Met een klap op de rode knop en een hoop confetti lanceerden stichting Missing Chapter, Albert Heijn en Friesland Campina vandaag samen met een groep schoolkinderen het initiatief GoDo. GoDo heeft als doel om kinderen zich fit te laten voelen en lekker in hun vel te laten zitten, door gezonde voeding, meer beweging en aandacht voor ontspanning. Kinderen blijken het geheime wapen. Zij zijn de change agents, ofwel de aanjagers binnen het gezin.
Het GoDo-programma is dan ook tot stand gekomen door vooral heel goed naar kinderen te luisteren. Prinses Laurentien, oprichter van Missing Chapter: “We zijn al anderhalf jaar bezig met het opzetten van dit programma en hebben door 10 scholen in het land kinderen hierbij betrokken. Kinderen hebben enorme denkkracht en verrassende inzichten. Ze komen met creatieve oplossingen waar volwassenen vaak helemaal niet aan denken.”
Initiatiefnemers
Het idee voor deze campagne komt vanuit de kinderraad van Albert Heijn. Anita Scholte op Reimer: “Het programma ‘Ik eet het beter’ draait nu al 12 jaar en de helft van de Nederlandse basisscholen werkt hiermee. Dit programma gaat nu op in GoDo. Het is tijd voor de volgende stap, waar we ook bewegen en ontspanning bij betrekken. Door dit met meer partijen op te zetten, kunnen we de impact ook groter maken. En door kinderen en hele gezinnen erbij te betrekken hopen we dat Nederland gezonder gaat worden.”
Bas Roelofsen, managing director FrieslandCampina Nederland, de andere grote initiatiefnemer: “Het is een doel wat goed past bij de missie van FrieslandCampina: gezonde voeding voor huidige en toekomstige generaties. Wij kunnen als volwassenen wel oplossingen gaan verzinnen voor kinderen, maar kinderen kunnen zelf heel goed hun keuzes maken. Bovendien houden ze ons als volwassenen een spiegel voor over ons eigen gedrag. Wij steunen in meerdere landen dit soort initiatieven en ook in Nederland willen we hier graag aan bijdragen. Ik hoop dat dit initiatief zich als een olievlek over ons land gaat uitspreiden.” Ook het Voedingscentrum, Voeding Leeft, Jongeren op Gezond Gewicht en Gezonde School doen als kennispartners en maatschappelijke organisaties mee aan GoDo.
Passend bij Preventieakkoord
Jasper Lok van het ministerie van VWS sprak zijn steun uit voor het initiatief. “Kinderen zijn de veranderaars in de omgeving, ouders zijn moeilijker te veranderen. Wij willen dat het Preventieakkoord ook aansluit bij de behoefte en beleving van kinderen. Samen met de kinderen van nu gaan we toe naar een wereld waarin de scholen en de omgeving van de kinderen gezonder is. Die beweging is al ingezet en dit initiatief sluit daar mooi bij aan.”
Kinderraad
Kinderen uit groep 7 van Basisschool de Bolster uit Amersfoort lieten hun oplossingen zien. Die waren soms verrassend simpel. Zoals de vraag uit het publiek wat ze vinden van kindermenu’s. “Ik wil gewoon wat de volwassenen ook kunnen kiezen, maar dan een kleinere portie.” Of een oplossing hoe hun gezin gezonder kan worden. “Ook de ouders moeten op tijd naar bed en een telefoonslot op hun mobiel.”
Campagne
Via de website van GoDo kunnen kinderen met hun ouders zich inschrijven voor een campagne van 21 dagen. Iedere dag krijgen ze dan een mail met een filmpje over voeding, beweging of ontspanning, met acteurs uit de onder kinderen populaire serie ‘Brugklas’ in de hoofdrol. Die 21 dagen zouden het begin moeten vormen voor veranderingen binnen het gezin.
Dit artikel afdrukken
Initiatiefnemers
Het idee voor deze campagne komt vanuit de kinderraad van Albert Heijn. Anita Scholte op Reimer: “Het programma ‘Ik eet het beter’ draait nu al 12 jaar en de helft van de Nederlandse basisscholen werkt hiermee. Dit programma gaat nu op in GoDo. Het is tijd voor de volgende stap, waar we ook bewegen en ontspanning bij betrekken. Door dit met meer partijen op te zetten, kunnen we de impact ook groter maken. En door kinderen en hele gezinnen erbij te betrekken hopen we dat Nederland gezonder gaat worden.”
Bas Roelofsen, managing director FrieslandCampina Nederland, de andere grote initiatiefnemer: “Het is een doel wat goed past bij de missie van FrieslandCampina: gezonde voeding voor huidige en toekomstige generaties. Wij kunnen als volwassenen wel oplossingen gaan verzinnen voor kinderen, maar kinderen kunnen zelf heel goed hun keuzes maken. Bovendien houden ze ons als volwassenen een spiegel voor over ons eigen gedrag. Wij steunen in meerdere landen dit soort initiatieven en ook in Nederland willen we hier graag aan bijdragen. Ik hoop dat dit initiatief zich als een olievlek over ons land gaat uitspreiden.” Ook het Voedingscentrum, Voeding Leeft, Jongeren op Gezond Gewicht en Gezonde School doen als kennispartners en maatschappelijke organisaties mee aan GoDo.
Passend bij Preventieakkoord
Jasper Lok van het ministerie van VWS sprak zijn steun uit voor het initiatief. “Kinderen zijn de veranderaars in de omgeving, ouders zijn moeilijker te veranderen. Wij willen dat het Preventieakkoord ook aansluit bij de behoefte en beleving van kinderen. Samen met de kinderen van nu gaan we toe naar een wereld waarin de scholen en de omgeving van de kinderen gezonder is. Die beweging is al ingezet en dit initiatief sluit daar mooi bij aan.”
Kinderraad
Kinderen uit groep 7 van Basisschool de Bolster uit Amersfoort lieten hun oplossingen zien. Die waren soms verrassend simpel. Zoals de vraag uit het publiek wat ze vinden van kindermenu’s. “Ik wil gewoon wat de volwassenen ook kunnen kiezen, maar dan een kleinere portie.” Of een oplossing hoe hun gezin gezonder kan worden. “Ook de ouders moeten op tijd naar bed en een telefoonslot op hun mobiel.”
Campagne
Via de website van GoDo kunnen kinderen met hun ouders zich inschrijven voor een campagne van 21 dagen. Iedere dag krijgen ze dan een mail met een filmpje over voeding, beweging of ontspanning, met acteurs uit de onder kinderen populaire serie ‘Brugklas’ in de hoofdrol. Die 21 dagen zouden het begin moeten vormen voor veranderingen binnen het gezin.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
"Kinderen blijken het geheime wapen. Zij zijn de change agents, ofwel de aanjagers binnen het gezin". Erg oude kennis...
... en precies daarom spelen ze al decennia een belangrijke rol in reclames voor Cola, koffie, pizza's, pindakaas, chips in tal van producten die ook voor volwassenen zijn. Hebben we het niet over de kinderproducten.
Ben je net je ouders kwijt, staan er weer nieuwe voor je neus: "Ook de ouders moeten op tijd naar bed en een telefoonslot op hun mobiel.”