Dat zegt Youth Food Movement-directeur Joszi Smeets in een column voor Triodosbank. Haar generatie gaat niet meer het Malieveld op om te zeggen wat er niet goed is, maar wil zelf betrokken zijn bij het maken van alternatieven en het daaraan richting geven. Nota bene samen met de multinationals en overheden waartegen de oude Malieveld-generaties juist protesteerden. Daar getuigt de YFM ook van met zijn Academy.

Generatie H en de Hipo's
Met haar woorden illustreert ze precies de waarden en drijfveren van de nieuwste generatie die sociologen onderkennen: generatie H. De Morgen wijdt er een artikel aan onder de titel Jonge Hipo's willen maar 1 ding. Het stuk gaat niet over nijlpaarden maar over de goed opgeleide high potentials (Hipo's) van generatie H, de opvolger van generatie Y, de kinderen van de babyboomers. Generatie Y was weer de opvolger van generatie X, de babyboomers die na WO II werden geboren. Generatie H zegt dus opa en oma tegen de babyboomers.

Immateriële status
H is anders, minder materieel. H wil geen baan om de centen of de zekerheid. Die kregen ze van huis uit mee in de welvarende jaren '90. H wil contact, de thrill en het leven in de hoogste versnelling ervaren. Zo beschreef de Franse auteur Alexandre Grondeau het in zijn roman met de titel Génération H. De hoogopgeleide H, de Hipo, wil impact en invloed. Hipo H's zoeken hun status niet in een mooi huis of een stoere auto, maar willen een baan die maatschappelijk het verschil maakt en de wereld vernieuwt. Hun ambitie is er niet minder om, maar de statussymbolen zijn immaterieel. Die generatie is nu een jaar of 25 en begint aan zijn eerste banen, zegt De Morgen.

Doen wat moet in plaats van wat verdient en dat ook nog eens met z'n allen. Dat belooft wat in een wereld die voor de nodige veranderingen staat.

Fotocredits: cover Generation H, Alexandre Grondeau