Het Nederlands Visbureau lanceert vandaag een campagne om schol een 'lift' te geven. Marijke Helwegen - de Nederlandse 'Koningin van de (face)lift' - blijkt de ideale icoon voor het bureau om de platvis te verkopen.

Het bureau vindt dat Nederland wel erg veel schol moet exporteren. Van de totale jaarvangst (vorig jaar 28 miljoen kilo) wordt slechts 10% op de Nederlandse markt verkocht.

Het Visbureau meldt in zijn persbericht:

Het najaar is de beste tijd om schol te eten. De vis is dan sappig van smaak en zit goed in het vlees. De Nederlandse consument trekt echter de neus op voor een lekker scholletje.

Nederlanders eten heel weinig schol. Van de totale jaarvangst bleef slechts 10 procent van deze vers gevangen schol op de Nederlandse markt. Omdat de hoeveelheid schol in de Noordzee sinds decennia niet zo hoog is geweest groeide het quotum voor 2015 tot 43.300.000 kilo.
In het buitenland heeft men de schol al lang ontdekt. Italianen zijn er dol op en zetten de vis vaak op tafel. Het is een puur, authentiek product met een neutrale smaak, dat in onze eigen Noordzee gevangen wordt. Van de scholvangst gaat grofweg 90 procent naar het buitenland: voornamelijk naar Italië en Duitsland, evenals Groot-Brittannië.

“Wij Nederlanders zetten nog veel te weinig een lekkere schol op het menu. En dat terwijl het zo goed gaat met het scholbestand in de Noordzee en de toegestane vangsthoeveelheid volgend jaar opnieuw wordt verhoogd. Schol is een van de belangrijkste vissen die door onze Nederlandse vissersvloot wordt aangevoerd. Terwijl we steeds meer aandacht hebben voor het eten van streekproducten als zuivel, groeten en fruit en het varkentje van de Veluwe, belandt het scholletje dat door onze visser ‘vlak voor de deur wordt gevangen’, nog veel te weinig op ons bord”, aldus Agnes Leewis van het Nederlands Visbureau.


Voor de campagne ‘Schol is smullen’ zijn drie filmpjes gemaakt met Marijke Helwegen. Zij laat in de filmpjes, te zien op het YouTube-kanaal van het Visbureau, respectievelijk de vangst, verwerking en consumptie van schol zien.



Fotocredits: Nederlands Visbureau