"Consumers have almost been required a PhD and a magnifying glass to identify the food products that contain Australian produce"
En dus vonden de Aussies dat het afgelopen moest wezen. Er kwam een duidelijk logo voor Australische producten. Drie keer raden, precies: een kangaroo
Een tijdje geleden deed ik mee met een sessie van het Landbouw Economisch Instituut over de distributie van streekproducten. Ik vind het een verschrikkelijk woord dat me net teveel doet denken aan geitenwolgesokte boeren op klompen die wat ze zelf niet maken halen bij de Basismarkt. Daar moet eens wat anders voor verzonnen worden. De Australiërs geven een fris voorbeeld.
Wat zouden we er hier op moeten zetten? Hoeveel moeten het er eigenlijk zijn - voor iedere streek eentje?
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Mooi, alweer een logo erbij! Een gemeentevlaggetje? In Friesland kennen wij het fenomeen trouwens al, op alle typisch Friese voeding staat als vanzelfsprekend een Friese vlag...
Gek word ik van al die logo's... ik let er niet eens op (behalve op het 'gezonde keuze klavertje', als ik dat zie dan koop ik het product uit protest niet...). Wat is er mis met lezen? Een groter lettertype zou soms handig zijn...
Oh, daar zit het probleem, daar hebben we het inderdaad vaak over gehad ;-)
Nu die toon al meteen gezet is: hoe moet je streekproducten dan herkenbaar maken als streekproducten? Of moet je er gewoon goede producten met een duidelijke naam die de lading dekt van maken? Zoals in Frankrijk echte gekookte ham van de slager uit het dorp 'jambon blanc' heet?
Misschien is het juist het niet verpakte, verse product dat de locale grond smaak biedt.
Niet verpakt is vers, is van dichtbij.
Of waren het toch weer peultjes uit ethiopie?
Niet verpakt, gekocht bij de boer / teler.... heerlijke aardbeien en groente van het land. Maar naar goede 'lokale producten uit een ander land' is het nog moeilijk zoeken. Want hoe weet ik of ik uit het land het beste krijg? Niet alles wat van ver komt is per definitie lekker. Helaas voor alle marketingmensen ben ik er niet zo gevoelig voor...