Dat zei begin deze maand Eurocommerce, de koepel van Europese voedingsmiddelenwinkeliers. De retailers reageren daarmee op een rapport dat wet- en regelgeving bepleit om tot eerlijker prijzen te komen.
Boerderij signaleerde het bericht van Eurocommerce gisteren onder de kop Eurocommerce: boer zelf schuld aan landbouwcrisis.
Eurocommerce verwoordt het zelf anders.
Eurocommerce signaleert dat overproductie in de gehele wereld zorgt voor slechte prijzen. Uitval van de vraag in China en vanuit Rusland zorgt voor druk op de handel in agricommodities die bepaald wordt door de open wereldeconomie. Voorstellen voor wetgeving in de vorm van zogenaamde Unfair Trading Practices (UTP's) zoals die vanuit het Europarlement in voorbereiding is, zal daar geen verbetering in brengen. Wel zal het ondernemerschap beperken. Dat kan schadelijke gevolgen hebben voor retailers die een belangrijke bijdrage leveren aan de economie en werkgelegenheid in de EU zone. Volgens de in Brussel gevestigde lobby-organisatie bestaan retail en groothandel in food in Europa uit 5,4 miljoen bedrijven. Ze bieden werk aan 28,8 miljoen werknemers. Hun inspanningen zijn goed voor een gezamenlijke omzet van €8,73 triljoen. Die wordt niet alleen gemaakt door een handjevol grote spelers. Ruim 90% van de bedrijven heeft minder dan 10 werknemers in dienst.
Eurocommerce geeft aan geen baat te hebben bij faillerende boeren. Daarom willen zij hun inkoopstroom veilig stellen door marktinformatie met boeren te delen en roepen zij boeren op zich beter te organiseren. Het Supply Chain Initiative (dat niet is ondertekend door de Europese boerenkoepels) en nationale wetgeving voldoen, zegt Eurocommerce onder verwijzing naar de Europese Commissie, om goede ketenverhoudingen te verzekeren.
Dit artikel afdrukken
Eurocommerce verwoordt het zelf anders.
Eurocommerce signaleert dat overproductie in de gehele wereld zorgt voor slechte prijzen. Uitval van de vraag in China en vanuit Rusland zorgt voor druk op de handel in agricommodities die bepaald wordt door de open wereldeconomie. Voorstellen voor wetgeving in de vorm van zogenaamde Unfair Trading Practices (UTP's) zoals die vanuit het Europarlement in voorbereiding is, zal daar geen verbetering in brengen. Wel zal het ondernemerschap beperken. Dat kan schadelijke gevolgen hebben voor retailers die een belangrijke bijdrage leveren aan de economie en werkgelegenheid in de EU zone. Volgens de in Brussel gevestigde lobby-organisatie bestaan retail en groothandel in food in Europa uit 5,4 miljoen bedrijven. Ze bieden werk aan 28,8 miljoen werknemers. Hun inspanningen zijn goed voor een gezamenlijke omzet van €8,73 triljoen. Die wordt niet alleen gemaakt door een handjevol grote spelers. Ruim 90% van de bedrijven heeft minder dan 10 werknemers in dienst.
Eurocommerce geeft aan geen baat te hebben bij faillerende boeren. Daarom willen zij hun inkoopstroom veilig stellen door marktinformatie met boeren te delen en roepen zij boeren op zich beter te organiseren. Het Supply Chain Initiative (dat niet is ondertekend door de Europese boerenkoepels) en nationale wetgeving voldoen, zegt Eurocommerce onder verwijzing naar de Europese Commissie, om goede ketenverhoudingen te verzekeren.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Het is nog een open vraag of supers debet zijn aan overproductie. Supers maken gebruik van een contractenstelsel dat overproductie in de hand werkt.
De onderstaande frustratie heb ik toevallig gisteravond op m'n Facebook gedeeld, het past hier zo onder
"Ik moet even wat kwijt.
Zojuist gehoord, in de kantine. Grotere stommiteit in lange tijd niet mee gemaakt. “wij hebben de vleesvarkenstal ook weer vol gegooid. We hadden hem al een poosje leeg staan, het kon niet uit. Te weinig opbrengst, het leverde niet genoeg op. Het voer, de mest afvoeren. De energieprijzen van’t winter. Het was te duur. Er is nu dat plan van de POV en de prijzen trekken weer aan de laatste weken, het kan nu wel weer uit.”
Echt, dat is nu dus boeren met oogkleppen op. Dat is waarom jullie boeren naar de kloten gaan. Stommer dan stom! Ja de prijzen trekken aan, dat doen ze al enkele jaren tegen de vakantie. Als het barbecue seizoen begint. Maar ze donderen ook al jaren meteen naar beneden als het vakantie seizoen begonnen is. Waarom? Om dat jullie cowboys(of is het nu ondernemer) als er ook maar één zonnestraaltje schijnt er dan meteen weer vol in gaan. En straks weer op je bek gaan. De markt weer overvoerd is. Hebben jullie dan nu nog niet door dat er iets structureel mis zit? Een ‘varkencycles’ zo als we vroeger hadden niet meer bestaat?
En dat plan? http://www.varkens.nl/…/actieplan-vitale-varkenshouderij-fl… Ik weet dat het makkelijk is om aftegeven op dat plan maar er zitten hele grote gaten in. De boeren en de Rabobank die gaan het doen, gaan verplichtingen aan. Maar de groot verdieners, de Retail blijft ‘buiten schot’ die doen niet verplicht mee, op ‘vrijwillige basis’ hebben dus geen enkele verplichting, motivatie. Een plan wat gedoemd is om te mislukken.
En de melkboeren? Die doen het zelfde, leveren meer melk als vorig jaar. Meer meer, meer, meer moet het antwoord zijn op mindere prijzen. In plaats van reguleren blijven ze geloven in het oneindige van dat meer. Geloven in liberalisering, terwijl Poutin in Rusland beweert in 2020 zijn eigen volk zonder gmo’s te kunnen voeden. Dat handels embargo doet er dus niet toe. Terwijl China haar productie simpel in een korte tijd verdubbeld. Voor welke markt denkt u nu eigenlijk te gaan produceren Nederlandseboer?
Maar goed, wie ben ik? Niet meer dan die ‘domme boeren lul’ die dingen ziet gebeuren, kan analyseren en van een afstand toe mag kijken. Of toch niet? Geef ik jullie nu wat om over na te denken?
En oja, dat Brexit. Zal dat ons gaan helpen? Of verliezen we nog meer afzetmarkt?
http://www.boerderij.nl/…/Brexit-bedreigt-grote-agro-afzet…/
Maar ja, dat mag ik in de kantine allemaal niet zeggen. Dat doet zeer en doen jullie af met daar heb je hem weer.
Proost, goed weekend allemaal...."
Piet #1, Cees Veerman - boer, professor en ex-bewindsman en tegenwoordig ook weer marktonderzoeker - zegt dat het vooral ligt aan boeren die meerdere handelaren dezelfde productie vele malen aanbieden. Zo lijkt het beschikbare volume nog ruimer. En dat ligt echt niet aan de contracten, als is het prettig voor inkopers die hun verkoopprijs niet mee laten dalen met hun inkoopprijs.
Het is gewoon 'een beetje dom': je moet het niet laten gebeuren.
Vooruit, ik zal als boer dan wel meewerken. Weet iemand waar ik die marktinformatie kan opvragen van de supers? Ik lees immers dat zij die open willen stellen voor boeren?
Johan, ik heb geen enkel idee hoe gestructureerd de gedachten daarover inmiddels zijn. Maar we kunnen het vragen aan bijvoorbeeld Marc Jansen die als directeur van de Nederlandse detaillistenkoepel CBL goede contacten heeft met Eurocommerce.
Marc Jansen, kun je op Johans vraag antwoorden?