'Het is altijd weer voor een ei.' Dat zeggen de Nederlandse eierboeren die van start zijn gegaan met een campagne om Nederland meer eieren te laten eten. Dat is nodig, want het ei verkeert in een diepe crisis.
Het is een verrassende campagne, want wat hebben een ei en het weer met elkaar te maken? Eieren zijn geen boerenkool met worst of erwtensoep die we bij een weertype vinden passen. Je eet ze gewoon als je er zin in hebt.
Weerbericht.
Het persbericht van het weerei verklaart de keuze. Het zegt: de komende weken zijn onder dit motto regelmatig TV-commercials te zien op de RTL zenders. Daarnaast verschijnen er online advertenties op de populaire weersite Buienradar.nl.
De commercials sluiten aan bij de actuele weersomstandigheden. De boodschap: eieren zijn lekker en gezond en bevatten essentiële voedingsstoffen die van pas komen bij elk weertype. Bij kou of warmte, zon of regen. Kortom: het is altijd weer voor een ei.
Het Nederlandse ei wordt dus aangepast aan het nieuws, waar ook een weerbericht bij hoort, en buienradar. Op de website van de campagne, altijdweervooreenei.nl kun je ook terecht voor informatie over eieren en alles daaromheen.
Ingewikkelder dan shampoo
De campagne lijkt nogal ambitieus. Hij is is in ieder geval ingewikkelder dan bijvoorbeeld de gemiddelde shampooreclame of campagne voor de promotie van elektrische auto's. Shampoo, zegt de reclame altijd, moet je kopen omdat je er mooier van wordt en meer vrienden of vriendinnen van krijgt. Een elektrische auto moet je kopen omdat hij nog sneller is dan je bestaande, maar goedkoper vanwege de fiscale voordelen.
De ambitie van de eiersector met de campagne reikt verder. De consument, zeggen de campagnemakers, moet leren dat er een ei is voor ieder weertype, dat de legsector OK is, dat er vooruitstrevende mensen in werken én hoe de hele eierketen in elkaar zit. Het is dus alsof een shampoofabrikant uitlegt hoe zijn shampoo van A tot Z gemaakt wordt. Of als Tesla die auto's probeert te verkopen door zijn fabriek te laten zien. Het gaat er natuurlijk gewoon om je eieren te laten kopen door een lokkertje dat een onweerstaanbaar verlangen oproept. Een ei past bij een bui én een zonnetje.
Gesnopen? Dan nu naar de super.
Fotocredits: altijdweervooreenei.nl
Dit artikel afdrukken
Het is een verrassende campagne, want wat hebben een ei en het weer met elkaar te maken? Eieren zijn geen boerenkool met worst of erwtensoep die we bij een weertype vinden passen. Je eet ze gewoon als je er zin in hebt.
Weerbericht.
Het persbericht van het weerei verklaart de keuze. Het zegt: de komende weken zijn onder dit motto regelmatig TV-commercials te zien op de RTL zenders. Daarnaast verschijnen er online advertenties op de populaire weersite Buienradar.nl.
De commercials sluiten aan bij de actuele weersomstandigheden. De boodschap: eieren zijn lekker en gezond en bevatten essentiële voedingsstoffen die van pas komen bij elk weertype. Bij kou of warmte, zon of regen. Kortom: het is altijd weer voor een ei.
Het Nederlandse ei wordt dus aangepast aan het nieuws, waar ook een weerbericht bij hoort, en buienradar. Op de website van de campagne, altijdweervooreenei.nl kun je ook terecht voor informatie over eieren en alles daaromheen.
Ingewikkelder dan shampoo
De campagne lijkt nogal ambitieus. Hij is is in ieder geval ingewikkelder dan bijvoorbeeld de gemiddelde shampooreclame of campagne voor de promotie van elektrische auto's. Shampoo, zegt de reclame altijd, moet je kopen omdat je er mooier van wordt en meer vrienden of vriendinnen van krijgt. Een elektrische auto moet je kopen omdat hij nog sneller is dan je bestaande, maar goedkoper vanwege de fiscale voordelen.
De ambitie van de eiersector met de campagne reikt verder. De consument, zeggen de campagnemakers, moet leren dat er een ei is voor ieder weertype, dat de legsector OK is, dat er vooruitstrevende mensen in werken én hoe de hele eierketen in elkaar zit. Het is dus alsof een shampoofabrikant uitlegt hoe zijn shampoo van A tot Z gemaakt wordt. Of als Tesla die auto's probeert te verkopen door zijn fabriek te laten zien. Het gaat er natuurlijk gewoon om je eieren te laten kopen door een lokkertje dat een onweerstaanbaar verlangen oproept. Een ei past bij een bui én een zonnetje.
Gesnopen? Dan nu naar de super.
Fotocredits: altijdweervooreenei.nl
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Oei, is dat dan niet weer in strijd met het cholesterolsprookje dat je niet meer dan 1 of 2 eieren per week mag eten vanwege het chol. in eieren? Dt wordt weer een lastig conflict voor de consument, wie moet je nu weer geloven?
Astrid volgens mij leg je precies bloot waar de reclame uitleg over had moeten geven n.l. dat het een cholesterolsprookje is i.p.v. het cholesterolspreukje. Max. 1 of 2 eieren / week is al achterhaald volgens mij. De website geeft veel info hierover maar daar zal de doorsnee weerkijker op RTL wel niet gaan zoeken. Inderdaad is de campagne ambitieus en hadden er zwaardere triggers in de RTL commercials moeten zitten die de nieuwsgierigheid naar de web-site hadden moeten vergroten. N.B. Als mensen ondanks alles toch bang zijn voor de vetten in een ei is een goede mogelijkheid de dooier niet of niet helemaal te eten want daar zitten de vetten in.
Oeps, ik zie dat ik spreukje geschreven had, dat moest idd sprookje zijn, heb het gewijzigd.
Je kan de dooier idd weglaten, maar ondanks dat daar de vetten in zitten, zitten daar ook alle vitamines in, bijv B12 en nog meer gezonde stoffen. Het is tenslotte het eerste 'spul' uit het ei waar een kuikentje uit zou groeien als het bevrucht is en wat heeft een kuikentje nodig om te groeien, allerlei gezonde vetten, vitamines, mineralen enz. Later zal het het eiwit opeten om verder te kunnen groeien. Ik zal zelf dus nooit het eigeel weglaten.
Ik hoorde van een wetenschapper die veel van vetten en cholesterol weet dat het sprookje allang is doorgeprikt; ook bij de Gezondheidsraad. Maar kennelijk weet het publiek het niet.
Was Máxima met een ei, want 'dan jog ik zoveel lekkerder en ik kom er bovendien niet van aan' niet een beetje handiger en eenvoudiger geweest?
Of Goedele Liekens: 'een ei laat je beter presteren'. Dat zou shampoo-reclame voor ei zijn.
Astrid, ik ben het helemaal met je eens. Ik heb geen enkel bezwaar tegen elke dag een ei, de grootste drempel is in feite dat je 5 minuten geduld moet hebben en een wat kookattributen in de buurt.
Dick, inderdaad een wat meer "sexy" commercial dus.