Slaagt Heineken wel waar vorige maand Pepsi struikelde?
Bierbrouwer Heineken bracht vorige maand een nieuwe commercial uit, gericht op de Britse markt. In het filmpje zet de bierbrouwer mensen met tegenovergestelde meningen - die dat niet van elkaar weten - samen aan het werk. Pas nadat de proefpersonen (échte mensen, geen acteurs, benadrukt Heineken) samen een aantal opdrachten hebben uitgevoerd (bouwen van een bar), krijgen ze in een kort filmpje elkaars uitgesproken meningen te zien.
Dan stelt Heineken de vraag: hou je het hierbij, of ga je het gesprek aan en drink je samen een biertje? In de commercial drinken alle 3 de 'koppels' hun biertje en praten ze verder over klimaatverandering, transgenders en feminisme. Heinken laat daarmee zien een 'bruggenbouwer' te zijn. De commercial valt wereldwijd in goede aarde, in tegenstelling tot de (geforceerde) commercial waarmee Pepsi Cola vorige maand leek te suggereren dat een blikje cola verschillen kan overbruggen. Dat filmpje werd na een dag vol online spot weer offline gehaald.
Heinekens spotje lijkt aanzienlijk beter over te komen. Het oogst volop lof in de internationale en nationale media. Sinds het filmpje 20 april online gezet werd op YouTube, is het al meer dan 6 miljoen keer bekeken.
Natuurlijk zijn er ook dit keer kritische geluiden te horen. Zoals in de Huffington Post, waar DiDi Delgado het ongemakkelijke gevoel verwoordt dat haar bekruipt bij het zien van het filmpje. "Deze commercial is de ergste vorm van propaganda", schrijft Delgado. "Hij propageert de gedachte dat onverdraagzaamheid, seksisme en transfobie slechts meningsverschillen zijn die ter discussie staan en een beleefd gesprek en gelijke aandacht verdienen." Of op Twitter, waar Jude het als volgt samenvat: "alsof bier drinken de enige manier is om tot wereldvrede te komen". Was het maar zo simpel.
Dit artikel afdrukken
Dan stelt Heineken de vraag: hou je het hierbij, of ga je het gesprek aan en drink je samen een biertje? In de commercial drinken alle 3 de 'koppels' hun biertje en praten ze verder over klimaatverandering, transgenders en feminisme. Heinken laat daarmee zien een 'bruggenbouwer' te zijn. De commercial valt wereldwijd in goede aarde, in tegenstelling tot de (geforceerde) commercial waarmee Pepsi Cola vorige maand leek te suggereren dat een blikje cola verschillen kan overbruggen. Dat filmpje werd na een dag vol online spot weer offline gehaald.
Heinekens spotje lijkt aanzienlijk beter over te komen. Het oogst volop lof in de internationale en nationale media. Sinds het filmpje 20 april online gezet werd op YouTube, is het al meer dan 6 miljoen keer bekeken.
Natuurlijk zijn er ook dit keer kritische geluiden te horen. Zoals in de Huffington Post, waar DiDi Delgado het ongemakkelijke gevoel verwoordt dat haar bekruipt bij het zien van het filmpje. "Deze commercial is de ergste vorm van propaganda", schrijft Delgado. "Hij propageert de gedachte dat onverdraagzaamheid, seksisme en transfobie slechts meningsverschillen zijn die ter discussie staan en een beleefd gesprek en gelijke aandacht verdienen." Of op Twitter, waar Jude het als volgt samenvat: "alsof bier drinken de enige manier is om tot wereldvrede te komen". Was het maar zo simpel.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ziek, te suggereren dat alcohol bijdraagt aan de wereldvrede terwijl de balans gewoon negatief is. Alcohol is juist een van de oorzaken van ontremming en geweld is. Neem de uitgaansdoden van dit weekend. Ik heb in het fundamentalistische Algerije onder het genot van een kopje thee op een openbaar terrasje in mijn middelbare schoolfrans heel gezellig met moslims gepraat over religie en filosofie. Het kon met alcohol niet gezelliger zijn en mijn keel is niet doorgesneden. Was het met een biertje op wel zo goed afgelopen? De promotie van alcohol door het meedogenloze Heineken in Afrika verhoogt daar de armoede. Ondertussen regelt de amorele "Keizer" Pils (waar heb ik keizer onlangs gehoord. Ah, onze VVD-er Henny Keizer, nee, nee, Henry (Henry liet zijn naam vroeger aanpassen, Henny was nooit voorzitter geworden), natuurlijk geen familie van Freddy (die bleef gewoon Freddy heten en werd geen Frederik) dat de belastingbetaling op de winsten in Afrika via corruptie en een agentschap in Brussel ontweken kunnen worden. De schoorstenen van de crematoria ook van onze amorele pensioenfondsen moeten immers blijven roken en zo krijgen we bij omzetgroei van Heineken in Afrika in onze EU nog meer economische vluchtelingen uit het door de tabaksindustrie al bewierookte nieuwe jachtcontinent om omzetgroei te realiseren, proost! Kortom, de netto bijdrage van Heineken aan de wereldvrede is zwaar negatief en Heineken reclames zouden gewoon per direct verboden moeten worden of als taakstraf i.p.v. met een groen flesje Heineken met groene thee moeten eindigen! Groene thee: Én geen calorieën, én goed voor de ijzeropname én je kan blijven eppen op je fiets zonder eraf te vallen.
'Het gedachtegoed wordt op geen enkele wijze authentiek belichaamd in het bedrijf en de bedrijfsdoelstellingen van Heineken.'