Supermarktondernemer Martin van Kippersluis voorspelt een sombere toekomst voor het Nederlandse supermarktlandschap. Hij verwacht dat er een "oligarchie van Albert Heijn en Jumbo"' ontstaat. "Voor ondernemerschap is straks geen plaats meer", aldus Van Kippersluis.
Alleen nog maar filiaalhouders
Van Kippersluis, opgegroeid in de supermarktwereld, voormalig Super de Boer-topman en al bijna 25 jaar supermarktondernemer, maakt zich zorgen over de verhardende verhoudingen in de supermarktwereld. Hij schetst in een interview met het FD een verdergaande consolidatie van supermarkten. De menselijke maat gaat verdwijnen. Groothandels zullen de huurcontracten van ondernemers overnemen. Franchisecontracten worden steeds knellender. In plaats van door ondernemers worden de winkels straks gedreven door filiaalhouders.
Kleinere spelers, zoals Hoogvliet, Deen en Dirk van den Broek zouden het steeds moeilijker krijgen en zullen zich uiteindelijk moeten laten overnemen. Albert Heijn en Jumbo - van wie Van Kippersluis zelf in 2013 een rechtszaak verloor - zullen de overblijvende machtsblokken vormen.
Hand in eigen boezem
Van Kippersluis realiseert zich dat hij en andere lokale supermarktondernemers dit hebben laten gebeuren. In het FD voegt hij toe: "Je kunt ook zeggen dat de ondernemers dit hebben laten gebeuren. Vroeger waren we een collectief en voelden we ons ook zo. In de loop van de tijd hebben we enorm veel opgegeven. Dat is ons kwalijk te nemen. Als niet georganiseerde, niet professionele club sta je zwak tegenover professionele organisaties, zoals in ons geval de groothandels, maar onze positie was vroeger sterker."
Politiek moet ingrijpen
Helemaal terug naar hoe het vroeger was, hoeft natuurlijk niet. Maar wel vindt hij dat de politiek moet ingrijpen. "Nu wordt er gewerkt aan een erecode voor franchisegevers en franchisenemers. Dat is een kansloos experiment. De macht van de groothandels is te groot, die gaan zich niets aantrekken van een erecode. Er moet wet- en regelgeving komen die uitwassen aanpakt."
Opvallend: Kipperslui spreekt met geen woord over de discounters Aldi en Lidl. Die bedrijven hebben dan ook geen 'ondernemerswinkels' zoals Van Kippersluis bedoelt, maar alleen filialen met managers in loondienst.
Fotocredits: Aan de kassa, Franklin Heijnen
Dit artikel afdrukken
Alleen nog maar filiaalhouders
Van Kippersluis, opgegroeid in de supermarktwereld, voormalig Super de Boer-topman en al bijna 25 jaar supermarktondernemer, maakt zich zorgen over de verhardende verhoudingen in de supermarktwereld. Hij schetst in een interview met het FD een verdergaande consolidatie van supermarkten. De menselijke maat gaat verdwijnen. Groothandels zullen de huurcontracten van ondernemers overnemen. Franchisecontracten worden steeds knellender. In plaats van door ondernemers worden de winkels straks gedreven door filiaalhouders.
Kleinere spelers, zoals Hoogvliet, Deen en Dirk van den Broek zouden het steeds moeilijker krijgen en zullen zich uiteindelijk moeten laten overnemen. Albert Heijn en Jumbo - van wie Van Kippersluis zelf in 2013 een rechtszaak verloor - zullen de overblijvende machtsblokken vormen.
Hand in eigen boezem
Van Kippersluis realiseert zich dat hij en andere lokale supermarktondernemers dit hebben laten gebeuren. In het FD voegt hij toe: "Je kunt ook zeggen dat de ondernemers dit hebben laten gebeuren. Vroeger waren we een collectief en voelden we ons ook zo. In de loop van de tijd hebben we enorm veel opgegeven. Dat is ons kwalijk te nemen. Als niet georganiseerde, niet professionele club sta je zwak tegenover professionele organisaties, zoals in ons geval de groothandels, maar onze positie was vroeger sterker."
Politiek moet ingrijpen
Helemaal terug naar hoe het vroeger was, hoeft natuurlijk niet. Maar wel vindt hij dat de politiek moet ingrijpen. "Nu wordt er gewerkt aan een erecode voor franchisegevers en franchisenemers. Dat is een kansloos experiment. De macht van de groothandels is te groot, die gaan zich niets aantrekken van een erecode. Er moet wet- en regelgeving komen die uitwassen aanpakt."
Opvallend: Kipperslui spreekt met geen woord over de discounters Aldi en Lidl. Die bedrijven hebben dan ook geen 'ondernemerswinkels' zoals Van Kippersluis bedoelt, maar alleen filialen met managers in loondienst.
Fotocredits: Aan de kassa, Franklin Heijnen
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Nieuwe formules met menselijke maat onstaan (Marqt, Landmarkt, Van Heinde). Als ondernemers daar wat in zien kunnen ze dat voorbeeld volgen.
Maken ze al winst?
Winst is een opinie....
Kun jij die prachtige korte zin toelichten?
Waarom moet er op primaire levensbehoeftes winst gemaakt worden?
Is kostendekkend niet genoeg zodat nieuwe kleine spelers ook een kans maken?