Producten met een duurzaamheidskeurmerk in de supermarkt zitten duidelijk in de lift. Hun omzet in de supermarkt groeit ruim drie keer zo hard als gangbare. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau IRI.
De totale omzet van producten die voorzien zijn van een duurzaamheidskenmerk groeit in 2015 door met 8% naar ruim 2 miljard euro. Daarmee bezetten ze 8,2% van de omzet in de onderzochte productgroepen. De hoogste omzetaandelen voor keurmerken worden behaald in de productgroep vis (39%), eieren (35%) en koffie/thee/chocola (25%). Volgens het CBL, de koepel voor supermarkten, blijkt uit deze cijfers dat "verduurzaming definitief de niche voorbij is in de supermarkt."
In een persbericht schrijft het CBL dat het in samenwerking met een aantal organisaties (ASC, COV, FNLI, MSC, Stichting Beter Leven keurmerk en Stichting Bionext) in kaart heeft gebracht hoeveel omzet in de detailhandel voor voedingsmiddelen verkocht wordt onder een duurzaamheidslabel. De organisatie noteert:
Van alle productgroepen heeft de categorie houdbaar (koffie, thee, chocola, rijst, etc.) de grootste omzet in duurzamere producten, gevolgd door vlees. De omzetgroei in duurzamere keurmerken voor vers vlees is licht dalend. Vleeswaren vertonen daarentegen een flinke groei met 30%.
Van alle keurmerken vertoont biologisch als grootste groep een mooie omzetgroei van 15%. Beter Leven keurmerk, het belangrijkste keurmerk in vlees, groeit in 2015 totaal met 6,3%. Binnen de productgroep vis is MSC het belangrijkste keurmerk en groeit met 3,9%.
Het consortium heeft samen met onderzoeksbureau IRI veel werk verzet om te komen tot betrouwbare data en een meer gedetailleerd inzicht dan tot nu toe beschikbaar was uit overheidsbronnen. Het consortium wil vanaf volgend jaar gezamenlijk met de overheid een integrale Monitor ontwikkelen om verduurzaming van voedsel in de markt en ketens te monitoren, naast ook de zichtbare keurmerken. Verduurzaming is namelijk ook inzet in ketens op o.a. het terugdringen van watergebruik, voedselverspilling en het gebruik van energiezuinige koelingen en vrachtwagens.
De omzetcijfers zijn gebaseerd op de database van marktonderzoeksbureau IRI met daarin omzetgegevens van alle supermarkten behalve LIDL en Aldi. Gekozen is om deze Monitor te beperken tot de inventarisatie van de, voor de consument zichtbare, onafhankelijke keurmerken. Andere duurzamere initiatieven zijn er ook volop, maar zijn hier buiten beschouwing gelaten.
Je kunt de Monitor is hier downloaden.
Fotocredits: CBL
Dit artikel afdrukken
In een persbericht schrijft het CBL dat het in samenwerking met een aantal organisaties (ASC, COV, FNLI, MSC, Stichting Beter Leven keurmerk en Stichting Bionext) in kaart heeft gebracht hoeveel omzet in de detailhandel voor voedingsmiddelen verkocht wordt onder een duurzaamheidslabel. De organisatie noteert:
Verduurzaming is definitief de niche voorbij in de supermarktDe absolute omzet in producten met een keurmerk groeit met de genoemde 8% sneller dan de totale supermarktomzet, geschat op 2,5% groei. Biologisch neemt gemeten in omzet het grootste deel voor haar rekening, gevolgd door Beter Leven keurmerk en UTZ.
Van alle productgroepen heeft de categorie houdbaar (koffie, thee, chocola, rijst, etc.) de grootste omzet in duurzamere producten, gevolgd door vlees. De omzetgroei in duurzamere keurmerken voor vers vlees is licht dalend. Vleeswaren vertonen daarentegen een flinke groei met 30%.
Van alle keurmerken vertoont biologisch als grootste groep een mooie omzetgroei van 15%. Beter Leven keurmerk, het belangrijkste keurmerk in vlees, groeit in 2015 totaal met 6,3%. Binnen de productgroep vis is MSC het belangrijkste keurmerk en groeit met 3,9%.
Het consortium heeft samen met onderzoeksbureau IRI veel werk verzet om te komen tot betrouwbare data en een meer gedetailleerd inzicht dan tot nu toe beschikbaar was uit overheidsbronnen. Het consortium wil vanaf volgend jaar gezamenlijk met de overheid een integrale Monitor ontwikkelen om verduurzaming van voedsel in de markt en ketens te monitoren, naast ook de zichtbare keurmerken. Verduurzaming is namelijk ook inzet in ketens op o.a. het terugdringen van watergebruik, voedselverspilling en het gebruik van energiezuinige koelingen en vrachtwagens.
De omzetcijfers zijn gebaseerd op de database van marktonderzoeksbureau IRI met daarin omzetgegevens van alle supermarkten behalve LIDL en Aldi. Gekozen is om deze Monitor te beperken tot de inventarisatie van de, voor de consument zichtbare, onafhankelijke keurmerken. Andere duurzamere initiatieven zijn er ook volop, maar zijn hier buiten beschouwing gelaten.
Je kunt de Monitor is hier downloaden.
Fotocredits: CBL
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Omzetgroei? De keurmerkstempelaars gaat het voor de wind. Maar neem vis. Er wordt niet meer vis omgezet, maar meer vis krijgt, onder dwang van met name supermarktconcerns een keurmerk en voor dat merk moet betaald worden.
En is het er (in het zelfde tempo) duurzamer op geworden?
@Harold “En is het er (in het zelfde tempo) duurzamer op geworden?”
Bij Unilever groeit de omzet alvast sneller dan het verkleinen van de voetafdruk.
Ik las onlangs ergens: "These days, while the upside of certification may be difficult to quantify, the downside of not being certified may be not even making it onto those grocery store shelves."
In het verlengde van de reactie van Wouter K, is dit een sterk overzicht door Toby Webb: The limits for seafood certification.
Zolang duurzaam alleen maar een naam is die je hangt aan een keurmerk, maar het keurmerk niet beoordeeld op wat het teweeg brengt, krijg je de terechte vragen die journalist Wouter en inhoudelijk deskundige Harold stellen.
Het antwoord op Harolds retorische vraag laat zich dan ook raden: nee.
Met deze duurzaamheden zijn we er niet als we de wereld - zoals een aantal guru's dat noemt - 'in transitie' willen brengen.
Naast de bovenwettelijke standaarden die (goede) keurmerken wel degelijk helpen borgen in de productie- en handelsketen van voedsel, zijn keurmerken vooral ook een nuttig instrument voor het ordenen en stroomlijnen van die ketens. De benodigde administratie rondom keurmerken gaat vaak erg ver, en kan belastend zijn voor gebruikers, maar leidt vaak wel tot beter inzicht in herkomst en de weg die een grondstof heeft afgelegd tot aan zijn eindbestemming. En dat inzicht is dan weer cruciaal voor het verder verduurzamen van productiemethoden aan het begin van de keten, en het kunnen ingrijpen als er zich misstanden voordoen.
Dus nee, met die keurmerken zijn we 'er' niet, zeker niet, en ze zijn absoluut niet het enige mogelijke instrument voor verduurzaming of keteninzicht, maar dat ze een belangrijke rol spelen is duidelijk. Zie palmolie: een (voor consumenten onzichtbaar) keurmerk als basis, waarvan de duurzaamheidsimpact deels wel en deels niet bewezen is, waardoor bedrijven als Unilever en Ferrero nu de stap kunnen zetten naar volledige traceability van palmolie en aanvullende eisen aan productiemethoden kunnen stellen.
En laten we niet vergeten dat keurmerken een belangrijke indicator zijn waarmee de voortgang van verduurzaming bij bedrijven gemeten wordt door derden. Dat kun je onterecht vinden, we hebben vanuit de FNLI ook moeite met de beperkte focus op keurmerken vanuit overheid en stakeholders, maar het is wel een realiteit waar de sector op inspeelt. Net als de realiteit van groepen consumenten die actief op zoek gaan naar keurmerkproducten of hier op zijn minst op (willen kunnen) letten in hun aankoopbeslissing.
Tot slot: het feit dat keurmerkproducten in steeds meer productgroepen volop zichtbaar en verkrijgbaar zijn hangt ermee samen dat de ethische, sociale en milieu-aspecten van voedselproductie steeds meer in beeld komen, binnen en buiten de keten. Daar kan toch niemand op tegen zijn.
Edit:
- Floor Uitterhoeve