Vinkje, het keurmerk dat je moet helpen gezonder en bewuster te eten, ligt alweer zwaar onder vuur. De Consumentenbond startte vanmorgen een campagne waarin de Bond onze regering en bedrijven dringend vraagt te 'stoppen met dat onzinnige logo' omdat het mensen niet blijkt te helpen.
Wouter Klootwijk zag een detail en vraagt zich af: als 77% van Nederland niet weet wat Vinkje betekent, hoe kan dan 85% het verschil tussen een blauw en een groen Vinkje niet snappen? Uitleg en meer cijfers graag!
De Consumentenbond is er duidelijk over. Vinkje moet weg omdat mensen het niet snappen. Wie het nog niet heeft gelezen, raadpleegt de Consumentengids die ik vanmorgen al vroeg cadeau kreeg. De campagnepagina waar je tegen Vinkje kunt stemmen, mag natuurlijk ook.
Maar zoals zo vaak met cijfers en enquêtes blijf ik in verwarring achter.
77% of 85%?
Vraag duizend mensen wat het Vinkje betekent, dan zeggen er 770 het niet te weten. Dat zegt de Bond vanmorgen in een persbericht omdat ze het deden.
Dus weet 77 procent van het Nederlandse volk het niet. Zo worden dit soort cijfers uitgelegd. Onder meer door de NOS.
Maar als 77 procent van het Nederlandse volk het niet weet, hoe kan het dan dat 85 procent (van dezelfde 1000 ondervraagde mensen) zegt het verschil niet te weten tussen een blauw en een groen vinkje? Dan weet toch 85 procent van de burgers niet wat het vinkje betekent? Toch is dat zo volgens de Bond in hetzelfde persbericht.
Ik vraag het maar, want misschien kan een beroepsonderzoeker van consumentenopvattingen het hier even uitleggen.
Wat weet Vinkje zelf van betekenis?
En meteen ook het volgende. Een paar jaar geleden liet de vinkjesindustrie onderzoeken hoe bekend het vinkje was onder de mensen. Het bureau GFK kwam, na een paar straten aanbellen bij burgers, uit op ‘meer dan 90 procent’. Zo kwam het in de pers, hoewel nooit iemand de cijfers heeft gezien.
Heeft GFK indertijd verzuimd er bij te vragen of mensen ook wisten wat dat Vinkje betekent?
Tenslotte: hoeveel onderzoeksuitslagen in deze, zijn er de afgelopen 10 jaar dat het Vinkje bestaat, gepubliceerd en kunnen we ze op Foodlog naast elkaar leggen?
Fotocredits: screenshot campagne 'Weg met Vinkje', Consumentenbond
Dit artikel afdrukken
Maar zoals zo vaak met cijfers en enquêtes blijf ik in verwarring achter.
77% of 85%?
Vraag duizend mensen wat het Vinkje betekent, dan zeggen er 770 het niet te weten. Dat zegt de Bond vanmorgen in een persbericht omdat ze het deden.
Dus weet 77 procent van het Nederlandse volk het niet. Zo worden dit soort cijfers uitgelegd. Onder meer door de NOS.
Maar als 77 procent van het Nederlandse volk het niet weet, hoe kan het dan dat 85 procent (van dezelfde 1000 ondervraagde mensen) zegt het verschil niet te weten tussen een blauw en een groen vinkje? Dan weet toch 85 procent van de burgers niet wat het vinkje betekent? Toch is dat zo volgens de Bond in hetzelfde persbericht.
Ik vraag het maar, want misschien kan een beroepsonderzoeker van consumentenopvattingen het hier even uitleggen.
Wat weet Vinkje zelf van betekenis?
En meteen ook het volgende. Een paar jaar geleden liet de vinkjesindustrie onderzoeken hoe bekend het vinkje was onder de mensen. Het bureau GFK kwam, na een paar straten aanbellen bij burgers, uit op ‘meer dan 90 procent’. Zo kwam het in de pers, hoewel nooit iemand de cijfers heeft gezien.
Heeft GFK indertijd verzuimd er bij te vragen of mensen ook wisten wat dat Vinkje betekent?
Tenslotte: hoeveel onderzoeksuitslagen in deze, zijn er de afgelopen 10 jaar dat het Vinkje bestaat, gepubliceerd en kunnen we ze op Foodlog naast elkaar leggen?
Fotocredits: screenshot campagne 'Weg met Vinkje', Consumentenbond
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Onze gezondheid wordt in belangrijke mate bepaald door wat wij eten. Ook de gezondheid van de aarde heeft voor een groot deel te maken met ons voedsel.
Een etiketteringssysteem volgens de stoplicht methode kan problemen transparant maken en daarmee aan de basis staan van oplossingen.
Het thema van de March Against Monsanto Amsterdam 2016 is eenduidige voedseletikettering volgens het stoplicht systeem. Hierbij kunnen twee naast elkaar staande stoplicht systemen, één voor gezondheid (ingrediënten) en één voor duurzaamheid voor transparantie zorgen.
Paul, wat heeft een Mars tegen Monsanto met het stoplichtsysteem op eten te maken? Dat het alles met Vinkje te maken heeft is me natuurlijk helder.
Je moet het me maar vergeven, maar ik krijg de indruk dat de mars een beetje van koers aan het raken is. De Bond gaat daarentegen recht op het doel af.
Grappig, hierboven staat in mijn tekst - dank redactie - dat niemand ooit de cijfers zag die GKF zou hebben gevonden, paar jaar geleden, over bekendheid van het vinkje. Niemand? Lijkt me stug redactie. Of ze zijn werkelijk uit de lucht gegrepen, gelogen dus.
Wie heeft de cijfers en geeft ze ons?
wouter klootwijk die cijfers zijn te vinden in dit artikel. Hopelijk lukt dit linkje naar het vinkje
Over onze resultaten (van 77% en 85%):
Op de vraag: ‘het groene Vinkje staat voor ‘gezondere keuze’. Wat houdt dat volgens u in?’ gaf in ons onderzoek 76,9% het verkeerde antwoord of gaf aan het niet te weten.
Op de vraag: ‘Het blauwe Vinkje staat voor ‘bewuste keuze’. Wat houdt dat volgens u in?’ gaf in ons onderzoek 77,1% het verkeerde antwoord of gaf aan het niet te weten.
Op de vraag: ‘Wat is volgens u het verschil tussen het groene Vinkje en het blauwe Vinkje?’ gaf in ons onderzoek 84,8 het verkeerde antwoord of gaf aan het niet te weten.
Alle resultaten zijn hier te vinden.
De respons is representatief voor de Nederlandse bevolking op basis van leeftijd, geslacht en regio.
Over het GFK onderzoek dat de Stichting Ik Kies Bewust in 2013 heeft laten uitvoeren: hieruit bleek dat >90% van de mensen zegt het logo te kennen, als ze ermee worden geconfronteerd (geholpen herkenning). Dit blijkt ook uit het onderzoek van de Consumentenbond (93% zegt het te herkennen als ze ermee geconfronteerd worden). Het staat natuurlijk ook op veel verpakkingen én er wordt vaak reclame voor gemaakt.
Iets anders dan of men het logo kent, is of het wel begrepen wordt. Uit ons onderzoek blijkt dus van niet. En in 2012 deden we hetzelfde onderzoek. De resultaten waren toen grotendeels vergelijkbaar met de resultaten van het huidige onderzoek. Het aantal mensen dat de vragen over de betekenis van het Vinkje goed weet te beantwoorden is niet toegenomen. Terwijl er dus in de tussentijd allerlei communicatiecampagnes over het Vinkje zijn geweest.
GFK heeft in 2013 in opdracht van de Stichting Ik Kies Bewust ook onderzocht of mensen het logo goed (kunnen) begrijpen. Ook daaruit bleek dat het niet goed begrepen wordt, zelfs niet direct nadat het was uitgelegd. Daarna heeft de stichting naar verluidt wel jaarlijks een onderzoek laten doen, maar de resultaten voor zover wij weten, niet meer openbaar gemaakt.
Het viel ons op, dat vandaag op de website van het Vinkje een bericht is geplaatst, dat uit ons onderzoek blijkt dat 70% het Vinkje koppelt aan gezondere producten.
Wij vinden dit geen resultaat waar de stichting trots op zou moeten zijn, want de vraag was namelijk: 'Het groene Vinkje staat voor 'gezondere keuze'. Wat houdt dat volgens u in?' Dan is 70% niet veel. Bovendien geeft 20,7% van die 70% het antwoord 'het product is gezond'. En dat is nu juist iets wat het Vinkje niet is, en ook niet zegt te zijn.