Albert Heijn werd echt een beetje verkeerd begrepen. Toch kreeg het op zijn lazer van mensen die Piet graag Zwart zien, of in ieder geval zonder opgelegd ander kleurtje. Gisteren kwam er een paginagrote advertentie gericht aan 'Lieve Piet" (zonder 'zwarte'). Waar ging het mis?
Albert Heijn plaatste gisteren deze advertentie:
Twitterman Maurice van Berkel ontving een zelfgemaakte, prachtig vormgegeven reactie uit Spanje van 'Gewoon Zwarte Piet':
Onze stelling: AH had helemaal niets moeten zeggen en stilletjes wijs moeten wezen. Na alle aanvallen op Big Blue from Zaandam is de marketingafdeling helemaal in de de war en wilde die correct zijn naar een minderheid. Ze waren zo suf om het hardop te zeggen. Daarmee kregen ze iedereen over zich heen, behalve die minderheid die in zo'n geval opeens niet meetelt.
Klopt dat?
Fotcredits: Zwarte Pieter in Zoetermeer, zoetnet
Dit artikel afdrukken
Twitterman Maurice van Berkel ontving een zelfgemaakte, prachtig vormgegeven reactie uit Spanje van 'Gewoon Zwarte Piet':
Ah, een reactie uit Spanje. #gedicht #zwartepiet pic.twitter.com/1qdvOjei2O
— Maurice van Berkel (@Mvan_berkel) October 13, 2014
Onze stelling: AH had helemaal niets moeten zeggen en stilletjes wijs moeten wezen. Na alle aanvallen op Big Blue from Zaandam is de marketingafdeling helemaal in de de war en wilde die correct zijn naar een minderheid. Ze waren zo suf om het hardop te zeggen. Daarmee kregen ze iedereen over zich heen, behalve die minderheid die in zo'n geval opeens niet meetelt.
Klopt dat?
Fotcredits: Zwarte Pieter in Zoetermeer, zoetnet
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
De lijn tussen Piet en de rest van de wereld raakte ongeveer 11.000 jaar geleden verstopt, als gevolg van een genetische mutatie, oftewel het gen dat blond haar veroorzaakt: M1CR
Oneens met de stelling en eens met Bram Koster uit het Volkskrantstukje dat je gisteren linkte:
'Ik vind het wel stoer van Albert Heijn dat het een keuze heeft gemaakt', zegt Bram Koster van website Marketingfacts het bedrijf. Dat Zwarte Piet geen rol meer speelt in de 'instorecommunicatie' van Albert Heijn en ook niet meer in tv-commercials opdraaft, is beter dan pappen en nathouden.'
Volgens Koster is nu het wachten op de slimme reclamecampagne die handig op het 'emotionele Zwarte Piet-debat' inspeelt.
Arjan, waarom is de mening van Koster waardevoller dan de mening van Cor Hospes die die mening aan flarden schoot?
AH en en Sinterklaas hebben al jaren een haat liefde verhouding natuurlijk.
Aan de ene kant kunnen kinderen hun schoentje zetten, wat natuurlijk hartstikke leuk is voor kinderen. Maar vooral een knap stukje marketing, traditie en marketing gaan hand-in-hand.
Aan de andere kant ruimt AH de schappen eind augustus al leeg voor pepernoten, marsepijn en speculaas. Volgens de marketingafdeling niet in het kader van Sinterklaas, maar omdat "de klant" vanaf 1 September al behoefte heeft een pepernoten. Traditie wordt dus even makkelijk opzij gezet om een centje extra te verdienen.
Het lijkt erop dat, als het om Sinterklaas gaat, AH aan cultuurarmoede lijdt. Men weet niet hoe men dit feest een plaats moet geven in de marketing strategie. De Sinterklaascommercial van AH geeft dit wellicht het best weer. De koddige supermarktmanager die kinderen voorleest en compulsief de AH aanbieding in het verhaal verweeft, staat misschien wel veel dichterbij de werkelijkheid dan dat we eigelijk willen.
De Zwarte Pieten Farce is hier een uitwas van. AH weet zichzelf geen posititie te geven in de discussie over traditionele waarden vs. politieke correctheid.
Wat mij intrigeerd is wat de volgende stap van AH is. Ik vermoed namelijk dat elke Sinterklaasgerelateerde actie (commercials, schoenzetten, etc) een nogal zure nasmaak achterlaat bij de overgrote meerderheid van Nederland.