Het gaat uitstekend met de schol in de Noordzee. Maar de Nederlandse consument wil er niet aan. Daar gaat Marijke Helwegen wat aan doen.
Het Nederlands Visbureau lanceert vandaag een campagne om schol een 'lift' te geven. Marijke Helwegen - de Nederlandse 'Koningin van de (face)lift' - blijkt de ideale icoon voor het bureau om de platvis te verkopen.
Het bureau vindt dat Nederland wel erg veel schol moet exporteren. Van de totale jaarvangst (vorig jaar 28 miljoen kilo) wordt slechts 10% op de Nederlandse markt verkocht.
Het Visbureau meldt in zijn persbericht:
Het najaar is de beste tijd om schol te eten. De vis is dan sappig van smaak en zit goed in het vlees. De Nederlandse consument trekt echter de neus op voor een lekker scholletje.
Nederlanders eten heel weinig schol. Van de totale jaarvangst bleef slechts 10 procent van deze vers gevangen schol op de Nederlandse markt. Omdat de hoeveelheid schol in de Noordzee sinds decennia niet zo hoog is geweest groeide het quotum voor 2015 tot 43.300.000 kilo.
In het buitenland heeft men de schol al lang ontdekt. Italianen zijn er dol op en zetten de vis vaak op tafel. Het is een puur, authentiek product met een neutrale smaak, dat in onze eigen Noordzee gevangen wordt. Van de scholvangst gaat grofweg 90 procent naar het buitenland: voornamelijk naar Italië en Duitsland, evenals Groot-Brittannië.
“Wij Nederlanders zetten nog veel te weinig een lekkere schol op het menu. En dat terwijl het zo goed gaat met het scholbestand in de Noordzee en de toegestane vangsthoeveelheid volgend jaar opnieuw wordt verhoogd. Schol is een van de belangrijkste vissen die door onze Nederlandse vissersvloot wordt aangevoerd. Terwijl we steeds meer aandacht hebben voor het eten van streekproducten als zuivel, groeten en fruit en het varkentje van de Veluwe, belandt het scholletje dat door onze visser ‘vlak voor de deur wordt gevangen’, nog veel te weinig op ons bord”, aldus Agnes Leewis van het Nederlands Visbureau.
Voor de campagne ‘Schol is smullen’ zijn drie filmpjes gemaakt met Marijke Helwegen. Zij laat in de filmpjes, te zien op het YouTube-kanaal van het Visbureau, respectievelijk de vangst, verwerking en consumptie van schol zien.
Fotocredits: Nederlands Visbureau
Dit artikel afdrukken
Het bureau vindt dat Nederland wel erg veel schol moet exporteren. Van de totale jaarvangst (vorig jaar 28 miljoen kilo) wordt slechts 10% op de Nederlandse markt verkocht.
Het Visbureau meldt in zijn persbericht:
Het najaar is de beste tijd om schol te eten. De vis is dan sappig van smaak en zit goed in het vlees. De Nederlandse consument trekt echter de neus op voor een lekker scholletje.
Nederlanders eten heel weinig schol. Van de totale jaarvangst bleef slechts 10 procent van deze vers gevangen schol op de Nederlandse markt. Omdat de hoeveelheid schol in de Noordzee sinds decennia niet zo hoog is geweest groeide het quotum voor 2015 tot 43.300.000 kilo.
In het buitenland heeft men de schol al lang ontdekt. Italianen zijn er dol op en zetten de vis vaak op tafel. Het is een puur, authentiek product met een neutrale smaak, dat in onze eigen Noordzee gevangen wordt. Van de scholvangst gaat grofweg 90 procent naar het buitenland: voornamelijk naar Italië en Duitsland, evenals Groot-Brittannië.
“Wij Nederlanders zetten nog veel te weinig een lekkere schol op het menu. En dat terwijl het zo goed gaat met het scholbestand in de Noordzee en de toegestane vangsthoeveelheid volgend jaar opnieuw wordt verhoogd. Schol is een van de belangrijkste vissen die door onze Nederlandse vissersvloot wordt aangevoerd. Terwijl we steeds meer aandacht hebben voor het eten van streekproducten als zuivel, groeten en fruit en het varkentje van de Veluwe, belandt het scholletje dat door onze visser ‘vlak voor de deur wordt gevangen’, nog veel te weinig op ons bord”, aldus Agnes Leewis van het Nederlands Visbureau.
Voor de campagne ‘Schol is smullen’ zijn drie filmpjes gemaakt met Marijke Helwegen. Zij laat in de filmpjes, te zien op het YouTube-kanaal van het Visbureau, respectievelijk de vangst, verwerking en consumptie van schol zien.
Fotocredits: Nederlands Visbureau
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Wat erg.... Je zult visserman zijn en dan dit.
Best lekker een scholletje, alleen al die graten vind ik erg lastig. Ik eet graag een stukje vis bij mijn groente, maar als ik dan in gevecht moet met graten hou ik het voor gezien.
Verbijstering onder visserlui en koopmannen die ik er over spreek. Hoe kun je het verzinnen, een anticampagne: Niet aan schol beginnen want daar wordt een mens mesjokke van.
Het visbureau is blijkbaar ten einde raad, nu schitterende promotie door zwerverstypen ook al onvoldoende vruchten lijkt af te werpen, Wouter! ;-)
Maar eigenlijk krankzinnig toch, dat het uit kan om heilbot industrieel te produceren, terwijl men schol nog niet aan de straatstenen kwijt kan? Daar moet toch iets beters op te bedenken zijn dan een abominabele remake van Pipo en het Grachtengeheim?
Wel zielig hoe ze ten toon gesteld wordt. Dat ze zich daarvoor laat lenen.
Ik ben geen liefhebber van schol.
Jantje Smit zou beter de rol van Marijke Helwegen kunnen spelen in deze spot. Dan hoef ik helemaal geen schol meer.