Rabobank Nederland en LTO Glaskracht Noord werken aan een afzetplan voor de al bijna een decennium kwakkelende glasgroentesector. Dat melden de vakbladen voor de groenten- en fruitsector.
Het vermaarde internationale consultingbureau McKinsey is gevraagd "een businessplan te schrijven" voor "een nieuwe afzetstructuur." Het plan "moet voortborduren op een vooronderzoek dat al is uitgevoerd door Rijnconsult". Het businessplan moet "uiteindelijk leiden tot een verbeterde afzetstructuur met meer kansen voor stabielere prijzen, veel minder onbestemd product, innovatieve alternatieve afzetmogelijkheden bij overproductie en jaarrond belevering van de Europese retail door Nederlandse ondernemers."
Het vooronderzoek waaraan wordt gerefereerd heeft 2 jaar geduurd en is de resultante van het project STAP dat hetzelfde doel had als de eisen die gesteld worden aan het McKinsey-plan.
Een onoplosbaar probleem?
Het schrijf- en adviestraject gaat € 1,6 miljoen kosten. Het Productschap Tuinbouw zou €250.000 gaan bijdragen. De rest moet uit eigen, collectieve middelen van de afzetorganisaties komen. Het hele traject wordt in 3 maanden afgerond. Ondanks de forse kosten en toch geringe doorlooptijd zou er "breed draagvlak bij de sector" zijn.
Of het plan tot nieuwe inzichten leidt, mag worden betwijfeld. In de afgelopen 10 jaar zijn voortdurend analyses en plannen gemaakt.
McKinsey staat bekend om zijn uiterst gedegen cijfermatige analyses en het wijzen van richtingen en de randvoorwaarden waaraan voldaan moet worden om die te realiseren. Geconstateerd kan worden dat de voorgaande analyses reeds tot een uitstekende opdrachtformulering hebben geleid die tevens al een antwoord is op de vraag WAT er moet gebeuren om de tuinbouw weer op de rails te krijgen. HOE dat moet worden uitgevoerd kan McKinsey eveneens uit de vele rapporten die reeds gemaakt zijn samenvatten en er nog wat van de jongste trends aan toevoegen. Het is dan ook begrijpelijk dat het traject in korte tijd kan worden gerealiseerd. Vermoedelijk ontbreekt echter de belangrijkste vraag in de opdrachtformulering: hoe zorgt de tuinbouw ervoor dat de logische adviezen ook daadwerkelijk worden geïmplementeerd, cq. waarom wil dat steeds maar niet lukken?
LTO Glaskracht en Rabobank kunnen straks in ieder geval zeggen, dat als het knappe McKinsey het probleem niet kon oplossen, niemand het kon. Wellicht is dat ook zo en doet daarom de markt onderwijl gewoon op zijn manier het echte oplossende werk.
Fotocredits: The Story of McKinsey, Duff McDonald
Dit artikel afdrukken
Het vermaarde internationale consultingbureau McKinsey is gevraagd "een businessplan te schrijven" voor "een nieuwe afzetstructuur." Het plan "moet voortborduren op een vooronderzoek dat al is uitgevoerd door Rijnconsult". Het businessplan moet "uiteindelijk leiden tot een verbeterde afzetstructuur met meer kansen voor stabielere prijzen, veel minder onbestemd product, innovatieve alternatieve afzetmogelijkheden bij overproductie en jaarrond belevering van de Europese retail door Nederlandse ondernemers."
Het vooronderzoek waaraan wordt gerefereerd heeft 2 jaar geduurd en is de resultante van het project STAP dat hetzelfde doel had als de eisen die gesteld worden aan het McKinsey-plan.
Een onoplosbaar probleem?
Het schrijf- en adviestraject gaat € 1,6 miljoen kosten. Het Productschap Tuinbouw zou €250.000 gaan bijdragen. De rest moet uit eigen, collectieve middelen van de afzetorganisaties komen. Het hele traject wordt in 3 maanden afgerond. Ondanks de forse kosten en toch geringe doorlooptijd zou er "breed draagvlak bij de sector" zijn.
Of het plan tot nieuwe inzichten leidt, mag worden betwijfeld. In de afgelopen 10 jaar zijn voortdurend analyses en plannen gemaakt.
McKinsey staat bekend om zijn uiterst gedegen cijfermatige analyses en het wijzen van richtingen en de randvoorwaarden waaraan voldaan moet worden om die te realiseren. Geconstateerd kan worden dat de voorgaande analyses reeds tot een uitstekende opdrachtformulering hebben geleid die tevens al een antwoord is op de vraag WAT er moet gebeuren om de tuinbouw weer op de rails te krijgen. HOE dat moet worden uitgevoerd kan McKinsey eveneens uit de vele rapporten die reeds gemaakt zijn samenvatten en er nog wat van de jongste trends aan toevoegen. Het is dan ook begrijpelijk dat het traject in korte tijd kan worden gerealiseerd. Vermoedelijk ontbreekt echter de belangrijkste vraag in de opdrachtformulering: hoe zorgt de tuinbouw ervoor dat de logische adviezen ook daadwerkelijk worden geïmplementeerd, cq. waarom wil dat steeds maar niet lukken?
LTO Glaskracht en Rabobank kunnen straks in ieder geval zeggen, dat als het knappe McKinsey het probleem niet kon oplossen, niemand het kon. Wellicht is dat ook zo en doet daarom de markt onderwijl gewoon op zijn manier het echte oplossende werk.
Fotocredits: The Story of McKinsey, Duff McDonald
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Wat me eigenlijk het meest verbaast aan dit bericht is dat Rabobank verbonden is aan dit onderzoek. Hoe vaak heb ik Rabo topmannen horen vertellen dat actief beleid voeren niet tot hun taak behoort, slechts het financieren en faciliteren van ondernemingen.
Overigens stemt me zo'n wending ook positief. Als er uit dat rapport komt dat er meer regulering van het aanbod moet komen zou de bank ook meer vrijgekomen kassen een leeg kunnen laten liggen, inplaats van veilen.
Rabo wil natuurlijk meedoen omdat ze anders een hoop geld gaan missen, dat is het enige wat daar draait, geld verdienen, het zou toch jammer zijn als je een keer geen kaviaar op je stokbrood kan smeren.........
Het water staat de RABO blijkbaar ook tot de lippen, Pieternel.
Wat denk je dat ze bij Vion doen?
Als ik Dick goed begrijp heeft de RABO 4 jaar geleden een mooie kans gemist om zijn schade te beperken. Kamp/Dijksma waren - ongetwijfeld na een flinke lobby van o.a. de RABO! - onlangs nog zo gek om de glassector een douceurtje te geven in de vorm van een miljard korting op de BTW voor gas. Over ClimateSmart Agriculture gesproken...
Nu moet er op andermans kosten na 2 jaar Rijnconsult, in 3 maanden tijd voor meer dan een miljoen een indrukwekkend rapportje gepoept worden door McKinsey dat alle problemen ineens oplost? Is dat niet wat laat voor de stresstest, RABO?
Hoe wordt uw BB-glasportefeuille momenteel eigenlijk gewaardeerd door de ECB?
Maar vooral doorgaan met het financieren van koeienstallen van 4 hectaren!
Dick, deel direct je analyse dat de hoe-vraag (dus implementatievraagstuk) belangrijker is dan de wat-vraag. Volgens mij is de methodiek van advies vragen aan een gerenommeerd bureau met management consultants om de tuinbouwafzet of iets anders te veranderen in tijden van noodzakelijke transitie erg top-down terwijl in woorden van de Rotterdamse hoogleraar Jan Rotmans (o.a. Management Team, 15 oktober '14) vernieuwing echt van onderop zal komen. Dat proces faciliteren daar is in de tuinbouw behoefte aan (en niet nog een dure analyse en eindrapport met vaak redelijk voorspelbare conclusies en aanbevelingen).
Als ik het goed begrijp, is er met STAP nu al 2 jaar "van onderop" gebrainstormd, Wouter. Misschien begint de tijd toch een beetje te dringen?