dan meer koopt, je hebt toch haast en wil toch alleen dat kopen wat je nodig hebt en snel weer naar buiten? Alleen als je alle rijen afloopt omdat je meer dan 1 artikel nodig hebt kan je meer kopen dat je wilde, want je ziet meer. Als ik zelf iets vergeten ben en terug moet loop ik ook alleen naar datgeen wat ik moet hebben en hup naar de kassa.
Maar nee, ik snap idd ook niet helemaal waarom je meer koopt als je niet langs de kassa hoeft, misschien omdat men denkt "ach, wordt toch afgeschreven, geen geod met geld". Lijkt me niet handig, dan moet AH weer een schuldsaneringspreventie in gaan voeren, omdat je aan het eind van de maand dan ziet dat je toch teveel gekocht hebt...............
BKR voorkomt veel schade maar ook dat hele bevolkingsgroepen uitgesloten worden.
I.i.d. Astrid, wat zijn de voorwaarde voor zulk een pasje?
Ik zou bijna willen zeggen: met de fiets de polder in om je eten te halen bij de producenten maar daar liggen nog een paar trauma's uit de jaren 40-45 van de vorige eeuw.
#1 Hans,
Van AH weet ik dat ik persoonlijke aanbiedingen krijg, omdat ik mijn bonuskaart heb geregistreerd.
De afgelopen keer ging dat om 2 producten, met bij de ene de tekst 'Een van je favorieten?' en bij de andere de tekst 'Nog een keer in huis halen?'. Maar die bonuskaart moet je dan dus wel zelf registreren.
#4 Sytske.. Dat begrip 'persoonlijke aanbieding'.
In hoeverre is dat persoonlijk. Daar kunnen we nog dagen over discussieren.
Trump zou zeggen : 'It's f*cking fake !", en hij zou nog gelijk hebben ook.
Je vraagt een computer je aankopen te analyseren in ruil voor persoonsdata, en die rekent uit wat jij mogelijk misschien met een grote graad van waarschijnlijkheid ook zou willen kopen, als je er ook kennis mee maakt en schijft je 'persoonlijk' aan met 'Hoi, Systske...", of zoiets..
Moet in dit geval spontaan aan Faust denken, die zijn ziel verkocht aan de duivel, en genoot van wat hem ten deel viel, tot...
ps.
Wij hebben een anonieme bonuskaart. Al weer heel wat jaren terug werd AH op de vingers getikt, dat korting een ruil was voor het verstrekken van persoonsdata niet hoort. Iedere klant heeft recht op korting. Je moet alleen uitkijken, dat je die kaart niet valideert door andere diensten (b.v. internet aankopen) waarbij je om practische redenen je data af moet geven..
Lees het artikel onder de link eens door ! Wat jaren oud, maar hyper-actueel.