Duitsland mindert zijn vleesconsumptie. Vooral jongeren kiezen vaak vleesvervangers.
Marktonderzoeksbureau Mintel nam de Duitse vleesconsumptie onder de loep. Het aantal Duitsers dat minder vlees eten of helemaal vegetarisch eet, groeit. Niettemin staan onze Oostburen bekend als grote vlees- en vleeswarenliefhebbers.
Gezondheid, ethiek, milieu-overwegingen
De afgelopen jaren is de vleesconsumptie in Duitsland gedaald. Mintel vroeg door op de achterliggende reden hiervoor en vond dat gezondheidsoverwegingen de belangrijkste drijfveer vormen om minder vlees te eten, vooral onder oudere consumenten. "Bijna 40% van de groep 45-54 jarigen stapt over op vleesvervangers omdat ze minder vlees willen eten. Waarschijnlijk doen ze dat uit overwegingen om minder vet en cholesterol binnen te krijgen", schrijft Mintel in het rapport.
Van de jongere Duitsers geeft 40% aan de voorkeur te geven aan vleesvervangers uit ethische overwegingen. Dertig procent eet vleesvervangers omdat ze zich zorgen maken over de impact op het milieu van vleesproductie.
"De motieven van Duitse consumenten om vlees in te ruilen voor vleesvervangers gaan veel verder dan vegetarisme. Dat biedt veel ruimte voor nieuwe productontwikkeling gekoppeld aan de mogelijkheden die vleesvervangers bieden om aan verschillende consumentenbehoeften tegemoet te kunnen komen, van gezondheid tot ethische overwegingen", zei Katya Witham, senior food and drink analyst Germany van Mintel in FoodNavigator.
Dat juist jongeren gevoelig zijn voor het zich snel uitbreidende aanbod aan vleesvervangers, heeft volgens Witham te maken met het feit dat "jongere consumenten eerder geneigd zijn nieuwe levensmiddelen uit te proberen. Ook eten ze vaker vleesvervangers omdat ze opgegroeid zijn met een breder aanbod in supermarkten, in tegenstelling tot oudere consumenten die minder vertrouwd zijn met deze producten."
Hoewel de belangstelling voor vleesvervangers toeneemt, worden ze toch niet heel erg frequent gegeten, ontdekte Mintel. Ongeveer de helft van alle consumenten die een vleesvervanger hadden geprobeerd, kocht er maar ongeveer een keer per maand of nog minder van.
Innovatie
Al met al voorziet Mintel een stralende toekomst voor de producenten van vleesvervangers. Ze moeten alleen nog een beetje meer innoveren. Slechts 14% van de Duitsers gaf aan de smaak van vleesvervangers lekker te vinden.
Fotocredits: 'Shopping for veggie burgers', Xperia2Day
Dit artikel afdrukken
Een kwart van de jongeren eet meerdere keren per maand een vleesalternatiefVolgens Mintel zijn vleesalternatieven vooral bij Duitsers tussen de 16 en 24 jaar in trek. Van die groep koopt 18% wel eens vleesalternatieven, tegen 11% van de Duitsers gemiddeld. Een kwart van de jongeren eet meerdere keren per maand een vleesalternatief, 12% zelfs meerdere keren per week. Ook zegt 15% van de jonge consumenten vegetarisch te zijn, tegen een gemiddeld percentage van 7% voor heel Duitsland. Oudere consumenten zijn juist minder vaak vegetarisch (3%) en kopen ook minder vaak vleesvervangers (5%).
Gezondheid, ethiek, milieu-overwegingen
De afgelopen jaren is de vleesconsumptie in Duitsland gedaald. Mintel vroeg door op de achterliggende reden hiervoor en vond dat gezondheidsoverwegingen de belangrijkste drijfveer vormen om minder vlees te eten, vooral onder oudere consumenten. "Bijna 40% van de groep 45-54 jarigen stapt over op vleesvervangers omdat ze minder vlees willen eten. Waarschijnlijk doen ze dat uit overwegingen om minder vet en cholesterol binnen te krijgen", schrijft Mintel in het rapport.
Van de jongere Duitsers geeft 40% aan de voorkeur te geven aan vleesvervangers uit ethische overwegingen. Dertig procent eet vleesvervangers omdat ze zich zorgen maken over de impact op het milieu van vleesproductie.
Hoewel de belangstelling voor vleesvervangers toeneemt, worden ze toch niet heel erg frequent gegeten'Verder dan vegetarisme'
"De motieven van Duitse consumenten om vlees in te ruilen voor vleesvervangers gaan veel verder dan vegetarisme. Dat biedt veel ruimte voor nieuwe productontwikkeling gekoppeld aan de mogelijkheden die vleesvervangers bieden om aan verschillende consumentenbehoeften tegemoet te kunnen komen, van gezondheid tot ethische overwegingen", zei Katya Witham, senior food and drink analyst Germany van Mintel in FoodNavigator.
Dat juist jongeren gevoelig zijn voor het zich snel uitbreidende aanbod aan vleesvervangers, heeft volgens Witham te maken met het feit dat "jongere consumenten eerder geneigd zijn nieuwe levensmiddelen uit te proberen. Ook eten ze vaker vleesvervangers omdat ze opgegroeid zijn met een breder aanbod in supermarkten, in tegenstelling tot oudere consumenten die minder vertrouwd zijn met deze producten."
Hoewel de belangstelling voor vleesvervangers toeneemt, worden ze toch niet heel erg frequent gegeten, ontdekte Mintel. Ongeveer de helft van alle consumenten die een vleesvervanger hadden geprobeerd, kocht er maar ongeveer een keer per maand of nog minder van.
Innovatie
Al met al voorziet Mintel een stralende toekomst voor de producenten van vleesvervangers. Ze moeten alleen nog een beetje meer innoveren. Slechts 14% van de Duitsers gaf aan de smaak van vleesvervangers lekker te vinden.
Fotocredits: 'Shopping for veggie burgers', Xperia2Day
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Niemand is vegetarisch. Een maaltijd kan vegetarisch zijn.
Iemand die altijd vegetarische maaltijden eet, noemen we een vegetariër.
Ook in België vond recent een onderzoek naar de motieven van minder-of-geen-vlees-eters plaats, schrijft Vilt.
Uit het onderzoek bij 1.556 Vlamingen blijkt dat vegetariërs vooral 'omwille van morele motieven' (dierenwelzijn, ecologie) geen vlees eten, terwijl flexitariërs gezondheidsmotieven voorop stellen bij hun afweging tot minderen.
Bij een tweede onderzoek, bij 300 Vlamingen, "werd onderzocht hoe ‘moreel’ vegetariërs, flexitariërs en vleeseters zijn. Het blijkt dat de bezorgdheid om dierenwelzijn hoger is voor vegetariërs en flexitariërs dan vleeseters, terwijl er weinig verschillen zijn in morele attitudes ten opzichte van welzijn van mensen", schrijft Vilt.
"De algemene perceptie leeft dat vegetariërs meer moreel zijn, maar dat is afhankelijk van hoe moraliteit gedefinieerd wordt.
Zo kunnen vleeseters enkel onderscheiden worden van flexitariërs omdat ze meer belang hechten aan respect en gehoorzaamheid aan autoriteit. En vegetariërs kunnen enkel onderscheiden worden van flexitariërs omdat ze meer belang hechten aan rechtvaardigheid. Deze tendensen zien we ook terugkomen in het doneergedrag. Vegetariërs doneren in het algemeen vaker dan vleeseters en flexitariërs, maar dit is omdat zij meer doneren aan goede doelen die gelinkt zijn aan dierenwelzijn. Als het gaat om donaties aan goede doelen voor mensen, dan doneren vegetariërs, vleeseters en flexitariërs even vaak."
Geweldig dat er meer gevarieerd wordt en de jonge generatie andere manieren opzoekt om hun eiwitten binnen te krijgen. Voor sommigen zullen vleesvervangers niet werken, simpelweg omdat ze zichzelf niet willen foppen. Waarom iets kiezen dat op vlees lijkt maar het niet is en ook niet als vlees smaakt? De smaak en textuur van vleesproducten zit 'ingebakken' en vegetarische alternatieven blijven anders smaken. Zodra je dat accepteert hoef je het ook niet meer over 'vleesvervanger' te hebben maar praat je over alternatieve eiwitvoorziening. Dat klinkt alleen niet zo smakelijk... Falafel klinkt voor mij dan ook een stuk lekkerder dan 'vegetarische kikkererwtenballetjes'.
Consumenten het verschil tussen vlees en eiwitten (of proteïne zoals Campina het in hun commercial zegt) uitleggen lijkt me een waardevolle zet.
Misschien ee idee om het over proteïne te hebben in plaats van eiwitten om de verwarring met eiwit te voorkomen? Want ja, die verwarring wordt nog steeds gemaakt (bron: persoonlijke omgeving).
Nederland exporteert vooral veel varkens naar Duitsland. De sector verduurzamen is een lastige, omdat we vooral veel exporteren naar het buitenland. Onze economie steunt zwaar op export. De vegetarische slager heeft inmiddels een grote klant aan Zuid-Korea, want die zijn gek op de vegetarische tonijn. Het zou mooi zijn als er meer bekendheid komt, internationaal gezien, betreffende onze vlees en visvervangers. Die zijn namelijk van hoge kwaliteit. De Koreanen weten het want die vinden de vegatonijn echt zalig.
Marc #1, de Nederlandse Taalunie, OnzeTaal en VanDale (al kwalificeert deze laatste het als spreektaal) denken daar anders over.