'Het is altijd weer voor een ei.' Dat zeggen de Nederlandse eierboeren die van start zijn gegaan met een campagne om Nederland meer eieren te laten eten. Dat is nodig, want het ei verkeert in een diepe crisis.
Het is een verrassende campagne, want wat hebben een ei en het weer met elkaar te maken? Eieren zijn geen boerenkool met worst of erwtensoep die we bij een weertype vinden passen. Je eet ze gewoon als je er zin in hebt.
Weerbericht.
Het persbericht van het weerei verklaart de keuze. Het zegt: de komende weken zijn onder dit motto regelmatig TV-commercials te zien op de RTL zenders. Daarnaast verschijnen er online advertenties op de populaire weersite Buienradar.nl.
De commercials sluiten aan bij de actuele weersomstandigheden. De boodschap: eieren zijn lekker en gezond en bevatten essentiële voedingsstoffen die van pas komen bij elk weertype. Bij kou of warmte, zon of regen. Kortom: het is altijd weer voor een ei.
Het Nederlandse ei wordt dus aangepast aan het nieuws, waar ook een weerbericht bij hoort, en buienradar. Op de website van de campagne, altijdweervooreenei.nl kun je ook terecht voor informatie over eieren en alles daaromheen.
Ingewikkelder dan shampoo
De campagne lijkt nogal ambitieus. Hij is is in ieder geval ingewikkelder dan bijvoorbeeld de gemiddelde shampooreclame of campagne voor de promotie van elektrische auto's. Shampoo, zegt de reclame altijd, moet je kopen omdat je er mooier van wordt en meer vrienden of vriendinnen van krijgt. Een elektrische auto moet je kopen omdat hij nog sneller is dan je bestaande, maar goedkoper vanwege de fiscale voordelen.
De ambitie van de eiersector met de campagne reikt verder. De consument, zeggen de campagnemakers, moet leren dat er een ei is voor ieder weertype, dat de legsector OK is, dat er vooruitstrevende mensen in werken én hoe de hele eierketen in elkaar zit. Het is dus alsof een shampoofabrikant uitlegt hoe zijn shampoo van A tot Z gemaakt wordt. Of als Tesla die auto's probeert te verkopen door zijn fabriek te laten zien. Het gaat er natuurlijk gewoon om je eieren te laten kopen door een lokkertje dat een onweerstaanbaar verlangen oproept. Een ei past bij een bui én een zonnetje.
Gesnopen? Dan nu naar de super.
Fotocredits: altijdweervooreenei.nl
Dit artikel afdrukken
Het is een verrassende campagne, want wat hebben een ei en het weer met elkaar te maken? Eieren zijn geen boerenkool met worst of erwtensoep die we bij een weertype vinden passen. Je eet ze gewoon als je er zin in hebt.
Weerbericht.
Het persbericht van het weerei verklaart de keuze. Het zegt: de komende weken zijn onder dit motto regelmatig TV-commercials te zien op de RTL zenders. Daarnaast verschijnen er online advertenties op de populaire weersite Buienradar.nl.
De commercials sluiten aan bij de actuele weersomstandigheden. De boodschap: eieren zijn lekker en gezond en bevatten essentiële voedingsstoffen die van pas komen bij elk weertype. Bij kou of warmte, zon of regen. Kortom: het is altijd weer voor een ei.
Het Nederlandse ei wordt dus aangepast aan het nieuws, waar ook een weerbericht bij hoort, en buienradar. Op de website van de campagne, altijdweervooreenei.nl kun je ook terecht voor informatie over eieren en alles daaromheen.
Ingewikkelder dan shampoo
De campagne lijkt nogal ambitieus. Hij is is in ieder geval ingewikkelder dan bijvoorbeeld de gemiddelde shampooreclame of campagne voor de promotie van elektrische auto's. Shampoo, zegt de reclame altijd, moet je kopen omdat je er mooier van wordt en meer vrienden of vriendinnen van krijgt. Een elektrische auto moet je kopen omdat hij nog sneller is dan je bestaande, maar goedkoper vanwege de fiscale voordelen.
De ambitie van de eiersector met de campagne reikt verder. De consument, zeggen de campagnemakers, moet leren dat er een ei is voor ieder weertype, dat de legsector OK is, dat er vooruitstrevende mensen in werken én hoe de hele eierketen in elkaar zit. Het is dus alsof een shampoofabrikant uitlegt hoe zijn shampoo van A tot Z gemaakt wordt. Of als Tesla die auto's probeert te verkopen door zijn fabriek te laten zien. Het gaat er natuurlijk gewoon om je eieren te laten kopen door een lokkertje dat een onweerstaanbaar verlangen oproept. Een ei past bij een bui én een zonnetje.
Gesnopen? Dan nu naar de super.
Fotocredits: altijdweervooreenei.nl
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Nee, pellen heb ik juist geen moeite mee, dat gaat juist perfect zo uit de koelkast. Ik kraak ze wel helemaal rondom, niet een stukje en vandaar proberen, gewoon helemal rondom openkraken. Ik heb met die ik koop juist moeite als ze nog warm zijn.
Astrid, ik kook de laatste 4 van 10 uit een doos/hortje ook, maar alleen dan wanneer de tht datum minimaal 4 weken verstreken is. En éénmaal gekookt durf ik ze zelfs nog na 2 weken bewaard te hebben in de frigo ook nog te consumeren!
Aan mijn methode kleeft echter één nadeel: die verrekte eieren zijn niet meer normaal te pellen, in tegenstelling tot verse eieren laat de schaal moeilijk los en gaat veel van het wit de biobak in ;)
Daar tegenover staat dat ik weinig tot geen voedsel verspil.
Voor sommigen (velen) zal het onsmakelijke klinken, maar ik kook in 1x 8 of 9 eieren hard, bewaar die in de koelkast in de schil en eet ze met mayonaise erop. Ik vind dat gewoon lekker, sorry voor degenen die daarvan walgen LOL! maar ik ind dat ook gewoon makkelijk, altijd een ei bij de hand, ook als je er een koude salade mee wilt maken en ze blijven, iig in mijn koelkast, langer dan een week gewoon goed. Dus ik hoef niet elke dag 1 ei te koken, dat vind ik ook weer zonde van het gas en water.
Maar ja, als je dat wel wilt moet je er de tijd voor nemen.
Astrid, ik ben het helemaal met je eens. Ik heb geen enkel bezwaar tegen elke dag een ei, de grootste drempel is in feite dat je 5 minuten geduld moet hebben en een wat kookattributen in de buurt.
Dick, inderdaad een wat meer "sexy" commercial dus.
Ik hoorde van een wetenschapper die veel van vetten en cholesterol weet dat het sprookje allang is doorgeprikt; ook bij de Gezondheidsraad. Maar kennelijk weet het publiek het niet.
Was Máxima met een ei, want 'dan jog ik zoveel lekkerder en ik kom er bovendien niet van aan' niet een beetje handiger en eenvoudiger geweest?
Of Goedele Liekens: 'een ei laat je beter presteren'. Dat zou shampoo-reclame voor ei zijn.