Langzaamaan verschijnen er in Nederland steeds meer grote supermarkten aan de rand van de stad. Dat is de doodssteek voor bestaande (stads)centra, zeggen onroerendgoedexperts.
De extra grote supermarkt is 'hot'. Klanten kunnen er op een nieuwe manier boodschappen doen. Het gaat om groot, groter, verser en meer beleving. Volgens De Levensmiddelenkrant is het aantal grote supermarkten, met minimaal 2.500 vierkante meter winkelvloer, de afgelopen twee jaar gegroeid van 67 in 2013 naar 75 in 2015.
Megasupers bedreiging voor stadscentra
Jumbo heeft z'n Foodmarkt en wil er de komende jaren nog 10 openen. Albert Heijn vernieuwt zijn XL-winkels.
Dat is fijn voor consumenten, maar er kleven ook bezwaren aan de megasupers. Ze bevinden zich vaak aan de periferie van de stad en laten klanten wegtrekken uit stadscentra.
Tegen die achtergrond stuurde vorige week minister Henk Kamp de Retailagenda naar de Tweede Kamer. Deze lijst met afspraken tussen marktpartijen en overheden moet winkelgebieden compacter en extra aantrekkelijk maken door leegstand terug te dringen en regels rondom detailhandel in steden te versoepelen. Maar dat gaat niet zonder slag of stoot.
’Hypersupers dood voor centra’
De Levensmiddelenkrant laat een aantal politici en deskundigen uit de vastgoedbranche aan het woord. De provincies spelen een belangrijke rol omdat zij 'streng moeten handhaven als het gaat om het aanwijzen van winkellocaties'.
Jan Meerman, voorzitter van INretail vindt dat zoiets in de toekomst niet meer mag gebeuren. “Een hypersuper aan de rand van de stad is de doodsteek voor complete wijkcentra. Een taak voor de overheid om daar een stokje voor te steken”, zegt hij. Gertjan Slob van Locatus vindt dat nieuwe supermarkten altijd in bestaande (stads)centra moeten komen, omdat dit goede trekkers zijn voor centra. Maar om stadscentra aantrekkelijk te maken voor supermarkten is wel medewerking van gemeenten noodzakelijk, voegt Slob toe. Denk hierbij aan parkeergelegenheid voor klanten en bereikbaarheid van de locatie voor vrachtverkeer voor de winkelbevoorrading.
Fotocredits: ‘black bird watch’, frankieleon
Dit artikel afdrukken
langzaam maar zeker krijgt iedere stad zijn eigen magneet buiten het centrumDie groei zal naar verwachting nog wel even aanhouden en geeft langzaam maar zeker iedere stad zijn eigen magneet buiten het centrum.
Megasupers bedreiging voor stadscentra
Jumbo heeft z'n Foodmarkt en wil er de komende jaren nog 10 openen. Albert Heijn vernieuwt zijn XL-winkels.
Dat is fijn voor consumenten, maar er kleven ook bezwaren aan de megasupers. Ze bevinden zich vaak aan de periferie van de stad en laten klanten wegtrekken uit stadscentra.
Tegen die achtergrond stuurde vorige week minister Henk Kamp de Retailagenda naar de Tweede Kamer. Deze lijst met afspraken tussen marktpartijen en overheden moet winkelgebieden compacter en extra aantrekkelijk maken door leegstand terug te dringen en regels rondom detailhandel in steden te versoepelen. Maar dat gaat niet zonder slag of stoot.
’Hypersupers dood voor centra’
De Levensmiddelenkrant laat een aantal politici en deskundigen uit de vastgoedbranche aan het woord. De provincies spelen een belangrijke rol omdat zij 'streng moeten handhaven als het gaat om het aanwijzen van winkellocaties'.
Een taak voor de overheid om daar een stokje voor te stekenZe vinden dat er geen supermarkten meer mogen komen buiten de bestaande winkelcentra. Maar dat gaat nog wel eens mis, zoals bij de nieuw te openen megasupermarkt in Tilburg op een plek waar reeds al een Albert Heijn XL zit. Ondanks protesten van onder andere gemeenten en provincies keurde de Raad van State de bouw onlangs goed.
Jan Meerman, voorzitter van INretail vindt dat zoiets in de toekomst niet meer mag gebeuren. “Een hypersuper aan de rand van de stad is de doodsteek voor complete wijkcentra. Een taak voor de overheid om daar een stokje voor te steken”, zegt hij. Gertjan Slob van Locatus vindt dat nieuwe supermarkten altijd in bestaande (stads)centra moeten komen, omdat dit goede trekkers zijn voor centra. Maar om stadscentra aantrekkelijk te maken voor supermarkten is wel medewerking van gemeenten noodzakelijk, voegt Slob toe. Denk hierbij aan parkeergelegenheid voor klanten en bereikbaarheid van de locatie voor vrachtverkeer voor de winkelbevoorrading.
Fotocredits: ‘black bird watch’, frankieleon
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Je wilt die grote jongens toch niet meer in de stad hebben. Juist goed dat ze aan de rand gaan zitten. Kans voor de middelgrote servicesupermarkten om de verlaten vierkante meters in de stad/wijk over te nemen.
Duim voor jou Michel. Een ander voordeel is ook voor de mensen die wel redelijk in de buurt van grote steden in dorpen wonen en zelf weing aan supermarkten hebben, meestal is dat wel een Plus, Ah oid, maar is die kleiner en dus minder assortiment, dan rijd je graag wat verder als je meer keus wil hebben.
De leegstand is idd een enorme ramp, alleen al vanwege de te hoge huren. Een kennis van mijn ouders had gereageerd op een winkel, opp. weet ik niet uit mijn hoofd, maar het zou minstens 6000 tot 8000 in de maand moeten gaan kosten om te huren en dan heb je je elektriciteit nog niet eens, probeer dat maar eens terug te verdienen als je geen goed verdienende supermarkt bent. Logisch dat veel ondernemers het verderop zoeken of dan maar een internetwinkel openen.
Er zitten veel voordelen aan een winkel buiten de stad. Veel gemeentes willen stadscentra graag autoluw / autovrij hebben, dus daar draagt dit prima aan bij. De klant kan buiten de stad lekker zijn auto kwijt, wat in veel steden een drama is. 2500m2 huren voor een supermarkt, is dat nog wel te betalen aan huur in de binnenstad? Dat is ongetwijfeld buiten de stad een stuk goedkoper.
Parkeertarieven zijn dit jaar ook vrijwel overal weer verhoogd, en buiten de stad is dit meestal gratis.
Bij mij in de buurt is een weidewinkel geopend. Ergens midden in het landelijk gebied is er in een weiland een winkelcentra neer gezet. Dat is zo'n groot succes dat je daar eigenlijk op zaterdag niet meer hoef te komen. Er worden daar zelfs verkeersregelaars in gezet.
Wat ik bij mij lokaal zie gebeuren is inderdaad dat zulke initiatieven het er niet makkelijker maken voor de middenstanders die in de binnenstad zitten.
Praten die ontroerend expert ook over de huur in de binnenstad. Ik zie in verschillende steden langzamerhand leegstand in winkelcentra en stadscentra. En als ik die huren dan zie, snap ik dat ook wel. Ik zou niet weten hoe je die belachelijke hoge bedragen terug kan verdienen in deze huidige economie.