De Vereniging van Albert Heijn Franchisenemers (VAHFR) is ontstemd over de manier waarop Albert Heijn de uitrol van de Allerhandebox ter hand neemt. Volgens de voorzitter van de VAHFR, Frits van der Heide, is Albert Heijn met de uitrol begonnen terwijl er met de franchisers nog gesprekken lopen. Pijnpunten zijn de kortingscoupons en een door AH verstuurde direct-mail in de exclusiviteitsgebieden van de ondernemers.

In een interne mail, in handen van Distrifood, schrijft Van der Heide: "Zo willen wij dat kortingcoupons die in winkels door ondernemers aan klanten worden meegegeven ook alleen inwisselbaar zijn in winkels en niet gelden bij het laten thuisbezorgen via AH.nl. Wij vinden namelijk niet dat ondernemers hun eigen concurrentie moeten financieren. Ook moeten ondernemers gecompenseerd worden als in winkels de kortingscoupons worden ingeleverd die in alle Allerhandeboxen zitten, juist die zijn thuisbezorgd. Deze actie betekent namelijk dat wij €10 korting moeten geven als de klant de Allerhandebox online bestelt en thuis laat bezorgen." De VAHFR zegt diverse werkbare suggesties voor verbetering aangedragen te hebben, waar AH niets mee gedaan heeft.

De VAHFR ziet de handelwijze van AH uit als een "inbreuk op onze exclusiviteit, oneerlijke concurrentie, misbruik van persoonsgegevens en als strijdig met de zorgplicht die franchisegevers naar franchisenemers moeten hebben. Onder de juiste voorwaarden is de Allerhandebox een uitstekend product voor onze klanten. Daar staan wij achter. Ook nu kunnen wij onze klanten niet in de kou laten staan. Helaas worden wij overvallen door de uitrol die geen recht doet aan de belangen van franchisenemers en waarbij de financiële component onevenredig nadelig is voor franchisenemers. Wij zullen ons beraden op te nemen definitieve stappen en op zeer korte termijn bij u hierop terug komen."
Distrifood - Franchisers ziedend op AH na uitrol box
Reageer
  • Deel
Druk af