De acties van Milieudefensie voor 'duurzame melk' zijn bij discountsuper Lidl niet goed gevallen. Mogelijk moet Milieudefensie, net als in het geval van Albert Heijn, concluderen dat Lidl de NGO blijkt af te troeven op zijn eigen terrein.
"De afgelopen maanden hebben we actie gevoerd, maar ook veel gesproken met onder meer Albert Heijn, Aldi, Superunie-leden, Jumbo en Lidl", zegt woordvoerder Bart van Opzeeland. "Lidl heeft de gesprekken met ons gestaakt omdat ze niet gecharmeerd waren van de actie die we bij het hoofdkantoor in Huizen voerden." Jumbo, Albert Heijn en Aldi kwamen wel in beweging.
Lidl zegt in een reactie op Distrifood al langer bezig te zijn met verduurzaming van het zuivelschap: "Wij stapten als eerste over op 100 procent weidemelk en we zijn vanaf het begin aangesloten bij de Beter Leven zuivel pilot. We onderzoeken met onze eigen leveranciers hoe we continu verbeterstappen kunnen blijven zetten. We zien dan ook zeker nog mogelijkheden", aldus woordvoerder Sascha van der Helm van Lidl.
In de markt gaan sinds kort geruchten dat Lidl juist een grote stap wil zetten. Net als Albert Heijn kan het bedrijf Milieudefensie straks misschien verrassen. Voor de Nederlandse boeren wordt de situatie er niet minder verwarrend door, omdat het oude boerencollectief er door verstoord wordt. In een lange discussie ging het daar afgelopen week al over op Foodlog.
Dit artikel afdrukken
Lidl zegt in een reactie op Distrifood al langer bezig te zijn met verduurzaming van het zuivelschap: "Wij stapten als eerste over op 100 procent weidemelk en we zijn vanaf het begin aangesloten bij de Beter Leven zuivel pilot. We onderzoeken met onze eigen leveranciers hoe we continu verbeterstappen kunnen blijven zetten. We zien dan ook zeker nog mogelijkheden", aldus woordvoerder Sascha van der Helm van Lidl.
In de markt gaan sinds kort geruchten dat Lidl juist een grote stap wil zetten. Net als Albert Heijn kan het bedrijf Milieudefensie straks misschien verrassen. Voor de Nederlandse boeren wordt de situatie er niet minder verwarrend door, omdat het oude boerencollectief er door verstoord wordt. In een lange discussie ging het daar afgelopen week al over op Foodlog.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Duurzaamheid als marketingtool via bovenwettelijke eisen vanuit angst voor NGO's. Vanwege behoud aandeelhouderswaarde en eigenaarswaarde. Niet vanuit intrinsieke motivatie om goed te doen. Koopman-dominee.
Wie biedt er meer? Welke super gaat met welke NGO samen? Gesponsord door de Postcodeloterij.
Op zich prima, dat retail geprikkeld wordt tot beter door NGO's. Maar nu wordt het een schunnige wedloop.
#1 Dat lijkt me wat overdreven Piet Hermus om te spreken van schunnig....
Als de retail vraagt om bepaalde zaken, dan kan de boer dat toch invullen?
De boer is vrij om te beslissen of hij mee gaat of niet. En de meeste boeren willen wel mee als er betaald wordt voor zijn diensten.
Niks mis mee lijkt me...
Piet, kun je uitleggen waarom je het als schunnig ervaart?
Ik denk dat supers jouw opmerking als schunnig zullen ervaren omdat ze precies doen wat de samenleving van hen verlangt, ook al heeft wellicht Milieu Defensie dat voor de 2e maal even niet door.
Voel je het schuren? Zo ja, kun je die schuring duiden?
De term is ter prikkeling... tot uitlokking van reactie. Natuurlijk mag en kan elke kikker vrijelijk uit de kruiwagen springen, zeker als er een positieve prikkel tegenover staat. Gewoon logisch. Bij mij schuurt er niet zo veel.
Piet, ik kan het niet volgen. Wat is er schunnig aan Nederlandse supermarkten die zelfs meer willen dan Milieudefensie wil?
Kom op, leg het ons uit in heldere taal.