Banken maken zich zorgen.
De overheid maakt zich zorgen.
Commissies moeten het probleem oplossen. Voor de zoveelste keer.
Plannen en innovatie helpen niet
Onze staatssecretaris wil boeren niet meer helpen door de crisis heen te komen met individuele steun. Eerst moet er een plan komen, zegt hij. En daar zijn natuurlijk commissies voor nodig.
Zo gaat het al ruim tien jaar. Plannen helpen niet. Er wordt geroepen dat innovatie moet. Ook dat helpt niet, want als niemand die innovaties wil betalen, dan kosten ze alleen maar geld.
Het komt aan op ondernemen en willen snappen dat de wereld fundamenteel aan het veranderen is. Nederlandse boeren hoeven niet meer veel te maken voor weinig, maar het juiste voor wat mensen willen. Goedkoop eten komt tegen uitstekende kwaliteit uit het buitenland.
Zingeving
De essentie is eenvoudig. Boeren, tuinders en telers maken allemaal hetzelfde en doen geen moeite om hun klanten een keuze te bieden. Daarom maakt het ook de detailhandel niet uit bij wie hij zijn spullen voor zijn klanten inkoopt. Dat doet de detaillist dan ook in toenemende mate uit het goedkopere buitenland. Dat helpt ook de super niet, want die is - zei op 1 maart voormalig Edah-topman Jan Seerden - aan het einde van zijn levenscyclus. In gewone mensentaal: supermarkten concurreren elkaar de markt uit op prijs omdat ze niets overtuigends op kwaliteit meer kunnen verzinnen. Dat lukt alleen met boeren die overtuigend duidelijk kunnen maken waarom je hun product in plaats van zomaar 'iets te eten' moet nemen.
De vraag is waar die overtuigingskracht uit bestaat en hoe je dat tussen de oren van consumenten krijgt. Liesbeth de Schutter, onderzoeker aan de Wirtschaftsuniversität Wien, bekeek de videoregistratie van de LTO Noord-dag en komt met een eerste antwoord: het moet om zingeving gaan. Dat klinkt nog wat abstract. Misschien kan een Foodlogdiscussie het wat concreter maken.
Fotocredits: Arie Verhorst, voorzitter LTO Noord, Zuid-Holland, Bas Uterwijk voor Foodlog Media
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Hendrik #23 : Er is niet 1 zaligmakend nieuw model voor iedereen. Waar het hier om gaat is de vaardigheid en de drive om tot nieuwe modellen te komen. Daarvoor is in de eerste plaats experimenteerruimte nodig. Daarnaast het durven loslaten van het bestaande (flexibiliteit), creativiteit en het benutten van het netwerk. Voor veel ondernemers en hun belanghebbeden is dit nog steeds nieuwe kost en is een stukje hulp daarbij niet verkeerd. Lees eens: https://www.linkedin.com/pulse/hoe-kan-ik-mijn-marge-blijvend-verbeteren-gerben-splinter?trk=hp-feed-article-title-publish . Kleine stappen maken op verschillende manieren!!!
Wanneer er een verouderd businessmodel is, dan heb je vast wel kijk op een nieuw model.
Laat eens horen?
Ik vermoed echter dat hetzelfde geldt als onder #14
Maar misschien valt jouw sector niet onder dat regiem. Kan zijn, ben op jouw gebied vrij onwetend.
Eens met Dick #3 : 'De boer moet uit dat spel geraken. Zijn probleem is dat voortdurend vanuit de oude wereld blijft zoeken naar oplossingen.'
Maar... Marktinnovatie en het creëren van waarde voor maatschappij en consument blijft moeilijk in een naar binnen gerichte sector. Innovatie van bedrijfsmodellen gaat makkelijker en sneller wanneer het systeem eromheen ook ruimte maakt voor nieuwe initiatieven. In het proces naar succesvolle bedrijfsinnovatie is vaak meer nodig dan de bereidheid van de ondernemer en de capaciteit tot veranderen. Belanghebbenden kunnen zelf ook deel uitmaken van een verouderd businessmodel en zullen noodzakelijkerwijs hun marktwaarde moeten heroverwegen. Met actieve deelname aan experimenten en door zelf mee te innoveren, faciliteren belanghebbenden vernieuwingen op bedrijfsniveau.
Dick zeg jij het of zal ik het doen?
Bert, vanwaar de frustratie?
Jos #15, ik roep maar wat. "Maar ik begrijp nog steeds niet waarom de agrarische economie anders zou moeten werken dan andere economie."
Wat te denken dat er een politiek moraal achter schuil gaat.*
Ik ben het volkomen met je eens maar politiek ligt het erg gevoelig.
Sinds de introductie van de PvdD, of beter gezegd sinds Groen Links, in ons politiek bestel is het een wedstrijdje ver-plassen geworden, wie scoort het het beste bij de kiezer als het om dit soort thema's gaat.
Gevolg is dat het ook een banen-creëer-beleid geworden is. Verdeel en heers, NGO u vraagt wij draaien.
*Gevolg; controle op controle (hebben we wel de grondtroepen voor nodig) die ook nog eens gefiatteerd moeten worden door een batterij aan, al dan niet semi-, ambtenaren (weer een bezigheidstherapie voor een deel van ons beroepsbevolking).
Dit is deels ook mijn antwoordt op jouw #10.