Je kent het misschien wel, je gaat zitten in een restaurant en je wordt bediend door een onvriendelijke ober. Even later komt hij ook nog eens met iets aanzetten wat je niet eens hebt besteld. Met het e-menu is dat verleden tijd. Via een touchscreen kan je in Israëlische restaurants het menu bekijken en meteen bestellen. Langzaam verovert het de rest van de wereld.
kijk hier even naar het filmpje
Ja doe maar. Schakel de menselijke factor helemaal uit in de bediening. Straks alleen nog koks aan tafel. Jullie begrijpen dat ik dit soort berichten met gemengde en wellicht gekleurde gevoelens lees. Hier wordt ik als zwarte brigade man dus absoluut ziek van :-(
Het laat in ieder geval pijnlijk zien hoe lastig goed gastheerschap is.
Bron: Dagblad van het Noorden
Dit artikel afdrukken
kijk hier even naar het filmpje
Ja doe maar. Schakel de menselijke factor helemaal uit in de bediening. Straks alleen nog koks aan tafel. Jullie begrijpen dat ik dit soort berichten met gemengde en wellicht gekleurde gevoelens lees. Hier wordt ik als zwarte brigade man dus absoluut ziek van :-(
Het laat in ieder geval pijnlijk zien hoe lastig goed gastheerschap is.
Bron: Dagblad van het Noorden
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Goh, ik heb vrijwel nooit onvriendelijke obers. Integendeel eigenlijk. Dat touchscreengedoe is natuurlijk helemaal niets of een projectie op de wand of weet ik veel welke wilde ideetjes allemaal rondgaan. Gewoon goed opgeleid, betrokken personeel, dat is veel prettiger! Koks aan tafel: wat mij betreft helemaal niet nodig, ik vind die rondjes die ze lopen volkomen overbodig en over het algemeen zijn ze er zelf ook niet bepaald gelukkig mee. Dat geldt trouwens ook voor restauranteigenaars hoor, ik zit echt niet te wachten op die hand. Ik wil graag deskundig en vriendelijk bediend worden en vooral heel erg lekker eten. En voor dat laatste is nu de kok.
Maak je dus maar geen zorgen Ailko :-).
Je moet het niet zien als vervanging bij de ober van een normaal restaurant, maar als vervanging van bedienend personeel bij de MacDonalds.
In zulk soort restaurants, waar iedereen eigenlijk allang weet wat ie wil, omdat het menu in 30 jaar, wereldwijd amper veranderd is, lijkt het me heel fijn.
Een beetje als bellen naar de chinees zodat je bestelling vast klaar staat als je het komt halen. Dat kan ook gewoon thuis, omdat je het menu al kunt dromen.
Nu, zo zie ik het dus niet. Ik heb - een tijdje geleden overigens al - begrepen dat er plannen waren om in sommige restaurants bijvoorbeeld in de tafels een scherm (touchscreen) in te bouwen, waarop je je bestelling aantikt. Daarna krijg je je placemat of lopertje en wordt het eten wel een keer gebracht. Dat is toch anders dan bij de afhaalchinees. Daar roep ik gewoon altijd nummer 76 en 123 :-).
Klik even hier om mijn reactie te begrijpen
Je kan het ook zo bekijken: Hoe meer je de procesfase kunt vergemakkelijken, hoe meer tijd je over hebt voor de perfectie- en zonfase. Uiteraard onder gelijkblijvende omstandigheden (aantal kelners) - en daarin zal waarschijnlijk de angel zitten...
Maar is het niet juist de 'kunst' om in de procesfase je gasten niet te laten merken dat je weinig tijd hebt?
En je hebt gelijk: de angel zit natuurlijk in het aantal kelners uiteindelijk. Zoals bij alles in dit (en andere) land tegenwoordig vooral gekeken wordt naar de besparingsmogelijkheden. Maar dat is een ander gesprek...