Bijna twee derde van de Britten haalt al regelmatig de boodschappen bij Aldi en Lidl. Meer dan £1 van iedere £10 uitgegeven aan boodschappen komt bij de harddiscounters terecht. Momenteel openen beide van oorsprong Duitse ketens wekelijks een nieuwe winkel ergens in Groot-Brittannië. De snelle groei van Lidl en Aldi gaat ten koste van het marktaandeel van de Britse 'grote vier', Tesco, Asda, Morrisons en Sainsbury’s. Een hevige prijzenoorlog hield de afgelopen twee jaar de prijzen van levensmiddelen laag. Daar zal Brexit waarschijnlijk een einde aan maken.

Naar verwachting komen Aldi en Lidl nog steviger in het zadel. Doordat het Britse pond in waarde daalt, wordt het voor de grote Britse supermarkten duurder om voedingsproducten uit de EU in te voeren. Aldi en Lidl profiteren in dit verband van hun beperkte assortiment en de eigen leveranciersketens. Bovendien zetten beide ketens zwaar in op lokale producten door deals te sluiten met Britse boeren. Hierdoor hoeven zij niet veel te importeren, in tegenstelling tot de 'grote vier'.

Kantar Retail, analyse-bureau van de retailbranche, raadt iedere retailer aan een 'post-Brexit plan' op te stellen om met de onvermijdelijke veranderingen om te gaan. Lidl heeft in dat verband al laten weten dat de discounter zijn expansie op dezelfde voet voort wil blijven zetten.
Dit artikel afdrukken