Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau IRI. De daling zou toe te schrijven zijn aan het verdwijnen van C1000 uit de markt en aan bewustere consumenten.
In de printversie van Distrifood zegt Sjanny van Beekveld, business insights director bij IRI Nederland, dat de daling voor bijna alle segmenten geldt. "Zowel varkensvlees, rundvlees als kip hebben het moeilijk. Alleen wild laat een kleine groei zien", stelt ze.
In het afgelopen jaar is de vleesomzet bij de servicesupermarkten met 3,1% gedaald, dat komt overeen met een bedrag van 64,1 miljoen euro. Bij de discounters Aldi en Lidl steeg de vleesomzet met 2,4%, ter waarde van 6,8 miljoen euro. Dat bedrag laat een gat achter van 57,3 miljoen euro.
'Heel sterke vleesverkoper'
Volgens IRI is een belangrijke oorzaak van de daling het verdwijnen van C1000 uit de markt. Afgelopen zaterdag nog sloot de laatste C1000-winkel van Nederland de deuren. "Het is natuurlijk bekend dat C1000 een heel sterke vleesverkoper was. De overige serviceformules vangen het wegvallen hiervan slechts deels op. Vooral Lidl profiteert er wel iets van. Maar de belangrijkste conclusie is dat de totale markt onder druk staat", aldus Van Beekveld.
Dalende tendens
IRI constateert al enkele jaren een dalende tendens. "Consumenten zijn bewuster bezig met eten en zoeken transparantie in herkomst. De vleesaffaires van de afgelopen jaren hebben ook een negatieve invloed op verkoop van vlees. Er heerst angst en twijfel onder de consumenten[", aldus Van Beekveld. Consumenten kiezen zelfs niet meer voor vleesvervangers - ook daarvan liep de omzet terug. Bij de servicesupers was sprake van een daling met 760.000 tot 65,4 miljoen euro. Bij de discounters ging het om een daling van 898.000 euro, tot 5,3 miljoen euro.
Wat kiezen consumenten dan nog wel? Verse vis (omzetstijging van 17,5 miljoen euro), peulvruchten en noten, constateert IRI.
Fotocredits: C1000 promofolder
Dit artikel afdrukken
In het afgelopen jaar is de vleesomzet bij de servicesupermarkten met 3,1% gedaald, dat komt overeen met een bedrag van 64,1 miljoen euro. Bij de discounters Aldi en Lidl steeg de vleesomzet met 2,4%, ter waarde van 6,8 miljoen euro. Dat bedrag laat een gat achter van 57,3 miljoen euro.
'Heel sterke vleesverkoper'
Volgens IRI is een belangrijke oorzaak van de daling het verdwijnen van C1000 uit de markt. Afgelopen zaterdag nog sloot de laatste C1000-winkel van Nederland de deuren. "Het is natuurlijk bekend dat C1000 een heel sterke vleesverkoper was. De overige serviceformules vangen het wegvallen hiervan slechts deels op. Vooral Lidl profiteert er wel iets van. Maar de belangrijkste conclusie is dat de totale markt onder druk staat", aldus Van Beekveld.
Dalende tendens
IRI constateert al enkele jaren een dalende tendens. "Consumenten zijn bewuster bezig met eten en zoeken transparantie in herkomst. De vleesaffaires van de afgelopen jaren hebben ook een negatieve invloed op verkoop van vlees. Er heerst angst en twijfel onder de consumenten[", aldus Van Beekveld. Consumenten kiezen zelfs niet meer voor vleesvervangers - ook daarvan liep de omzet terug. Bij de servicesupers was sprake van een daling met 760.000 tot 65,4 miljoen euro. Bij de discounters ging het om een daling van 898.000 euro, tot 5,3 miljoen euro.
Wat kiezen consumenten dan nog wel? Verse vis (omzetstijging van 17,5 miljoen euro), peulvruchten en noten, constateert IRI.
Fotocredits: C1000 promofolder
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Voorop gesteld: Het maakt supermarkten niet uit of ze vlees of vis verkopen, zolang ze hun klanten maar optimaal kunnen bedienen. En die klanten laten dus vlees wat vaker links liggen en kopen meer vis. En meer vlees bij de discounters. Allemaal prima. Voor de supermarktbranche.
De vraag is wat de vleesverwerkende industrie eraan gaat doen. Zij moeten voor een nog groter volume dan ze al deden alternatieve afzetmarkten vinden. De vraag is wat dat met de (Europese) prijs doet die toch al onder druk staat.
Wat veehouders ervan vinden is vaak wel bekend. Die lopen meestal te hoop tegen aanbiedingen. En in hun kielzog ministers, staatssecretarissen en hoge ambtenaren. Gelukkig is er nu ook wat ruimte voor een verfrissend (en mijns inziens wat reëler) geluid zoals te lezen op de site van boerderij.nl
Wat heeft dat gestunt met vlees de boeren de afgelopen jaren dan wel gebracht, Marc?
Heb je de reacties op dat "verfrissende geluid" ook gelezen?
"Je eigen product te grabbel gooien is het domste dat je kunt doen"
"Weggeefimago"
"Dat is nooit duurzaam en zal de gemiddelde opbrengstprijzen omlaag blijven trekken en de supers lachen zich dood bij zulke domme gedachtengang van boeren. Die zijn lachende derde.!!"
Bespeur ik hier een voorzetje voor nieuwe onderhandelingen om nog lagere inkoopprijzen?
En is het je werkelijk worst of de consument een gezondere keuze maakt door meer vis, en minder vlees te eten, als het maar prima voor de supermarktbranche is, Marc?
Dick, de markt moet leeg en niet - zoals dreigt te gebeuren - met nieuwe opslag van vlees geconfronteerd worden. Dan blijft er permanent een puist vlees boven de markt hangen die de prijs verpest. In die zin is die varkenshouder wel degelijk reeel: weg met dat spul door het op te eten.
De vraag is alleen wat er daarna gebeurt: overleeft hij of een conculega? Eén ding is zeker: op dit moment wordt er teveel gemaakt en Rusland bouwt lekker aan eigen vlees.
De Nederlandse boeren hebben op korte termijn eigenlijk maar 1 hoop: het omvallen van de Bretonse varkenshouderij. Daarvoor later vanmiddag een bericht.
Heren, excuus: dat wordt een stukje voor morgenochtend (er gebeurt nog het een en ander in Caen vanmiddag en vanavond).
Voor mij heeft het verschralende aanbod in de supermarkt uiteindelijk ertoe geleid dat ik de supermarkt ben gaan mijden. Geen geval van minder vlees/meer vis, maar een stijgende ergernis. 'Online' biedt mij uiteindelijk een meer passend assortiment.
Wat vlees betreft... Ik kan me voor geen enkel product voorstellen dat een race to the bottom uiteindelijk een houdbaar verdienmodel is. Het grootste deel van 'ons vlees' wordt geëxporteerd. Ons 'trucje' is redelijk makkelijk te exporteren en kan dus redelijk makkelijk in andere delen gekopieerd worden. Dat hebben we ondertussen in de kippensector zien gebeuren.
Blijft over: inzetten op kwaliteit en meerwaarde waar een consument voor wil betalen. In de supermarkt ga ik dat niet meer aantreffen. Na de voedselaffaires en etiketten die een andere 'beleving' verkopen dan de inhoud, ben ik wijzer geworden.