CDA-prominenten keerden zich onlangs tegen Ahold-Delhaize. De Nederlandse boeren van LTO Nederland deden dat al eerder. Gisteren voegde zich ook de FNLI, de koepel van voedselverwerkers - van Unilever en Nestlé tot Stegeman - zich bij de partijen die tegen het inkoopbeleid van Ahold-Delhaize zijn.
De nieuwe holding voert met terugwerkende kracht kortingen door bij zijn leveranciers. Ook valt te verwachten dat op korte termijn leveranciers hun leveringscontract zullen verliezen. Het nieuwe bedrijf is immers tot stand gekomen vanuit de gedachte dat het bedienen van meer klanten met een hoger volume per leverancier concurrentievoordeel moet opleveren.
De boeren van Nederland zijn tegen omdat ze vinden dat ze er extra door worden uitgeknepen. Foodlog liet al vaak zien dat dat argument niet kan kloppen, omdat slechts een heel beperkt deel van de boerenproductie in Nederland wordt verkocht. De prijs wordt dan ook elders op de markt gemaakt. Datzelfde tegenargument treft de actie van CDA-prominenten als Cees Veerman, Jaco Geurts en Jacob-Jan van Dijk tegen AH.
Sinds gisteren keert zich ook de FNLI, de belangenbehartiger van bedrijven als het grote Unilever tot kleine groenteverwerkers en worst- en maaltijdfabrieken, zich tegen Ahold-Delhaize.
De FNLI wil dat de stuurgroep Eerlijke Handelspraktijken onderzoekt of Ahold Delhaize eerlijk met leveranciers om gaat. De koepelorganisatie denkt dat het fusiebedrijf eenzijdig lagere prijzen aan leveranciers wil opleggen.
Boerenkoepel LTO hoopt dat de klacht tegen Ahold Delhaize "voortvarend" wordt behandeld. Hoe de klacht zal worden behandeld, is onduidelijk volgens Philip den Ouden, directeur van de FNLI. Leveranciers en supermarkten zijn het de afgelopen twee jaar niet eens geworden over de beoordeling van eerlijkheid. Den Ouden vindt dat een uitspraak van de stuurgroep krachtig kan zijn vanwege de imagoschade die supermarkten kunnen oplopen, meldt Boerderij.
Vraag aan de lezers: wat vinden jullie van het feit dat Ahold Delhaize de winsten van onder meer Nestlé en Unilever wat omlaag brengt?
Dit artikel afdrukken
De boeren van Nederland zijn tegen omdat ze vinden dat ze er extra door worden uitgeknepen. Foodlog liet al vaak zien dat dat argument niet kan kloppen, omdat slechts een heel beperkt deel van de boerenproductie in Nederland wordt verkocht. De prijs wordt dan ook elders op de markt gemaakt. Datzelfde tegenargument treft de actie van CDA-prominenten als Cees Veerman, Jaco Geurts en Jacob-Jan van Dijk tegen AH.
Sinds gisteren keert zich ook de FNLI, de belangenbehartiger van bedrijven als het grote Unilever tot kleine groenteverwerkers en worst- en maaltijdfabrieken, zich tegen Ahold-Delhaize.
De FNLI wil dat de stuurgroep Eerlijke Handelspraktijken onderzoekt of Ahold Delhaize eerlijk met leveranciers om gaat. De koepelorganisatie denkt dat het fusiebedrijf eenzijdig lagere prijzen aan leveranciers wil opleggen.
Boerenkoepel LTO hoopt dat de klacht tegen Ahold Delhaize "voortvarend" wordt behandeld. Hoe de klacht zal worden behandeld, is onduidelijk volgens Philip den Ouden, directeur van de FNLI. Leveranciers en supermarkten zijn het de afgelopen twee jaar niet eens geworden over de beoordeling van eerlijkheid. Den Ouden vindt dat een uitspraak van de stuurgroep krachtig kan zijn vanwege de imagoschade die supermarkten kunnen oplopen, meldt Boerderij.
Vraag aan de lezers: wat vinden jullie van het feit dat Ahold Delhaize de winsten van onder meer Nestlé en Unilever wat omlaag brengt?
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ik weet niet of we bang moeten zijn voor de winsten van bijv. Unilever of Nestlé. Voor primaire producenten geldt dat wel, schat ik,mgezien de dunamiek waarin we al een tijdje zitten.
Verder is deze fusie wat mij betreft de volgende (laatste?) stap van het vigerende paradigma in de voedselsector: groot, want daarmee goedkoop. Ik vraag me af of het veel zin heeft om hier veel van te vinden. Misschien is het gewoon tijd voor een nieuw systeem?!?
Ahold Delhaize dendert door (zoals dat ook geldt voor andere retail conglomeraten). En bedenk dat de omzet van 100 grootste foodmerken (Unilever, Nestle etc) in totaal Nederland kleiner is dan de omzet van het eigen merk van Albert Heijn. Op een paar hele merken na (Coke, Marlboro, Ariel, Gilette), kunnen ze zonder. En kijk ook naar de uitspraak van Van Eerd van de Jumbo: het liefst heb ik geen enkel merk in de winkel, behalve dan het Jumbo merk.
Frits 'Le Dakar' van Eerd komt dan hoogmoedig over. Ahold-Delhaize al evenzeer. Laat hoogmoed dan voor de val komen.
Wellicht moeten we dan maar gaan doen zoals vice FNV-baas Herman Bode ooit zei maar dan een eigen variant; 'Willen we naar de Zaandam? Willen we naar de Zaandam? Dan gaan we naar Zaandam!' . (Zaandam is in te wisselen voor Veghel.)
Geen trekkers naar Den Haag of Brussel, maar naar de hoofdkantoren van de machtsgeconcentreerde grootbedrijven in levensmiddelenretail.
Volgens Jan Peter is de actie van de FNLI dus ingegeven door de salademakers, kant-en-klaarmaaltijdenmakers, huismerksauzenmakers, huismerkbrouwers, huismerk WCpapieroprollers en huismerksappersers. En dat geloof ik graag.
Maar nou Piet. Die wil als boer naar Zaandam, terwijl zijn prijs echt niet door Zaandam bepaald wordt.
De boosheid die zich hier toont is een gelegenheidscoalitie van uiteenlopende belangen die gezamenlijk uiting geven aan onmacht. Helaas vergeten ze er bij te vermelden welke onmacht.
#4 De onmacht tegen de neo-feodalen en hun lobbyisten, andere slippendragers... tegen maatschappij ontwrichtende machtsconcentraties...
Gelegenheidscoalities zijn er wel meer, zoals Ingrid Janssen met Marianne Thieme met anderen tegen TTIP.
Stedelijke burgers, bewoners en (lagere) adel tegen de Franse koning bij de Guldensporenslag van 1302 bij Kortrijk.
Het is iets van alle tijden de velen tegen de geconcentreerde (feodale) macht.