Het kruideniersblad Distrifood vindt dat Albert Heijn 'een forse opslag' hanteert voor zijn eerste Allerhande Box.
"Albert Heijn legt een forse opslag op de inhoud van de eerste Allerhande Box", schrijft Distrifood. "De losse ingrediënten zijn zo’n €14 goedkoper dan de complete box."
Distrifood vergeleek de kosten van de eerste Allerhandebox, de maaltijdbox van Albert Heijn, met de prijs van de losse ingrediënten zoals die via de webwinkel van AH te koop zijn. De losse ingrediënten die worden geleverd in een vierpersoons Allerhande Box kosten ruim €35 als ze via de webshop worden besteld. De box voor vier personen komt hoger uit op €49.
'Meer dan alleen ingrediënten'
Distrifood vroeg Albert Heijn het prijsverschil te verklaren. Een woordvoerder legde dat als volgt uit: "De Allerhande Box is meer dan alleen de ingrediënten. Wij verzamelen de boodschappen voor consumenten en met de bijgeleverde recepten geven wij ze inspiratie. Daarnaast zit van elk product exact de juiste hoeveelheid in de box en zitten er producten in die niet in de winkel verkrijgbaar zijn. Bovendien bezorgen we de box gratis."
Distrifood lijkt niet overtuigd door de moeite die €14 waard moet zijn. Het blad schrijft: van de ingrediënten uit de eerste Allerhande Box is er echter slechts één dat niet rechtstreeks te bestellen is: cupjes met soja-gember-sesamdressing. Alle andere producten, in de meeste gevallen zelfs in exact dezelfde verpakkingsgrootte, zijn rechtstreeks te bestellen via AH.nl. Alle recepten zijn eveneens via AH’s website terug te vinden.
Fotocredits: Allerhandebox 1, Albert Heijn
Dit artikel afdrukken
Distrifood vergeleek de kosten van de eerste Allerhandebox, de maaltijdbox van Albert Heijn, met de prijs van de losse ingrediënten zoals die via de webwinkel van AH te koop zijn. De losse ingrediënten die worden geleverd in een vierpersoons Allerhande Box kosten ruim €35 als ze via de webshop worden besteld. De box voor vier personen komt hoger uit op €49.
'Meer dan alleen ingrediënten'
Distrifood vroeg Albert Heijn het prijsverschil te verklaren. Een woordvoerder legde dat als volgt uit: "De Allerhande Box is meer dan alleen de ingrediënten. Wij verzamelen de boodschappen voor consumenten en met de bijgeleverde recepten geven wij ze inspiratie. Daarnaast zit van elk product exact de juiste hoeveelheid in de box en zitten er producten in die niet in de winkel verkrijgbaar zijn. Bovendien bezorgen we de box gratis."
Distrifood lijkt niet overtuigd door de moeite die €14 waard moet zijn. Het blad schrijft: van de ingrediënten uit de eerste Allerhande Box is er echter slechts één dat niet rechtstreeks te bestellen is: cupjes met soja-gember-sesamdressing. Alle andere producten, in de meeste gevallen zelfs in exact dezelfde verpakkingsgrootte, zijn rechtstreeks te bestellen via AH.nl. Alle recepten zijn eveneens via AH’s website terug te vinden.
Fotocredits: Allerhandebox 1, Albert Heijn
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Doodsteek!
Zo zie je maar, voordat een gemiddelde Nederlander van een Allerhandebox gehoord heeft, bestaat ie al niet meer.
Jarno, mensen betalen ook veel te veel voor een iPhone. Omdat hij een behoefte vervult. Welke behoefte dekt de box en waarom zou AH die niet goed invullen volgens jou? HelloFresh is nl. nog veel duurder.
Gratis bezorgen is dan in dit verband een relatief begrip. Overigens geeft gratis bezorgen een verkeerd signaal af aan consumenten. Ook die diensten kosten gewoon geld. Iemand betaalt die prijs; 3 x raden wie.
“Wij bezorgen de box gratis’
Gratis ? Ik geloof er niets van zolang ze geen open calculatie laten zien. En dan ook nog geklets over de ‘gratis’ toegevoegde immateriële waarde van de ‘inspiratie die ze geven’.
Het kostte me veel moeite gekost op jongeren (VMBO, HAVO en zelfs VWO) tijdens mijn jarenlang lopend schoolproject uit te leggen dat de een IPhone of tablet of laptop NIET ‘gratis’ in een telefooncontract kan zitten.
De eerste drie maanden € x en dan verder contract voor 2 jaar per maand € y
Ik was verbijsterd dat de meesten dit niet konden uitrekenen en pas na confrontatie met het totaal contractbedrag mopperend toegaven, dat inderdaad de IPhone wel in de totaalprijs moest zitten. Nog steeds scoort die strategie omdat je dan gratis een nieuwe IPhone ‘krijgt’..
Dat AH zich bedient van hetzelfde marketingbedrog is niet zo vreemd: Mama Appie deed dat nog niet zo lang geleden ook met haar aandeelhouders en werd stevig beboet.
Misschien wil vaste Foodlogger mevr. Simone A. Hertzberger van Ahold, - die ik overigens zeer integer vind overkomen -, ook eens reageren op de marketingethiek van deze bijzondere boodschappendoos.
Ook al ligt haar kennisoordeel meestal op kwaliteitsaspecten..
Dick#2
“Mensen betalen ook veel te veel voor een iPhone. Omdat hij een behoefte vervult.”
Nee, omdat ze niet kunnen rekenen en daardoor bedrogen worden !
Interessante case.
Waarom is de box van AH 'duur'? Hij is immers veel goedkoper dan die van HelloFresh. Moet AH er van het publiek nu opeens meteen een absoluut uitgebodemde prijsmarkt van maken?
Mensen die dat zeggen, willen dus alles meteen Vermediamarkten. Daar lijkt het tenminste op.