Knorr, een van de tien meest populaire eetmerken ter wereld, analyseert je Instagram-feed voor je en voorziet je van daaruit afgeleide gepersonaliseerde maaltijd-ideeën. Mijn wandeling langs het strand van Aberdeen blijkt goed voor een Scotch Broth. Het recept, de ingrediënten, kookmethodes en -tijd zijn allemaal in een klik te bekijken. Door de supermarkt te kiezen waar je de boodschappen wilt doen, zie je ook meteen wat het kost. Natuurlijk kun je ook meteen een online bestelling plaatsen of de ingrediënten toevoegen aan je boodschappenlijst. In het Verenigd Koninkrijk dan.
De tool is beschikbaar voor je mobiele telefoon, desktop of tablet. Geen Instagram? Geen probleem, zegt Knorr, je kunt ook een quiz invullen. Vegetariër, veganist of eet je glutenvrij? Ook daarmee kan de tool rekening houden.
Er komt zelfs een heus Eat Your Feed pop-up diner. Op 11 april schrapt restaurant Jones & Sons in Islington, Noord-Londen, zijn hele menukaart. In plaats daarvan komen er maaltijden op tafel die zijn afgestemd op de Instagramfoto's van de gasten. Een slimme PR-stunt van Knorr.
Achter de tool zit creatief digitaal bureau AnalogFolk. Dit bureau zet de gegevens van de Instagramposts om in een bijpassend recept uit de Knorr-receptendatabase. Hiervoor gebruikt AnalogFolk visuele herkenning en individuele beeldgegevens om een op maat gemaakt algoritme te bouwen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Gezien de Facebook hack door Cambridge Analytica is de timing van deze publiciteitsstunt toch wel geniaal! Maar nee: erin geluisd, Wouter! Aprilgrap. Tja... Zou ook al te zot wezen.
Is het dan toch waar dat er meer gekken buiten lopen dan er binnen worden gehouden in het krankzinnigengesticht?