In een persbericht schrijft het CBL dat het in samenwerking met een aantal organisaties (ASC, COV, FNLI, MSC, Stichting Beter Leven keurmerk en Stichting Bionext) in kaart heeft gebracht hoeveel omzet in de detailhandel voor voedingsmiddelen verkocht wordt onder een duurzaamheidslabel. De organisatie noteert:
Verduurzaming is definitief de niche voorbij in de supermarktDe absolute omzet in producten met een keurmerk groeit met de genoemde 8% sneller dan de totale supermarktomzet, geschat op 2,5% groei. Biologisch neemt gemeten in omzet het grootste deel voor haar rekening, gevolgd door Beter Leven keurmerk en UTZ.
Van alle productgroepen heeft de categorie houdbaar (koffie, thee, chocola, rijst, etc.) de grootste omzet in duurzamere producten, gevolgd door vlees. De omzetgroei in duurzamere keurmerken voor vers vlees is licht dalend. Vleeswaren vertonen daarentegen een flinke groei met 30%.
Van alle keurmerken vertoont biologisch als grootste groep een mooie omzetgroei van 15%. Beter Leven keurmerk, het belangrijkste keurmerk in vlees, groeit in 2015 totaal met 6,3%. Binnen de productgroep vis is MSC het belangrijkste keurmerk en groeit met 3,9%.
Het consortium heeft samen met onderzoeksbureau IRI veel werk verzet om te komen tot betrouwbare data en een meer gedetailleerd inzicht dan tot nu toe beschikbaar was uit overheidsbronnen. Het consortium wil vanaf volgend jaar gezamenlijk met de overheid een integrale Monitor ontwikkelen om verduurzaming van voedsel in de markt en ketens te monitoren, naast ook de zichtbare keurmerken. Verduurzaming is namelijk ook inzet in ketens op o.a. het terugdringen van watergebruik, voedselverspilling en het gebruik van energiezuinige koelingen en vrachtwagens.
De omzetcijfers zijn gebaseerd op de database van marktonderzoeksbureau IRI met daarin omzetgegevens van alle supermarkten behalve LIDL en Aldi. Gekozen is om deze Monitor te beperken tot de inventarisatie van de, voor de consument zichtbare, onafhankelijke keurmerken. Andere duurzamere initiatieven zijn er ook volop, maar zijn hier buiten beschouwing gelaten.
Je kunt de Monitor is hier downloaden.
Fotocredits: CBL
Gangbaar graan, melk en vlees zijn dit jaar op producenten niveau goedkoper geworden. En in hun kielzog zijn producten onder duurzaamheidskeurmerken dus ook goedkoper geworden. Geen wonder dat er een verkoop stijging van duurzaamheidskeurmerken is. Meer consumenten kunnen zich nu de goedkopere duurzaamheidskeurmerken veroorloven. Wanneer ooit gangbaar duurder wordt, dan worden de duurzaamheidskeurmerken ook weer duurder, te duur denk ik. En dan lopen de verkoopcijfers van de duurzaamheidskeurmerken weer terug. Wedden?