Dat zegt Youth Food Movement-directeur Joszi Smeets in een column voor Triodosbank. Haar generatie gaat niet meer het Malieveld op om te zeggen wat er niet goed is, maar wil zelf betrokken zijn bij het maken van alternatieven en het daaraan richting geven. Nota bene samen met de multinationals en overheden waartegen de oude Malieveld-generaties juist protesteerden. Daar getuigt de YFM ook van met zijn Academy.
Generatie H en de Hipo's
Met haar woorden illustreert ze precies de waarden en drijfveren van de nieuwste generatie die sociologen onderkennen: generatie H. De Morgen wijdt er een artikel aan onder de titel Jonge Hipo's willen maar 1 ding. Het stuk gaat niet over nijlpaarden maar over de goed opgeleide high potentials (Hipo's) van generatie H, de opvolger van generatie Y, de kinderen van de babyboomers. Generatie Y was weer de opvolger van generatie X, de babyboomers die na WO II werden geboren. Generatie H zegt dus opa en oma tegen de babyboomers.
Immateriële status
H is anders, minder materieel. H wil geen baan om de centen of de zekerheid. Die kregen ze van huis uit mee in de welvarende jaren '90. H wil contact, de thrill en het leven in de hoogste versnelling ervaren. Zo beschreef de Franse auteur Alexandre Grondeau het in zijn roman met de titel Génération H. De hoogopgeleide H, de Hipo, wil impact en invloed. Hipo H's zoeken hun status niet in een mooi huis of een stoere auto, maar willen een baan die maatschappelijk het verschil maakt en de wereld vernieuwt. Hun ambitie is er niet minder om, maar de statussymbolen zijn immaterieel. Die generatie is nu een jaar of 25 en begint aan zijn eerste banen, zegt De Morgen.
Doen wat moet in plaats van wat verdient en dat ook nog eens met z'n allen. Dat belooft wat in een wereld die voor de nodige veranderingen staat.
Fotocredits: cover Generation H, Alexandre Grondeau
Dit artikel afdrukken
Generatie H en de Hipo's
Met haar woorden illustreert ze precies de waarden en drijfveren van de nieuwste generatie die sociologen onderkennen: generatie H. De Morgen wijdt er een artikel aan onder de titel Jonge Hipo's willen maar 1 ding. Het stuk gaat niet over nijlpaarden maar over de goed opgeleide high potentials (Hipo's) van generatie H, de opvolger van generatie Y, de kinderen van de babyboomers. Generatie Y was weer de opvolger van generatie X, de babyboomers die na WO II werden geboren. Generatie H zegt dus opa en oma tegen de babyboomers.
Immateriële status
H is anders, minder materieel. H wil geen baan om de centen of de zekerheid. Die kregen ze van huis uit mee in de welvarende jaren '90. H wil contact, de thrill en het leven in de hoogste versnelling ervaren. Zo beschreef de Franse auteur Alexandre Grondeau het in zijn roman met de titel Génération H. De hoogopgeleide H, de Hipo, wil impact en invloed. Hipo H's zoeken hun status niet in een mooi huis of een stoere auto, maar willen een baan die maatschappelijk het verschil maakt en de wereld vernieuwt. Hun ambitie is er niet minder om, maar de statussymbolen zijn immaterieel. Die generatie is nu een jaar of 25 en begint aan zijn eerste banen, zegt De Morgen.
Doen wat moet in plaats van wat verdient en dat ook nog eens met z'n allen. Dat belooft wat in een wereld die voor de nodige veranderingen staat.
Fotocredits: cover Generation H, Alexandre Grondeau
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Wel eens op het Malieveld geweest? Dat is echt vet groot. Als je daar met alle generatie H'ers gaat staan val je in het niet. Maar dat hoeft dus ook helemaal niet. Online zijn gauw genoeg een hoop vergelijkingsanderen gevonden.
En waarin verschilt generatie H van de Hippies, of andere diverse idealisten die wel even de wereld gingen veranderen? Klinkt niet eens als oude wijn in nieuwe zakken, maar oude wijn in gerecyclede zakken.
@ Martijn, Als je de column van Joszi Smeets leest, zie je wat het verschil is met de Hippies van toen.
Kijk ook eens op de site van Pakhuis de Zwijger, www.dezwijger.nl. Allemaal initiatieven van veelal jonge mensen (en ouderen die zich met hen verwant voelen) om van onderop gezamenlijk de handen uit de mouwen te steken om op een nieuwe creatieve manier veranderingen te bewerkstelligen in diverse maatschappelijke velden. En met resultaat.
En wat ik me nou afvraag bij #3: zouden die oudjes in de jonkies hetzelfde op dezelfde manier willen of denken ze dat maar? De oude gangleaders zijn nl. veelal typische Malieveldgangers die de wereld willen vertellen hoe het moet in plaats van hem samen uitvinden, net zoals je thuis ook besluit over het nieuwe behang of je goeie voornemens en hoe je er elkaar dit keer wel aan houdt?
Dick, ik zou zeggen: ga eens naar een van de vele bijeenkomsten of andere activiteiten die in/door Pakhuis De Zwijger worden georganiseerd. Dan merk je wel hoe de vlag er bijstaat wat betreft die 'oudere jongeren/jongere ouderen' .
Of grasduin op de site of in de Nieuwsbrief waarvoor je je kunt aanmelden. Er wordt ook het een en ander georganiseerd rond het thema voedsel.