Brood eten is tegenwoordig minder vanzelfsprekend dan het eeuwenlang was. Om er voor te zorgen dat Nederlanders en Belgen toch brood blijven eten, is deze week de 3-jarige campagne 'Brood. Goed verhaal.' van start gegaan. Dat gebeurt met Europees geld.
De Nederlandse en Belgische bakkerijsector lanceren met steun van de Europese Unie de campagne ‘Brood. Goed verhaal.’ De campagne is een reactie op de negatieve en tegenstrijdige verhalen over brood die de ronde doen sinds het verschijnen van boeken als Broodbuik, De Voedselzandloper of Grain Brain en de opkomst van foodie-hypes op internet. Brood zou dik maken, de oorzaak zijn van chronische ziekten, van ADHD, autisme en zelfs Alzheimer.
De EU vindt een beter imago van brood belangrijk en ziet geen heil in een verdere daling van de broodconsumptie. Reden voor de bakkerijsectoren in Nederland en België om de handen ineen te slaan voor de driejarige campagne. Er is €6,75 miljoen voor uitgetrokken. De EU subsidieert in totaal €5,4 miljoen, de rest komt van de branches in België en Nederland. Niet eerder is sectorbreed en internationaal op deze manier samengewerkt, als één front tegen de dalende broodconsumptie. "De consument is grillig, maar we gaan er keihard voor", aldus Nederlands Bakkerij Centrum-woordvoerder David de Bruijn.
Betrouwbare informatie
De campagne brengt letterlijk een ode aan brood en start met een tv-commercial. Daarnaast schreven een aantal bekende Nederlanders een eigen ode. In een serie online video’s geven Nico Dijkshoorn, Sef, Bart Chabot en Jack Poels op eigen wijze een lofdicht op ons dagelijks brood. Ook worden er proeverijen op 300 plekken in Nederland georganiseerd waar consumenten de smaak en het verhaal van brood kunnen beleven. De website geeft informatie over brood en gezondheid, onder andere van de Gezondheidsraad en het Voedingscentrum. De bakkerijsector denkt hiermee te voldoen aan de vraag onder consumenten naar betrouwbare informatie rond voeding en gezondheid.
Deze week was de aftrap van de campagne 'Brood. Goed verhaal.' op het Mediapark in Hilversum:
Eetcultuur
Nederlanders eten op dit moment gemiddeld 4 sneetjes brood er dag. Twee jaar geleden was de bruine boterham nog de meest gegeten boterham, nu is met 38% de volkorenboterham. Dat bruinbrood nu ingehaald is door volkoren heeft vooral te maken met het sterkere gezondheidsbewustzijn in Nederland, schrijft Bakkerswereld. Van alle continenten zou Europa de grootste keur aan broodsoorten bieden.
Je vraagt je onwillekeurig toch af: zouden die miljoenen helpen om ons betrouwbaar meer brood te laten eten uit de hand van de belanghebbende bakkers?
Dit artikel afdrukken
De EU vindt een beter imago van brood belangrijk en ziet geen heil in een verdere daling van de broodconsumptie. Reden voor de bakkerijsectoren in Nederland en België om de handen ineen te slaan voor de driejarige campagne. Er is €6,75 miljoen voor uitgetrokken. De EU subsidieert in totaal €5,4 miljoen, de rest komt van de branches in België en Nederland. Niet eerder is sectorbreed en internationaal op deze manier samengewerkt, als één front tegen de dalende broodconsumptie. "De consument is grillig, maar we gaan er keihard voor", aldus Nederlands Bakkerij Centrum-woordvoerder David de Bruijn.
Betrouwbare informatie
De campagne brengt letterlijk een ode aan brood en start met een tv-commercial. Daarnaast schreven een aantal bekende Nederlanders een eigen ode. In een serie online video’s geven Nico Dijkshoorn, Sef, Bart Chabot en Jack Poels op eigen wijze een lofdicht op ons dagelijks brood. Ook worden er proeverijen op 300 plekken in Nederland georganiseerd waar consumenten de smaak en het verhaal van brood kunnen beleven. De website geeft informatie over brood en gezondheid, onder andere van de Gezondheidsraad en het Voedingscentrum. De bakkerijsector denkt hiermee te voldoen aan de vraag onder consumenten naar betrouwbare informatie rond voeding en gezondheid.
Deze week was de aftrap van de campagne 'Brood. Goed verhaal.' op het Mediapark in Hilversum:
Eetcultuur
Nederlanders eten op dit moment gemiddeld 4 sneetjes brood er dag. Twee jaar geleden was de bruine boterham nog de meest gegeten boterham, nu is met 38% de volkorenboterham. Dat bruinbrood nu ingehaald is door volkoren heeft vooral te maken met het sterkere gezondheidsbewustzijn in Nederland, schrijft Bakkerswereld. Van alle continenten zou Europa de grootste keur aan broodsoorten bieden.
Je vraagt je onwillekeurig toch af: zouden die miljoenen helpen om ons betrouwbaar meer brood te laten eten uit de hand van de belanghebbende bakkers?
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Uiteraard fijn voor de bakkers, alhoewel die weinig marge hebben op brood en meer op zoetigheid, heb ik mij laten vertellen.
In dat eerste en laatste filmpje zie ik voornamelijk witte broden, en wordt aangeraden om een krentenbol te eten bij haast. Ode aan de bloedsuikerpieken lijkt me een betere titel dan. Is dat nu echt wat de EU wil helpen promoten? Of gaat het domweg om geld?
... met als kers op de taart binnenkort ongetwijfeld ook juichend resultaat van betrouwbaar door de sector gesponsord onderzoek van suikerprofessor Brouns.
ze mogen er ook wel bij vertellen dat de broden gebakken worden van geïmporteerde granen..
John, geïmporteerd van buiten de EU? Aangezien het over de EU gaat, wordt gezegd in het eerste filmpje.
#1 Otto dat verhaal van bloedsuikerpieken valt wel mee. De meeste mensen eten brood immers niet kaal, maar met boter en beleg. Daarin zitten eiwitten, vetten en als je er wat fruit of groente bij eet of pindakaas, notenpasta, hummus ed. ook vezels. Al deze componenten remmen de afgifte van suikers aan het bloed.
#3 John. Veel plaatselijke bakkers hier werken met meel uit de omgeving. Dat is misschien niet de norm voor heel Nederland, maar je ziet daar steeds meer bewustwording in komen. Plaatselijk geproduceerd en korte aanvoerlijnen. Ik bak mijn eigen brood en betrek het meel daarvoor van Molen de Lelie in Ommen. Biologisch meel, van in de omgeving verbouwd graan, gemalen op de wind met ouderwetse molenstenen. Niet alleen duurzaam en eerlijk, maar ook nog eens ongelooflijk goede kwaliteit. Het schijnt dat Jonnie Boer daar zijn meel betrekt.
Verder is de methode van brood maken van belang. Brood dat lang en koel heeft kunnen rijzen, met weinig of geen fabrieksgist, is veel makkelijker te verteren en de voedingsstoffen erin, met name de vitaminen en mineralen, zijn veel makkelijker door het lichaam te benutten, omdat het fytinezuur dat die opname belet, tijdens de lange rijstijd is afgebroken. Gelukkig begint bij steeds meer bakkers dat besef door te dringen.